Bilimport
Slik importerer du drømme-veteranen
Antakelig er det billigere enn du tror.
Midt på 80-tallet ble det åpnet for avgiftsfri import av kjøretøyer som er eldre enn 30 år, og samtidig ble begrepet veteranbil omdefinert til en bil som er nettopp det - eldre enn 30 år.
I disse internettider har verden blitt mye mindre, og bilannonser fra nær og fjern laster du glatt opp hjemme i stua. Og det har blitt et vanvittig marked med drømmebiler man har å boltre seg i.
Ønsker du å realisere drømmen? Vi hjelper deg i gang og viser deg et helt konkret eksempel på hvordan du beregner avgiftene.
Vår "eksempelbil" er en 1970, Volvo 164E som vi fant til salgs i Sverige .
For å se hele annonsen klikk her.
Denne bilen selges for 25.000 svenske kroner. Det første du må gjøre er å regne om dette til norske kroner.
Valuta:
Du må finne kursen på den aktuelle valutaen og regne om, enten det er euro, dollar eller som vi vårt tilfelle SEK.
Vårt regnestykke blir som følger: 25.000,- SEK x 0,815 (som er valutakursen mot NOK i skrivende stund) = 20.375,- NOK.
Norsk moms:
Disse 20.375 utgjør grunnlaget for norsk moms som er 25 %.
Regnestykket blir: 20.375,- x 25 % = 25.469,-
Momsen må betales med en gang bilen kommer til landet.
Andre avgifter:
Tollvesenet opererer med noe som heter stykkavgift. Det er en engangsavgift (fast beløp) på kr 3386,- som du må betale for å få registrert bilen.
Vrakpantavgift må du også betale. Den er på 1300 kroner. Disse to avgiftene må du betale når du registerer bilen.
Last ned import-kalkulator her
Regnestykket blir som følger:
Bilens pris: 20.375,-
Moms: 5094,-
Stykkavgift: 3386,-
Vrakpant: 1300,-
Totalpris inkl. alle avgifter: 30.155,-
Frakt:
I de tilfellene hvor du må betale et spedisjonsfirma for å frakte bilen hjem til Norge (f.eks. fra USA) må du også betale moms av det beløpet
(Eksempel: Frakt kr. 10.000,- x 25 % = 12.500,-)
Les mer om fallgruvene ved bruktimport her.
Denne saken ble første gang publisert 19/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.