Bruktbil

Mercedes er bra i en undersøkelse, men dårlig i en annen

Hvorfor er et bilmerke dårlig i en kvalitetsundersøkelse, og godt i en annen?

SKJER'A?: Mercedes-Benz scorer bra i en kvalitetsundersøkelse og dårlig i en annen. Hvordan kan det ha seg. FOTO: Daimler AG
SKJER'A?: Mercedes-Benz scorer bra i en kvalitetsundersøkelse og dårlig i en annen. Hvordan kan det ha seg. FOTO: Daimler AG
Først publisert Sist oppdatert

Er du ute etter bruktbil? Da kan det være god grunn til å følge med på undersøkelser rundt bilmerkers driftssikkerhet.

Men resultatene fra undersøkelser spriker. Hvilke skal du tro på?

Et eksempel: Det britiske bilmagasinet What Car? og forsikringsselskapet Warranty Directs siste undersøkelse av driftssikkerheten på 3-10 år gamle biler, konkluderer med at 71 prosent av Land Rovere mellom 3 og 10 år bryter sammen minst en gang i løpet av en 12-månedersperiode. Det berører få nordmenn, og Range Rover Evoque omfattes ikke av undersøkelsen.

I samme undersøkelse - der Honda er på topp, og i alt åtte japanske merker er på topp 10-listen - gjør de tyske premiumbilene det dårlig. Samtlige av dem er godt nede på den dårligste halvdelen.

Dårligst stilt er det med Mercedes-Benz, som har en feilsannsynlighet på 45 prosent på 3-10 år gamle biler.

Hva så?

BRA: Honda gjør det svært bra i den engelske undersøkelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BRA: Honda gjør det svært bra i den engelske undersøkelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Men her topper Mercedes

Jo, det har seg slik at i NAFs siste og meget grundige undersøkelse av bilmodellers driftssikkerhet, så ender Mercedes-Benz på topp. Ser vi på andre undersøkelser med driftssikkerhet som tema, får vi gjerne atter andre resultater.

Dette er forvirrende. Og dessuten lite forbrukervennlig, siden ferske undersøkelser viser at bilkundene nå ønsker å beholde bilene sin lenger, takket være den økonomiske krisen i Vesten.

Og når kundene ønsker å beholde bilene sine lenger, blir det selvsagt enda større fokus på hvor driftssikre bilene er. Det, og på hvor dyre deler og reparasjoner er.

- Jeg har klødd meg i hodet over dette, og jeg innrømmer at vi fikk hakeslepp da vi fikk resultatet fra siste undersøkelse rundt bilstans i Norge, forteller kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

- Noe av forskjellene fra land til land kan forklares med forskjellig klima, forskjellig bilbruk og forskjellig veistandard. Og så har jo undersøkelsene forskjellige forutsetninger.

Forskjellige premisser

Det siste stemmer. NAFs resultater baserer seg på 100 000 veiassistanser i 2011, og modeller fra 2000 til 2008 (mobilitetsgaranti fra produsent/importør blir mer og mer vanlig, derfor er ikke modeller nyere enn 2008 med).

Undersøkelsens resultater er også vektet for bestand, kjørelengde (sjekket 440 000 biler på finn.no) og alder.

What Car? og Warranty Directs liste baserer seg på antallet utførte reparasjoner på bilmerker forsikret i sistnevnte selskap, men de har også lister over reparasjonskostnader og ventetid.

Tyske ADAC bruker noenlunde samme metode som NAF, mens DEKRA og TÜV baserer seg på EU-baserte kjøretøyundersøkelser. Også Bilprovningen i Sverige baserer seg på EU-tester, og dermed blir faktorer som går på sikkerhet og avgasser vektet sterkt. Og som ikke dette er nok, varierer EU-testene fra land til land.

Svakhet ved undersøkelsene

Vi kunne ha listet opp mange andre faktorer som bidrar til forskjellige resultater. Dekra sammenligner for eksempel ikke epler og pærer, og opererer med rangering innen forskjellige bilklasser, selv om de også kårer en totalvinner.

Mens NAF innrømmer at en liten svakhet med egen undersøkelse kan være at små biler brukes og slites annerledes enn store, slik at de kanskje også burde ha resultatene delt inn i klasser.

- Det beste ville jo være om EU gikk inn og laget standardiserte driftssikkerhetstester, slik at de ble direkte sammenlignbare. Forbrukertester bør være det, og særlig når det er mange kroner som står på spill, sukker Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Inntil så eventuelt skjer, får du bare sjekke flere lister, og studere premissene for dem. Og om det finnes likhetstrekk i resultatene. Som at både NAF og Dekra har Mercedes-Benz E-klasse som totalvinner i sine siste driftssikkerhetsundersøkelser. Dekras feilstatistikk basert på kjøretøykontroller sier følgende om Mercedes E-klasse med kjørelendge 50-100 000: Godt kvalitetsinntrykk, men over gjennomsnittet mange feil på understell gir totalkarakter midt på treet. Gamle rust og elektronikkproblemer er løst.

