Her er de beste bruktbilene

Sjekk feil på de populære bruktbilene

Norges mest kjøpte bil er en bruktbil. Sjekk feilstatistikken for populære modeller som er kjørt mellom 50.000 og 100.000 kilometer.

GOD BESTSELGER: Blant flere gode sider ved VW Golf V er at den finnes i mange varianter, med flere attraktive motorer og et svært godt automatgir (DSG). Golf V kom også med firehjulsdrift.
GOD BESTSELGER: Blant flere gode sider ved VW Golf V er at den finnes i mange varianter, med flere attraktive motorer og et svært godt automatgir (DSG). Golf V kom også med firehjulsdrift.
Først publisert Sist oppdatert

Hvert år gjennomfører det tyske kontrollorganet Dekra 15 millioner kjøretøykontroller. Det gir et statistisk materiale som er gull verdt for alle som skal kjøpe bruktbil. Også her til lands, selv om det er forskjeller både i veier, kjøremønster og klima mellom Norge og Tyskland.

Statistikken omfatter kun feil som handler om bilens kvalitet - feil som sjåføren er skyld i, er ikke tatt med. Dekra har sortert bilene etter kjørelengde fordi det har større betydning for feil og slitasje enn bilens alder.

Basert på 2011-tallene fra Dekra har vi valgt å se nærmere på biler som er gått mellom 50 000 og 100 000 kilometer. Med normal årlig kjørelengde betyr det i praksis at bilene ofte vil være rundt fire til seks år gamle. Vi har plukket aktuelle biler fra 2005 til 2007 fra ti på topp-lista til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Søk på Finn.no viser at disse bilene i dag tilbys som brukt i rikelig antall.

Del

OBS: De fem beste bilene i henholdsvis kompaktklassen, mellomklassen og SUV-klassen finner du i bunnen av artikkelen!

VW Passat

Her handler det om den forrige utgaven av VWs tilsynelatende evige bestselger, som ble produsert fra 2005 til tampen av fjoråret.

FAMILIEBIL: Denne generasjonen av VW Passat ble produsert fra 2005 til i fjor.
FAMILIEBIL: Denne generasjonen av VW Passat ble produsert fra 2005 til i fjor.

I Dekra-indeksen er resultatet svært godt. Den får toppkarakteren "++", som gis til modeller som hører til de 10 prosent beste når det gjelder antall feil og mangler.

85,1 prosent av Passatene har ingen relevante feil, mens 4,6 prosent har betydelige feil.

Se vår bruktbilguide for VW Passat modellår 2001 til 2005.

Toyota Avensis

Dekras kvalitetsvurdering er av utgaven som ble produsert fra 2003 til 2009, og hovedkarakteren er "+". Den gis til modeller som hører til de 20 prosent beste når det gjelder feil og mangler totalt.

81,7 prosent av de kontrollerte Avensisene er uten relevante feil, mens bilen har flere feil enn gjennomsnittet for bilklassen når det kommer til elektrisk anlegg, elektronikk og lys.

FAMILIEBIL: Toyota Avensis av den forrige generasjonen ble bygd fra 2003 til 2009. Foto: Produsenten
FAMILIEBIL: Toyota Avensis av den forrige generasjonen ble bygd fra 2003 til 2009. Foto: Produsenten

Les vår bruktguide for Toyota Avensis.

VW Golf

Den femte generasjonen av VW Golf var blant de tre mest solgte bilene i Norge i hele perioden fra 2005 til 2007. Modellen la lista for hvilke egenskaper en kompaktklassebil burde ha.

Ifølge Dekra-statistikken innfrir den i hovedsak også i reell kvalitet. Den er rangert blant de 20 prosent beste i sin bilklasse, og i samtlige kategorier er den bedre enn snittet for bilklassen.

Bruktguide for VW Golf V GTI finner du her.

Peugeot 307

KOMPAKTBIL: Den femte generasjonen av VW Golf var blant bestselgerne i Norge hvert eneste år den ble lagd.
KOMPAKTBIL: Den femte generasjonen av VW Golf var blant bestselgerne i Norge hvert eneste år den ble lagd.

Rommelighet, ikke minst i den praktiske SW-varianten, var blant det som ga Peugeot 307 mange kjøpere.

Det spørs om alle har hatt et problemfritt bilhold, for i Dekra-statistikken er det mange røde tall. 307 er rangert blant de 20 prosent dårligste i sin klasse.

36,6 prosent av de kontrollerte 307-ene har hatt små eller betydelige feil.

Les vår bruktguide til Peugeot 307.

Toyota Corolla

KOMPAKTBIL: Peugeot 307 var blant de rommeligste bilene i sin klasse, men ikke blant de mest feilfrie. Foto: Produsenten
KOMPAKTBIL: Peugeot 307 var blant de rommeligste bilene i sin klasse, men ikke blant de mest feilfrie. Foto: Produsenten

Norges mest solgte bil i 2005 og nummer to i 2006 hører ifølge Dekra til gjennomsnittet for bilklassen når det gjelder feil og mangler.

Det er feil ved bremsene som drar ned - alle andre kategorier er bedre enn gjennomsnittet. For Norges del vil bremsefeil være mindre relevant enn i Tyskland fordi lavere fart gir lavere slitasje.

Sjekk vår bruktbilguide for Toyota Corolla.

