Test av bruktbil: Mitsubishi ASX

Usnobbete bruksbil

En kort periode var Mitsubishi ASX en av Norges mest populære biler. Nå er den et interessant bruktbilkjøp.

OUTLANDER: Teknisk sett er ASX basert på den større SUV-en Outlander. Det nyter den godt av.
OUTLANDER: Teknisk sett er ASX basert på den større SUV-en Outlander. Det nyter den godt av.
Først publisert Sist oppdatert

Da Mitsubishi ASX kom på markedet sommeren 2010 var det en naturlig konsekvens av suksessen merket opplevde med den større Outlander-modellen som kom i 2007. Bilen baserer seg teknisk sett Outlander, men har mindre yttermål: Den er ca. 10 cm lavere, nesten 35 cm kortere og rundt 3 cm smalere.

Men et viktig mål har Mitsubishi ASX til felles med Outlander, nemlig akselavstanden på 267 cm. Dermed er bakseteplassen god, men bagasjeplassen på 442 liter er som en rommelig kompaktklassebil. I tillegg veier Mitsubishi ASX snaut 250 kilo mindre enn Mitsubishi Outlander, og klarer seg med mindre motorer.

Og ASX ble en umiddelbar hit i Norge, særlig da den 1,8-liters dieselmotoren på 150 hk ble tilgjengelig i en mer avgiftsgunstig 115 hk-versjon. Den holder fint til norske kjøreforhold, særlig fordi momentet på 300 Nm er det samme som på den sterkere utgaven. Diesellyden er merkbar og under 1500 o/m har ikke motoren noe å by på.

HOLDER SEG: Dekra melder om at Mitsubishi ASX holder seg godt - selv med relativt høy kilometerstand.
HOLDER SEG: Dekra melder om at Mitsubishi ASX holder seg godt - selv med relativt høy kilometerstand. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Lite feil

4WD-systemet et sentralt punkt når du kjøper en bil for fremkommelighet og vinterføre. I Mitsubishi ASX har du en knapp mellom forsetene med tre valg: 2WD, 4WD og lock. Innstillingen påvirker en elektromagnetisk operert clutch ved den bakre differensialen. Sammen med styringsenheten for 4WD'en, har den hovedansvaret for hvordan motorkreftene fordeles mellom for- og bakhjul.

Mitsubishi ASX får gode skussmål i Dekras bruktbilundersøkelse, og får beste karakter både for 0–50 000 og 50–100 000 km. Selv på eksemplarer med høy kjørelengde er det lite å melde på feil- og mangelfronten, sier tyskerne.

Utvalget av bruktbiler er meget godt, men domineres av de første par årsmodellene. Nye, tøffe konkurrenter gjorde at ASX mistet en del av salgsappellen, noe heller ikke en liten facelift for 2013 kunne bøte på. Den forhjulsdrevne versjonen med 1,6-liters bensinmotor eller 1,8-liters diesel koster fra ca. 150–220 000 kroner. 4WD er vanligst og her betaler du fra ca. 180–280 000 kroner.

Modellhistorikk

2010: Mitsubishi ASX lanseres i juni. 1,8-liters dieselmotor på 150, senere også 115 hk 

2012: Bilen får en lett facelift i oktober for modellår 2013

2013: Leveres også med 2,2-liters diesel på 150 hk og automatgir

Sjekkpunkter

  • Generell bruktbilsjekk
  • Service/eierhistorikk
  • Oljelekkasje fra motor