Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Da VW Golf V kom høsten 2003, var den en av de mest moderne kompaktbilene. Og egenskapene holder fortsatt mål.
VW Golf har i mange år vært en av Norges mest solgte biler, og det er ikke uten grunn. Den er både velkjørende, elegant og har god opplevd kvalitet. En annen grunn til populariteten, spesielt de siste årene, har vært det store utvalget av motorer og ekstrautstyr.
Da VW Golf kom i femte generasjon høsten 2003, var det en av de mest avanserte bilene i sin klasse. Ikke minst fikk VW skryt for den moderne bakakselen. Teknisk sett har denne utgaven av VW Golf mange likheter med Audi A3 og Skoda Octavia fra samme periode. Alle har vist seg å holde godt som bruktbiler.
Kjøremessig er Golf kompetent og til tider morsom. Den er ikke blant de aller mest kjøreglade i klassen, men er likevel ikke vond å be om man byr opp til aktiv svingkjøring.
Vanligst med 105 hk diesel
Utvalget av bensinmotorer strekker seg fra en enkel 1,4-liters bensinmotor, til den kraftig toliters turbomotor i VW Golf GTI. På dieselsiden går spennet fra 75 til 170 hk. Da vi sjekket utvalget på det norske bruktmarkedet i august 2014, var fordelingen mellom bensin og diesel ca. 40/60.
Den vanligste dieselmotoren er 1,9-liter med 105 hk, fulgt av 2,0-liter på 140 hk. Sistnevnte finnes også i en utgave på 170 hk. Det er verdt å merke seg at disse motorene bråker en del mer enn moderne common rail-dieseler, men at 1,9-literen går merkbart penere enn storebror. Begge utgavene er nøysomme også etter dagens standard.
Både 1,9 TDI og 2,0 TDI kom i kombinasjon med 4WD (4Motion), men spesielt vanlig er ikke det ikke med ca. 20 % på dieselvariantene.
Slappe 1,4-motorer
Sjekkpunkter
- Hjuloppheng
- Bremseslanger
- Drivakselmansjetter
- DSG-girkasse
- ABS-funksjon
- Oljelekkasjer
- Aircondition
Da VW Golf V kom på markedet, hadde man ennå ikke moderne bensinmotorer med turbo. Disse ble introdusert gradvis gjenneom levetiden til Golf V. I starten var det derfor den gode, gamle 1,6-liters arbeidshesten med 102 hk som var vanligst. Ikke uventet er også dette den mest utbredte bensinmotoren på brukmarkedet, og sitter i ca. 40 % av bensinbilene.
Dernest følger de relativt slappe 1,4-liters motorene, som passer best til by- og nærkjøring. Vil du ha mer futt i bensin-Golf, se etter de tidlige FSI-motorene eller de fine 1,4 GT-motorene med turbo og kompressor på 140 og 170 hk. Det finnes dessverre svært få av 1,4 TSI med turbo og 122 hk - en motor som passer utmerket til bilen. GTI-modellen med toliters turbo og 200 hk er en av de beste GTI-versjonene i Golf-historien.
Nå er den billig
Da vi sjekket markedet for VW Golf V i august 2014, startet prisene for biler med kilometerstand 100-150 000 kilometer i området rundt 60 000 kroner. Mellom 75-100 000 kroner får du 1,6-liter bensin med 102/115 hk. Vil du ha 1,9 TDI, koster det fra ca. 90-150 000 kroner i dette kjørelengdeområdet.
Biler med 50-100 000 kilometer finnes fortsatt, men utvalget tynnes ut. Det er tross alt seks år siden denne modellen gikk ut av produksjon. For 1,6-liter bensin betaler du ca. 90-125 000 kroner, mens 1,9-liters diesel koster fra rundt 90-150 000 kroner.
Vil du ha en VW Golf V med mer krefter, koster 140 hk diesel grovt regnet fra 100-200 000 kroner (50-150 000 km). Er det kraftig bensinmotor som gjelder, koster 1,4 GT fra ca. 120-160 000 kroner. Et relativt sparsomt utvalg av GTI-er er spredt mellom 120-220 000 kroner.
Bra, men sjekk dette:
Hos det tyske kontrollorganet Dekra, som gjennomfører rundt 15 millioner tekniske kontroller per år, kan VW Golf V vise til greie resultater. Biler med 0-50 000 og 50-100 000 km har feil og mangler på snittet i kompaktklassen, mens biler med 100-150 000 km scorer bedre. Her passerer 71,7 % av VW Golf V kontrollen uten merknad, mot 66 % i snitt. 14,8 % har større feil, mot klassesnittet på 18,6 %.
Tyskerne har noen konkrete tips til bruktbilkjøperne når det gjelder VW Golf V; hjuloppheng (spesielt fjærer), bremseslanger og drivakselmansjetter er kjente feilpunkter ifølge Dekra. I tillegg kan du sjekke motor og drivverk for tegn på oljelekkasje.
Obs: DSG-automatgir
De fleste liker å kjøre VW Golf V med DSG-girkasse (dobbeltcluch-kasse), men det har vært eksempler på kostbare problemer med disse. Ekstra oppmerksomhet når du prøvekjører biler med DSG med andre ord; er det ulyder, nykking eller uryddige girskift - se etter en annen bil.
Britiske "What Car" sier også at du skal kjenne etter feil på de manuelle girkassene, og sjekke tilstand på oljepumpe og turbo på dieselmodellene. Kontroller også at aircondition fungerer og at det ikke er varsellys som indikerer feil på ABS-bremser.
Anbefalte motorversjoner
- 1,9 TDI 105 hk: Støyer litt mer enn moderne dieselmotorer, og har ikke like jevnt kraftutvikling. Likevel er dette en god motor med lite feil, veldig lavt forbruk og akseptable ytelser.
- 1,4 TSI 122 hk: Gode ytelser og lavt forbruk. Turbo gir høyt dreiemoment.
- 1,4 TSI 140/170 hk: GT-motoren gir veldig gode ytelser til en fornuftig pris.
- 1,6 102 hk: Lett tilgjengelig og med akseptable ytelser.
Modellhistorikk
- 2003: I november kommer VW Golf V på markedet. Bensinmotorer: 1,4/75 hk, 1,4 FSI/90 hk og 1,6 FSI/115 hk. Diesel: 1,9 TDI/105 hk, 2,0 TDI/140 hk.
- 2004: Bensinmotorer: 1,6/102 hk og 2,0 FSI/150 hk. DSG for 1,9 og 2,0 TDI, automat for bensin (102, 115 og 150 hk). 4Motion for 105 og 140 hk diesel og 150 hk bensin.
- 2005: VW Golf GTI med toliters turbomotor og 200 hk
- 2006: VW Golf GT 1,4 TSI/170 hk eller 140 hk og 2,0 TDI/170 hk
- 2007: VW Golf V kommer som stasjonsvogn, 1,4 TSI/122 hk erstatter 1,6 FSI
- 2008: VW Golf VI lanseres i september
Les også:
Test: Bilene som bruker minst drivstoff