Guide til bruktbilsalg
Slik får du solgt bilen
Det er ikke lett å selge bruktbil i disse dager. Se tipsene som letter salget.
En av følgene av den mye omtalte finanskrisen, er at mange venter med å bytte ut bilen til den økonomiske fremtiden er en smule klarere. Det går ut over dem som forsøker å selge bil, på den måten at det har blitt vanskeligere enn før å bli kvitt den gamle bilen.
Det er ikke mye vi kan gjøre for å få folk i handlehumør. Det vi derimot kan gjøre, er å gi deg noen tips om hvordan du kan øke dine sjanser hos de kjøperne som fortsatt finnes der ute.
Gode bilder
Bilder er noe av det aller viktigste i en salgsannonse på nett, og det er viktig å ta gode bilder. Det øker sjansene for at noen interesserer seg for bilen betraktelig, og du fremstår også som en mer seriøs selger.
Du trenger ikke verken være mesterfotograf eller ha utstyr til titusener av kroner for å ta gode bilder til en annonse. Det holder lenge med et billig kompaktkamera, men styr unna mobilen - med mindre den har et usedvanlig bra kamera.
Det finnes mange skrekkeksempler på dårlige bilder. Vi har sett bilder av snøhauger med en bil under, bilder hvor selgeren har kuttet bilen i to og bilder som er så mørke at man ikke en gang ser hva slags bil som er avbildet.
Fem tips for gode annonsebilder:
- Vask bilen først (og fjern snøen dersom den er begravd¿)
- Ta mange bilder - da er det større mulighet for å få noen som er bra
- Beveg deg rundt bilen og ta bilder av bilen fra forskjellige vinkler, men unngå de mest kunstneriske
- Finn en rolig bakgrunn. En ensfarget vegg er bra.
- Ta bilder på dagen.
Vær ærlig
Det viktigste er å skrive informativt - så dropp fortellingen om ferieturen med svigermor. Ta med all informasjon som er relevant for kjøperen, og vær ærlig.
Hvis du vet om noen feil - enten det er motoren som fusker på tomgang når det er kaldt eller små parkeringsbulker i døra - så ta det med i teksten.
Det er få ting som er mer irriterende for en potensiell kjøper enn at bilen ikke er i den standen som ble lovet.
Du har faktisk opplysningsplikt, noe som betyr at feil som du burde ha visst om, kan bli ditt ansvar etter at nøklene er overlevert til ny eier.
En annen ting som er viktig når du skriver, er å skrive riktig. Tviler du på egne skrivekunster, er det smart å få noen du vet er flinke til å skrive til å lese over teksten. Det er også mulig å kopiere teksten inn i et tekstbehandlingprogram og bruke stavekontrollen der.
Annonser uten store bokstaver, punktum og en hel masse skrivefeil ser useriøse ut og kan skremme bort potensielle kjøpere.
Les også:
Krev din rett i to eller fem år
Pris bilen riktig
Når man skal selge bilen, vil man alltid ha så mye som mulig for den. Men husk at kjøperen også vil betale så lite som mulig. Det betyr at du må droppe fantasiprisene, og forlange en pris du vet er realistisk.
Se gjennom de andre annonsene på nettet, og finn ut hva like biler selges for.
En annen ting som kan være lurt, er å prise bilen på samme måte som butikkene. Hvis du vil ha opp mot 200.000 kroner for bilen, kan det være lurt å prise den til 199.900 kroner. Butikker gjør dette hele tiden, av den enkle grunn at kunden ikke ser to-tallet og underbevisstheten forteller dem at det er billigere enn 200.000 kroner.
Unngå for all del å sette prisen rett over et rundt tal - for eksempel 201.000 kroner. Mange kjøpere har pris som et av sine søkekriterier.
Det er vanlig med litt prutningsmonn ved bruktbilsalg. Bestem deg for hva dette skal være før du setter prisen i annonsen. Når markedet er tregt, som nå, må du være forberedt på at potensielle kjøpere kan by lavere enn du hadde håpet. Mange vil prøve seg med en pris som er 10 prosent under den du har satt.
Når kjøperen er på plass
Når alt er på plass, og kjøperen har bestemt seg for akkurat din bil, er det lite igjen å gjøre for deg som selger.
Det eneste du må gjøre, er å sende inn del to av vognkortet, med underskrift fra både deg og kjøper. Dette er ditt ansvar, og hvis du ikke gjør det, vil du blant annet ikke få sagt opp forsikringen.
Les også:
De beste og verste: Stor kvalitetsundersøkelse av 30 merker
Denne saken ble første gang publisert 02/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.