Bruktbil og kilometerstand

Kilometerstand er ikke det viktigste

Ekspertene er enige om at vedlikeholdet er viktigere enn kilometerstanden når du skal kjøpe bruktbil.

IKKE VIKTIGST: Antall kilometer bilen har kjørt er mindre viktig enn vedlikeholdet den har fått opp gjennom årene. FOTO: Nissan
IKKE VIKTIGST: Antall kilometer bilen har kjørt er mindre viktig enn vedlikeholdet den har fått opp gjennom årene. FOTO: Nissan Foto: Junji Kurokawa
Først publisert Sist oppdatert

Mange velger å sortere på laveste kilometerstand når de søker etter bruktbiler på nettet. Det er imildertid ikke sikkert det er det smarteste for lommeboka i lengden, for skal vi tro ekspertene vi har snakket med er vedlikeholdet viktigere enn antall kilometer bilen har rullet.

- Det aller, aller viktigste når du skal kjøpe en bruktbil er at den er godt vedlikehold. Om bilen har gått 100.000 eller 150.000 kilometer er ikke veldig avgjørende hvis den har fått regelmessig vedlikehold, forteller Hans-Petter Johnsen.

Han er innkjøpsansvarlig for bruktbil hos Røhne Selmer på Ensjø i Oslo, og har med det vært borti det meste når det gjelder brukte biler.

Også kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mener det er smart å ikke se alt for mye på kilometerstanden når du velger deg ut bruktbiler som er interessante.

- Hvis du har to biler hvor den ene har gått 90.000 kilometer nesten uten vedlikehold, mens den andre har gått 150.000 kilometer med godt vedlikehold, ville jeg vurdert den som har gått lengst, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SJEKK NØYE: Hvis du ikke kjenner noen som har mye kunnskaper om bil, kan det lønne seg å få noen profesjonelle til å se over bilen.
SJEKK NØYE: Hvis du ikke kjenner noen som har mye kunnskaper om bil, kan det lønne seg å få noen profesjonelle til å se over bilen.

Mange er flinke til å ta vare på bilene sine, men det finnes også en del som bruker den som kombinert spisebord, søppelkasse og transportmiddel. Det er et dårlig tegn, og tyder på at heller ikke resten av bilen har fått det stellet den trenger for å vare lengst mulig.

- Serviceheftet dokumenterer mye. De som er flinke til å vedlikeholde bilene sine tar som regel også vare på alle fakturaene for ting som er gjort, sier Johnsen til Vi Menn Bil.

Sjekk bilen nøye

Det er forståelig at mange velger å se på kilometerstanden som et tegn på bilens tilstand. Det er tross alt et tal som er enkelt å forholde seg til og sammenligne, men det gir ikke nødvendigvis et riktig bilde. Dermed gjelder det å holde tunga rett i munnen når du er på biljakt.

Engebretsen i NAF råder deg til å ta med en bilkyndig bekjent hvis du ikke føler deg trygg på egne kunnskaper. Det er også viktig å få sett ordentlig på bilen, og da holder det ikke med fem minutter en tirsdags kveld.

- Det å møte opp på en bensinstasjon i mørket og sparke litt i dekkene før du kjøper er ikke spesielt smart. Jeg pleier å si at det er frivillig hva man bruker pengene sine på, men det er greit å bruke hodet litt også - ikke bare hjertet, sier han.

Hvis du ikke har noen bilkyndige i omgangskretsen, kan det ofte være lurt å betale for å få noen profesjonelle til å se over den aktuelle kandidaten.

Mulig å gjøre kupp

Mange har en mental sperre når det kommer til biler med høy kilometerstand. Det kan du som kjøper bruke til din fordel - så lenge bilen ellers er godt vedlikeholdt.

- Det er fremdeles en grense blant kundene rundt 100 000 kilometer. Litt over går som regel greit, men når man nærmer seg 150 000 kilometer blir bilene tyngre å selge hvis man ikke setter ned prisen, forteller Johnsen hos Røhne Selmer.

Det betyr med andre ord at det er mulig å gjøre gode kjøp for deg som er på jakt etter bruktbil - det gjelder bare å ikke sortere bilene etter laveste mulige kilometerstand.