Bruktbil: BMW X5 2007–2013
Så bra er BMW X5 som bruktbil
Den andre utgaven av BMW X5 tar vare på viktige BMW-egenskaper.
BMW var relativt tidlig ute på SUV-bølgen og lanserte sin første X5 i 1999. I oktober 2006 ble etterfølgeren vist på Paris-messen, og andre generasjon BMW X5 kom i salg på vårparten 2007. Bilen ble produsert frem til august 2013, og etterfulgt av tredje generasjon BMW X5.
Betydelig større
Denne andre utgaven av BMW X5 var betydelig større enn forgjengeren. 16,5 cm lenger, 11 cm større akselavstand og 6 cm bredere. Siden bilen var omtrent like høy (1,77 m) ble designet tøffere og den innvendige plassen merkbart bedre. Der første X5 kunne kjennes trang som familiebil, var X5 nå rommelig nok og kunne attpåtil leveres med to brukbare ekstraseter for barn.
Denne X5-utgaven ble ikke bare større, men inkorporerte også ny BMW-teknikk innen 4WD-systemet xDrive, aktive kjøresystemer, navigasjon, underholdning, kommunikasjon og innvendig design.
I dag merker du at de første årsmodellene er en generasjon eldre enn dagens BMW-modeller, mens modellene etter faceliften er noe mer moderne på utstyrsfronten.
Klart førstevalg
Sjekkpunkter
- Bremseslitasje
- Bærearmer og stag i hjuloppheng
- Støtdempere
- Oljelekkasje fra motor/drivverk
- Dekk og felger
- iDrive-funksjon
- Funksjon på avansert tilleggsutstyr
- Service/eierhistorikk
Da vi kjørte tester av nye X5 i 2007 og 2008, var vi svært godt fornøyd med den nye SUV-modellen. Her var de viktige BMW-egenskapene på plass: For biltypen sportslige og underholdende veiegenskaper, super sekssylindret dieselmotor og et nøkternt, ryddig førermiljø. Vi syntes også bilen hadde fått akseptable plassforhold og at totalkomforten holdt et bra nivå. For den som ville ha stor SUV med sportslig snert, var BMW X5 et klart førstevalg i 2007-08.
Åttetrinns girkasse
Også da vi kjørte facelift-versjonen med avgiftstunet dieselmotor på 211 hk i 2010, var det godlyd fra testerne. Ikke minst fordi bilen hadde fått ny åttetrinns automatkasse.
Men sportsunderstell og 19-tommers hjul på testbilen fjernet effektivt alt håp om brukbar fjæringskomfort.
Dessuten hadde årene og nye konkurrenter tæret på inntrykket av interiørdesign og -finish, så fra førerplass er det ikke åpenbart at dette var en 900 000-kroners bil da den var ny.
89,7 % er uten feil
Den tekniske kvaliteten er det ikke så mye i veien med, for ingen av våre bruktbilkilder har alvorlige innvendinger mot BMW X5 som bruktbil. Hos tyske Dekra kontrollerer de drøyt 15 millioner bruktbiler i året. Der scorer BMW X5 bedre enn SUV-gjennomsnittet for kjørelengde 50-100 000 kilometer; 89,7 % av X5-ene er uten feil, mot 82,2 % for klassen.
For biler med 100-150 000 kilometer gjør X5 det enda bedre i forhold til andre SUV-er. Fortsatt er 83,2 % av de kontrollerte X5-modellene uten feil, mot klassesnittet på 70 %. Bare 7,3 % av bilene har større feil, mens snittet ligger på 15,3 %. Spesielt understell og bremser tåler tidens tann bedre enn andre SUV-er.
Tipset fra Dekra er likevel å gjøre en grundig kontroll av nettopp bremser, hjuloppheng og drivverk. Selv om BMW X5 er solid på disse områdene, kan reparasjoner være kostbare.
Advarer mot kostbare dekk
Heller ikke hos britiske What Car hører vi kraftig varsko mot denne utgaven av BMW X5. De nevner innvendig finish, motor og feil på ryggesensorer som sjekkpunkter og advarer mot kostbare dekk (spesielt runflat) og ujevn slitasje på disse. Kontroller også at mobiltelefonen din vil koble seg opp mot en eventuell Bluetooth-forbindelse i bilen.
Som vanlig for en kostbar bruktbil, er det viktig at du sjekker service- og eierhistorikk. Kilometerjuks, dårlig utførte reparasjoner, uoriginale deler, karosseridetaljer og felger er punkter å være årvåken på. Sjekk også at dekkene er av kvalitetsmerke og at vinterdekk har nordiske spesifikasjoner.
Mulig å gjøre gode kjøp
Her i Norge er det et solid utvalg av brukte BMW X5 mellom 2007 og 2013. Da vi sjekket i august 2014, var det rundt 230 biler til salgs. Siden nye X5 nå for alvor har kommet på markedet, til priser ikke ulikt forgjengeren, bør det være mulig å gjøre gode kjøp.
Selvfølgelig er det dieselmotor som gjelder, og da i første rekke treliters rekkesekser i ulike effektversjoner. Utgavene med 235 og 245 hk står for nesten 80 % av utvalget av brukte BMW X5.
Ser vi på 2007-2009-modeller med denne motoren, er det fortsatt mange biler med kjørelengde på 50-100 000 kilometer. Da starter prisen rundt 450 000 kroner, med et stort utvalg i overkant av 500 000 kroner. Utvalget flater ut over 600 000 kroner.
Også for biler med facelift fra 2011-2012 er utvalget størst mellom 50-100 000 kilometer. Etter faceliften økte effekten til 245 hk og for biler med slik motor, starter moroa på ca. 570 000 kroner. Utvalget er godt fra 600 000 kroner og fra 650 000 kroner får du tilfredsstilt de fleste ønsker på utstyrsfronten.
Modellhistorie
2006: BMW X5 lanseres på høsten og kommer i salg som 2007-modell. Viktigste motorer ved lanseringen er 3,0d/235 hk, 3,0sd/286 hk og 3,0si/272 hk.
2010: Facelift med små innvendige og utvendige justeringer. Ny åttetrinns automatkasse og flere aktive kjøresystemer. Viktige nye eller oppdaterte motorer: xDrive 30d/211 eller 245 hk, xDrive35d/286 hk, xDrive 40d/306 hk, xDrive30i/272 hk og xDrive35i/306 hk.
2012: M50d lanseres i juli med dieselmotor på 381 hk.
2013: Produksjonen avsluttes i august, tredje generasjon BMW X5 lanseres på høsten.
Anbefalte motorversjoner
3,0d og xDrive30d: Kraftige og kultiverte sekssylindrete dieselmotorer med 211, 235 og 245 hk. Forbruk: 0,65-1,0 l/mil.
3,0 sd og xDrive35d og 40d: Sekssylindrete dieselmotorer med ekstra effekt (286, 306 hk) og dreiemoment. Forbruk 0,75-1,1 l/mil.
xDrive35i: Sekssylindret bensinmotor med turbo. Nydelig gange og svært gode ytelser. Forbruk: 0,9-1,4 l/mil.
Les også:
Så bra er de populære SUV-ene som bruktbil