Mye moro, lite plass
Ja, det er den minste og rimeligste BMW-modellen. Men kjøregleden og følelsen er BMW for alle penga.

Kort sagt:
Pluss
- Sportslige veiegenskaper
- Fin førerplass
- Gode ytelser med rett motor
- Holder seg godt
Minus
- Lite plass
- Ukomfortabel med sportsunderstell
BMW 1-serie debuterte sommeren 2004 og kom til Norge på høsten samme år. Den har vært produsert som tre- og femdørs kombi, todørs coupé og cabriolet.
I 2011 ble den nye BMW 1-serie introdusert som fem-dørs modell og den gamle 1-serien blir gradvis faset ut i 2012.
Da bilen kom var den en stor nyhet i kompaktklassen og konkurrerte i første rekke med Audi A3, men også med VW Golf og Ford Focus. Som vanlig for BMW har bilen bakhjulsdrift, noe som sørger for BMW-typiske egenskaper.
Vi har testet en lang rekke av BMWs 1-serie varianter de siste årene, fra den beskjedne 116d-varianten med 90 hk, til den helsprø 1M Coupé med 340 hk. Du finner lenker til alle testene lenger ned i artikkelen, men om vi kort skal oppsummere BMW 1-serie fra 2004 til 2011 er det fort gjort: «Typisk BMW».
Det aller beste med denne generasjonen 1-serie er nemlig at den byr på de samme grunnegenskapene som dyrere BMW-modeller: Den fine balansen takket være nær 50/50-vektfordeling, bakhjulsdrift og avansert hjuloppheng. Den tette og intime kjørefølelsen fra direkte styring, et no-nonsense førermiljø og et dashbord som ikke eser ut og sperrer oversikt og utsyn fra førerplass.
Dessuten har BMW som vanlig vært flinke til å oppdatere 1-serien jevnlig, uten alt for mye oppstuss med facelift og designendringer. Dermed har ny motor-, drivlinje- og annen teknologi seget inn år for år.

Stor endring i 2007
Den viktigste endringen kom i mars 2007. Da fikk 1-serie lett oppdatert utseende og forbedringer innvending med utstyrsalternativ fra de større modellene og nytt midt konsoll.
Den viktigste oppgraderingen kom på motorfronten, se «modellhistorikk» lenger ned. Så det er greit å være klar over at eksempelvis en 118d fra 2006 på langt nær er samme bil som en 118d fra 2008.
I forhold til hovedkonkurrenten Audi A3 hadde BMW 1-serie lenge et motormessig overtak både på bensin- og dieselfronten. Men etter hvert som Audi A3 fikk mer moderne motoralternativ og DSG-girkasser i 2008/09, ble BMWs overlegenhet på denne fronten nullet helt ut.
Bedre enn gjennomsnittet

Også på andre områder er 1-serie typisk BMW: Den var relativt dyr og hadde tidvis kostbart ekstrautstyr, noe som delvis fortsatt gir seg utslag i bruktprisen.
Men det mest negative med BMW 1-serie er merkbart mindre baksete- og bagasjeplass enn normalt i kompaktklassen. Benplassen bak er knapp for voksne og bagasjerommet er heller ikke noe for de store ferieutfluktene.
Hos det tyske kontrollorganet Dekra, som hvert år gjennomfører teknisk kontroll av ca. 15 millioner tyske biler, gjør forrige generasjon 1-serie en solid figur. Dekra klassifiserer bilene etter kjørelengde og i alle tre kategoriene gjør 1-serie det bedre enn snittet:
Fra 0-50 000 km er 92,9 % av de kontrollerte 1-modellene uten feil, mot 91,5 % for snittet av kompaktklassen. For 50-100 000 km er tallene 84,8 mot 80,5 % og for 100-150 000 km 73,8 mot 68,3 %.
Typiske feil som dukker opp hos Dekra er bremser, lekkasje på støtdemperne etter 100 000 kilometer samt slark i ledd og stag i forhjulsopphenget.
Mye bra fra 150-230 000 kroner
Per oktober 2015 er det et meget godt utvalg av BMW 1-serie på det norske markedet. Som for mange andre biler er det diesel som dominerer, men med rundt 40 % bensinbiler er dét også mulig å finne.

116-modellene er mest tallrike, og gir helt ok ytelser kombinert med moderat pris. Skal du ha litt mer futt, er det naturlig å kikke etter en 118d med 136 eller 143 hk. Også de sterkere motorversjonene finnes, men da blir det mer vann mellom båtene.
Prisene for en 116i med 50-100 000 kilometer ligger på mellom ca.80-120 000 kroner. For tilsvarende 116d er prisområdet ca. 140-160 000 kroner, mens det for 118d ligger på 130-200 000 kroner. Eldre 1-serie med kilometerstand fra 100-150 000 starter på rundt 70 000 for 116i.
Anbefalte motorversjoner
116i/1,6 115/122 hk og 2,0 122 hk: Livlig bensinmotor med tilstrekkelige ytelser og middels trekkraft. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil
116d/2,0 116 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og akseptabel gange: Forbruk: 0,5-0,75 l/mil

118d/2,0 136-143 hk: Sprek og nøysom dieselmotor med god trekkraft. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil
Modellhistorikk
2004: BMW 1-serie lanseres i følgende versjoner: 116i/115hk, 118i/129 hk, 120i/150 hk, 118d/122 hk og 120d/163 hk.
2005: 130i med rekkesekser og 265 hk
2007: I mars får bilen en facelift og tekniske endringer med blant annet EfficientDynamics. Også som tredørs. Nye motorer: 118i/143 hk, 120i/170 hk, 130i/258 hk, 118d 136-143 hk, 120d/177 hk, 123d/204 hk. Bensin med direkte innsprøytning og diesel med partikkelfilter. I september også endringer på 116i med 122 hk og direkte innsprøytning. Coupeversjon lanseres på høsten, bl.a. som 135i med 306 hk.
2008: Cabrioletversjon lanseres i Detroit i januar. 125i med treliters sekser i cabriolet og coupé. På høsten modellpleie med mindre endringer.
2011: 1M Coupé med 340 hk kommer i mai. Ny BMW 1-serie debuterer på høsten i femdørsversjon.
Tester av BMW 1-serie:
BMW 120i cabriolet 2008-modell
Les også:
Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?
Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1,8 millioner kroner
Knallbra bruktbilkjøp for familien
Fem kule veteranbiler du har råd til
