Nye importregler 2014:

Lavere avgifter på importbiler

Med endrede regler for bruksfradraget ved bilimport, er det nå mye billigere for deg å importere drømmebilen.

BLIR OGSÅ BILLIGERE: Og ifølge Amcar er det mest å hente på et kjøretøy som er 8,5 år. Økningen i bruksfradraget sammenlignet med i fjor er da på hele 14 prosent. Etter den nye kalkulatoren vil for eksempel en 2005 Ford Mustang GT få en importavgift på 175 000 kroner, ifølge Amcar Norge. FOTO: Ford
BLIR OGSÅ BILLIGERE: Og ifølge Amcar er det mest å hente på et kjøretøy som er 8,5 år. Økningen i bruksfradraget sammenlignet med i fjor er da på hele 14 prosent. Etter den nye kalkulatoren vil for eksempel en 2005 Ford Mustang GT få en importavgift på 175 000 kroner, ifølge Amcar Norge. FOTO: Ford
Først publisert Sist oppdatert

De fleste bilinteresserte har vel drømt om å importere, og registrere, en eldre sportsbil med grom motor under panseret.

Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette, Dodge Challenger og andre muskelbilikoner har fram til nå vært enormt kostbare å registrere før de er 30 år gamle og klassifiseres som veteranbiler.

Høy vekt og store, kraftige motorer er tabu sett med norske avgiftsøyne. Men da nyttårsrakettene farget himmelen og klokken passerte tolv på nyttårsaften, ble det brått vesentlig billigere å importere drømmebilen.

Høyere bruksfradrag

Tidligere stoppet nemlig avgiftsreduksjonen (20 prosent avgift) etter 15 år. Nå fortsetter reduksjonen helt til bilen er 30 år. Avgiften blir med andre ord lavere og lavere for hvert år som går fram til bilen er veteran.

NAF er godt fornøyd med at bruksfradraget øker for biler mellom 15 og 30 år.

- Det gjør det overkommelig for våre medlemmer som har bodd utenlands å ta med bilen hjem.

- Derimot forstår vi ikke hvorfor nyere biler må bli dyrere. De bilene som folk flest bruker, får noe mindre fradrag og blir derfor noe dyrere å importere, sier Jon Olav Alstad, leder for Politikk og Forbruker i NAF.

AVGIFTSBOMBE: Store, tunge biler med stort slagvolum, mange hestekretfter og høyt forbruk/utslipp blir hardt straffet av norske avgiftsregler. Den nye avgiftsfradraget, litt avhengig av alder, gjør nå disse bilene litt mer oppnåelige.
AVGIFTSBOMBE: Store, tunge biler med stort slagvolum, mange hestekretfter og høyt forbruk/utslipp blir hardt straffet av norske avgiftsregler. Den nye avgiftsfradraget, litt avhengig av alder, gjør nå disse bilene litt mer oppnåelige. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Gagner alle

Amcar oppgir at en "bivirkning" av det nye systemet også er et høyere bruksfradrag på biler nyere enn 15 år, men ikke nyere enn 5 år.

Og ifølge Amcar er det mest å hente på et kjøretøy som er 8,5 år. Økningen i bruksfradraget i forhold til i fjor er da på hele 14 prosent. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare amerikanske biler, men alle bilmodeller.

Etter den nye kalkulatoren vil for eksempel en 2005 Ford Mustang GT få en importavgift på 175 000 kroner dersom du passerer datoen for første gangs registrering. I tillegg kommer som vanlig merverdiavgift på kjøp og frakt.

På Tollvesenets sider kan du lese mer om det nye reglementet og sjekke tollavgift på din drømmebil med importkalkulatoren.

Les også:

Familiedrømmen blir 100.000 kroner billigere

Her får du verdens sterkeste tolitersmotor i en kompakt-SUV

Nå blir EU-kontrollen tøffere og dyrere