Test av bruktbil: Opel Zafira 2005-2011
Stor familie og lite bilbudsjett?
Da bør du sjekke ut denne bruktbilen.
Sjekkpunkter
- Hjuloppheng
- Bremser
- Dieselmotorer
Denne andre utgaven av Opel Zafira ble lansert på sensommeren 2005 og fulgte opp suksessformelen fra forgjengeren: En rimelig bil, med masse innvendig plass.
Bilen bruker den samme basisplattformen som Opel Astra fra samme periode. Det betyr relativt enkel teknikk og velkjente motorer.
De vanligste er 1,9-liters diesel som kom i ulike effektversjoner; 100, 120 og 150 hk. I forbindelse med facelift for årsmodell 2008, kom også 1,7-liters diesel med 110 og 125 hk. Det er også noen aktuelle bensinmodeller, i første rekke 1,6/105-115 hk og 1,8/140 hk.
Etter dagens standard er det en del diesellyd og kraftutviklingen kjennes gammeldags, men sammenlignet med hva andre produsenter puttet inn i flerbruksbilene sine i samme epoke, holder de mål.
Bensinmotoren med 140 hk er ganske livlig: Vi kjørte test av Opel Zafira 1,8 bensin vinteren 2007. Og selv om dieselmotorer var i vinden på denne tiden, klarte den seg bra med jevn kraftutvikling og tilstrekkelige ytelser.
Men som vanlig lot vi oss mest imponere av bilens indre kvaliteter. Opel Zafira var ikke lenger alene om tre seterader i denne klassen. Men plassmessig var fortsatt Zafira i front med veldig god bagasjeplass som fem-seter, og de to ekstrasetene fungerer helt fint for barn.
Kjører bedre enn du skulle tro
Opel Zafira er ikke akkurat det du forbinder med en kjøremaskin. Sett i forhold både til konkurrenter i MPV-kategorien og stasjonsvogner i samme klasse, gjør bilen likevel et godt inntrykk.
Du kan kjøre ganske friskt før du merker tendenser til understyring, og bilen føles ikke veldig topptung som følge av ekstra høyde.
På vinterføre trer ESP-systemet tidlig inn og hindrer vanskelige situasjoner.
På støy har man vært ganske flinke, men den korte girutvekslingen gjør at motoren alltid er med. Fjæringen er typisk tysk og på den faste siden, mens sittestillingen er blitt mindre bussaktig enn i den første Zafira. Men fortsatt er det ikke helt personbilkomfort på førerplass.
Mye plass for lite penger
Hos Dekra får denne Zafira-utgaven greie skussmål og ligger omtrent midt på treet i klassen for flerbruksbiler. Med kjørelengde 100–150 000 km er den noe bedre enn snittet, der særlig hjuloppheng og styring gjør seg positivt bemerket.
Utvalget av biler på det norske markedet er godt, og rundt 80 % av bilene har dieselmotor. Det største utvalget finner i området fra rett under 100 000 km og opp til 150 000 km.
Styrer du unna bilene som har gått aller lengst, starter prisene for dieselbiler rundt 70 000 kroner og flater ut over 160 000 kroner. Bensin er noe rimeligere.
Modellhistorikk
2005: Opel Zafira lanseres på sensommeren. Viktigste motorer for Norge er 1,6/105 hk og 1,8/140 hk bensin og 1,9 CDTi turbodiesel med 100, 120 og 150 hk
2007: Faceliftmodell lanseres i desember for modellår 2008. Mindre utvendige og innvendige endringer, nye utstyrsmuligheter og nye motoralternativ. Viktigst er 1,7-liters diesel med 110 eller 125 hk
2011: Ny Zafira lanseres på bilutstillingen i Frankfurt i september. Den gamle modellen produseres frem til 2014 for salg i utvalgte markeder.