Ford Focus

Focus er ikke bare en morsom bil å kjøre, den har også vært med på å bedre Fords kvalitetsry. Både den første som den andre generasjonen av bilen har kunnet vise til gode resultater i ulike feilstatistikker.

KOMPAKTBIL: Toyota Corolla var blant topp tre på norske salgslister år etter år.
KOMPAKTBIL: Toyota Corolla var blant topp tre på norske salgslister år etter år.

Så også Dekra-rapporten, der Focus er bedre enn gjennomsnittet i nesten alle feilkategorier. Bare for el-anlegg/elektronikk/lys får den gjennomsnittlig score.

Mer om brukt Ford Focus finner du her (sammen med andre brukte kompaktbiler).

Toyota RAV4

Toyota RAV4 kom i ny utgave i 2006, og du vil finne både den gamle (annen generasjon) og den nye som bruktbil med maksimalt 100 000 km på telleren.

Den gamle er ifølge Dekra en gjennomsnittsbil, uten påfallende resultater verken positivt eller negativt.

KOMPAKTBIL: Ford Focus kommer snart til Norge i helt ny versjon. Den forrige gjør det godt i Dekras feilstatistikk. Foto: Produsenten
KOMPAKTBIL: Ford Focus kommer snart til Norge i helt ny versjon. Den forrige gjør det godt i Dekras feilstatistikk. Foto: Produsenten

Den nye utgaven er derimot i den ypperste kvalitetsklassen. 86,3 prosent av de kontrollerte er feilfrie, bare 2,9 prosent har betydelige feil.

Bruktbilguide for Toyota RAV4 modellår 2000-2006.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki-SUV-en hadde et pangår i 2006, da den var Norges femte mest solgte bil. I den tyske feilstatistikken får den hovedkarakter "0", som betyr et gjennomsnittlig totalresultat.

I kategorien motor/miljø er den svakere enn gjennomsnittet. Svært høy bremseslitasje er en svakhet med større relevans i Tyskland enn i Norge fordi farta er lavere i Norge.

SUV: Generasjon to av Toyota RAV4 har ifølge Dekra middels kvalitet. Foto: Produsenten
SUV: Generasjon to av Toyota RAV4 har ifølge Dekra middels kvalitet. Foto: Produsenten
SUV: Generasjon tre av RAV4 har svært få feil. Foto: Produsenten
SUV: Generasjon tre av RAV4 har svært få feil. Foto: Produsenten

Test av Suzuki Grand Vitara som nybil i 2007.

Topp fem i tre bilklasser

Kjørelengde for alle tre bilklasser er 50.000 til 100.000 km. Dekras feilindeks viser prosentvis andel biler uten feil minus andel biler med betydelige feil - med andre ord et forholdstall som Dekra mener er den beste måten å vise hvor høy kvalitet bilen har.

Bilene er plassert i klasser av Dekra etter tysk sedvane. I Norge er det mer normalt å regne Skoda Octavia stv. som en familiebil - den er faktisk større enn Volvo V50.

Klikk på modellnavnet for å lese tester. Et flertall av modellene er fortsatt i salg i mer eller mindre uendret form. Noen lenker går til eldre arkivsaker som kan ha begrenset nettfunksjonalitet.

Kompaktklasse:

SUV: Suzuki Grand Vitara var Norges mest solgte SUV i 2006. Som bruktbil har den gjennomsnittlig kvalitetsnivå. Foto: Produsenten
SUV: Suzuki Grand Vitara var Norges mest solgte SUV i 2006. Som bruktbil har den gjennomsnittlig kvalitetsnivå. Foto: Produsenten

1. Toyota Prius, annen generasjon: 88,6 prosent (test av dagens versjon finner du her)

2. Toyota Auris: 86,3 prosent

3. VW Jetta: 81,3 prosent

4. Honda Civic : 79,0 prosent

5. Skoda Octavia: 78,1 prosent

Dekras feilstatistikk

Resultatene fra 15 millioner kjøretøykontroller finner du på www.maengelreport.com.

Nettsiden er tysk, men engelsk versjon finner øverst i høyre hjørne på inngangssiden.

Flere kvalitetsundersøkelser

Det finnes en rekke feilstatistikker og kvalitetsundersøkelser for biler. Generelt kan man si at japanske biler ofte gjør det godt i undersøkelser med noenlunde relevans for norske forhold.

I Dekras statistikk har tyske modeller en klar tendens til å gjøre det bedre enn i andre undersøkelser. Det er i og for seg ikke noe rart i det:

Tyske biler er gjerne tilpasset tyske forhold - for eksempel når det gjelder egenskaper for å takle høy fart på autobahn.

Mellomklasse:

1. Mercedes C-klasse : 82,9 prosent

2. BMW 3-serie: 82,1 prosent

3. VW Passat (forrige generasjon): 80,5 prosent

4. Volvo S40/V50: 80,1 prosent

5. Ford Mondeo: 79,3 prosent

SUV:

1. Porsche Cayenne: 83,8 prosent

2. Toyota RAV4: 83,4 prosent

3. BMW X3: 80,9 prosent

4. Audi Q7: 79,9 prosent

5. Mercedes M-klasse : 78,3 prosent

Kilder: Dekras Mängelreport, auto-motor-und-sport.de