Dette sier kvalitetsundersøkelsene

NAF

De 15 beste - bilmodell og avvik fra trendlinje

SJEKKPUNKTER: Mercedes selger på kvalitet og et forutsigbart bilhold, men lite av det stemte for E-klasse i starten. Ved siden av mindre problemer og irritasjonsmomenter, særlig i forhold til elektronikk og ekstrautstyr, er det også større typefeil med E-klasse fra 2002-2006: Rust, feil på motorstyring og innsprøytning, slitasje i hjuloppheng, feil på elektrisk anlegg og kranglete automatkasser er det som nevnes hyppigst. FOTO: Daimler AG
SJEKKPUNKTER: Mercedes selger på kvalitet og et forutsigbart bilhold, men lite av det stemte for E-klasse i starten. Ved siden av mindre problemer og irritasjonsmomenter, særlig i forhold til elektronikk og ekstrautstyr, er det også større typefeil med E-klasse fra 2002-2006: Rust, feil på motorstyring og innsprøytning, slitasje i hjuloppheng, feil på elektrisk anlegg og kranglete automatkasser er det som nevnes hyppigst. FOTO: Daimler AG

Merke

Modell

Forholdstall

Avvik fra trendlinje

Mercedes

E-klasse

1,14

-1,15

Suzuki

Vitara

0,67

-0,98

Audi

A4

1,01

-0,83

BMW

X3

0,76

-0,79

Mercedes

B-klasse

0,86

-0,64

Mitsubishi

Outlander

0,84

-0,63

VW

Passat

1,32

-0,61

Mazda

6

1,05

-0,55

Audi

A6

1,43

-0,55

Skoda

Octavia

1,29

-0,48

Volvo

S40/V40

1,37

-0,48

VW

Golf

1.18

-0,48

Toyota

Avensis

1,29

-0,47

Subaru

Forester

1,30

-0,46

Audi

A3

1,22

-0,43

Tallene viser avvik fra trendlinjen i analysen. Trendlinjen er et resultat av at faktorer som kjøretøybestand, kjørte kilometer og alder vektes inn. Jo høyere negativt avvik, desto bedre.

De 15 svakeste, avvik fra trendlinje

Merke

Modell

Forholdstall

Avvik fra trendlinje

Nissan

Primera

2,22

0,20

Opel

Astra

2,07

0,40

Volvo

V70

2,3

0,42

Renault

Megane

2,21

0,48

Opel

Zafira

2,53

0,51

Hyundai

Getz

2,0

0,57

Skoda

Fabia

2,04

0,57

Peugeot

206

2,19

0,58

Opel

Corsa

2,28

0.73

Citroën

C5

2,79

0,76

Toyota

Yaris

2,57

1,05

Ford

S-Max

2,63

1,13

SAAB

9-3/9-5

3,29

1,33

Renault

Laguna

3,65

1,63

Tallene viser avvik fra trendlinjen i analysen. Trendlinjen er et resultat av at faktorer som kjøretøybestand, kjørte kilometer og alder vektes inn. Jo høyere negativt avvik, desto bedre.

What Car?/Warranty Direct

Plassering

Merke

Sannsynlighet for feil

1

Honda

10 %

2

Toyota

17 %

3

Lexus

18 %

4

Suzuki

19 %

5

Subaru

20 %

6

Hyundai

21 %

6

Mazda

21 %

6

Mitsubishi

21 %

9

Chevrolet

22 %

10

Nissan

25 %

11

Kia

26 %

12

Ford

31 %

13

Skoda

31 %

14

Citroën

32 %

15

Peugeot

35 %

15

Smart

35 %

15

Daewoo

35 %

18

Mini

37 %

19

Fiat

38 %

20

Seat

39 %

20

VW

39 %

20

Volvo

39 %

20

Porsche

39 %

24

Vauxhall/Opel

40 %

25

BMW

41 %

26

Audi

42 %

27

Rover

43 %

27

Jaguar

43 %

29

Mercedes-Benz

45 %

30

MG

48 %

31

Saab

50 %

31

Chrysler

50 %

33

Renault

52 %

33

Jeep

52 %

35

Alfa Romeo

55 %

36

Land Rover

71

Les også:

Fem kule veteranbiler du har råd til

Quiz: Hva kan du om motorer?

Derfor er det smart å bruke håndbrekket mens du kjører