Test av bruktbil: Ford S-Max 2006-2015
En del flerbruksbiler ser kjedelige og kassebilaktige ut, men det gjelder ikke denne modellen
En brukt Ford S-Max har masse plass, uten at det går særlig utover andre egenskaper.
Sjekkpunkter
- Gummiforinger i hjuloppheng foran
- Slakk i styrestag
- Tilstand på bremser
- Funksjon på seteløsninger
Flerbruksbiler er praktiske familiebiler. Ford S-Max er en av de aller beste av denne biltypen. Ikke bare fordi den er en av de rommeligste, men også fordi den er den mest personbilaktige å kjøre. Den smarte syvseters flerbruksbilen kom allerede i 2006 og bygget på samme tekniske plattform som Ford Mondeo og Volvo V70.
For deg som leter etter en stor og fleksibel familiebil, er det et viktig poeng at S-Max er et merkbart nummer større enn mange av konkurrentene. Du får med deg ekstra bagasje og vinner noen centimeter i bakseteplass, spesielt på de to ekstrasetene bakerst. Seteløsningene er fleksible og har du en familie som teller fem-seks personer, er S-Max en ideell bil.
Utseendemessig synes vi Ford har lykkes godt. En del flerbruksbiler ser kjedelige og kassebilaktige ut, men det gjelder ikke S-Max. Dessuten er Mondeo/V70-plattformen er en av de mest vellykkede fra midten av forrige tiår. Dermed kjører S-Max forbløffende bra, og er i tillegg ganske komfortabel. En av de viktigste bidragsyterne er en mer personbilaktig sittestilling enn i mange andre flerbruksbiler.
Ved faceliften i 2010 fikk en allerede god bil flere oppgraderinger. En av de mest merkbare var den nye automatgirkassen, som vi testet i kombinasjon med 140 hk diesel i mai 2010. Dommen fra testerne var positiv:
«Fords nye, automatiske dobbeltclutchgir med seks trinn har svært komfortable girskift når bilen er oppe i fart, men kan rykke litt ved for eksempel køkjøring. Når du bremser ned og deretter går kjapt på gassen igjen, trenger den litt tid før den bestemmer seg for rett gir. Men dette er små ankepunkter.»
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bør være et trygt bruktbilkjøp
På motorfronten er det i hovedsak den toliters dieselmotoren det dreier seg om på bruktmarkedet. Helt i starten kom bilen også med en eldre og lite harmonisk 1,8-liters diesel. Om du går for en slik, bør prisen være betydelig lavere enn for en to-liter. Toliters-dieselen har kommet i flere ytelsesvarianter, men er mest utbredt med 140 hk. Ikke noe lyn, men tilstrekkelig kraft for en familiebil.
I likhet med de andre modellene på samme teknikkbasis, har Ford S-Max hold formen bra ifølge bruktbilundersøkelsen til Dekra. For alle tre intervaller mellom 0–150 000 km, får bilen nest beste karakter. Det betyr at har flere biler går gjennom teknisk kontroll uten feil og mangler og færre har store feil enn snittet for flerbruksbilene. Litt småplukk i forhjulsopphenget og slitasje på bremseskiver er de tingene som dukker opp hyppigst.
Selv om flerbruksbilene ikke har noen stor del av det norske familiebilmarkedet, har Ford S-Max solgt jevnt og trutt. Dermed er utvalget av bruktbiler bra, og det er dieselmotorer som gjelder. Den lange produksjonsperioden gir et stort spenn: Alt fra eldre biler med 150–200 000 km til 80–100 000 kroner, til nyere modeller med 20–30 000 km og priser over 400 000 kroner. Ser du etter en nyere bil med mye liv igjen i seg, ser prisområdet 250–300 000 kroner interessant ut.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Modellhistorikk
2006: Ford S-Max lanseres i mai. Viktigste motorer for Norge er 1,8 TDCi/125 hk, 2,0 TDCi/130-140 hk
2007: Ny basisdiesel 2,0 TDCi med 115 hk
2008: Kan også leveres med 2,2 TDCi på 175 hk
2010: Facelift i mai: Den omfatter blant annet frontparti i Fords familiestil, LED-kjørelys og baklys og en oppussing av dashbordet innvendig. Ny dobbelclutchgirkasse (Powershift). Nye motorer: 2,0 TDCi med 140 og 163 hk 1,6 TDCi/115 hk og bensinturbomotorer (1,6- og 2,0-liter) på slutten av året.
2015: Ny Ford S-Max lanseres i Norge på høsten.
Anbefalt motor
2,0 TDCi med 130, 140 eller 163 hk: Et arbeidsjern som fungerer greit til bilen. Egenskaper og ytelser på det jevne, forbruk fra ca. 0,6 til 0,9 l/mil.
Tester av Ford S-Max
Ford S-Max 2,0 TDCi Powershift, 2010