Bruktbiltest: Mercedes-Benz C-klasse, 2007-2013
Fornuftig luksus med en fornuftig pris
Du får en fullt brukbar Mercedes-Benz C-klasse til prisen av en småbil.
Sjekkpunkter
- Bremser
- Avgassutslipp
- Keyless nøkkelfunksjon
- Funksjon på bagasjeromsluke
- Servicehistorikk
- Serviceoppgraderinger
Da Mercedes-Benz lanserte sin tredje versjon av C-klasse i 2007, var det med et bakteppe av til dels store kvalitetsproblemer på starten av 2000-tallet.
Det virket som om Mercedes ville vinne tilbake sitt tapte kvalitetsrykte, for både utseendemessig og med tanke på kvalitetsfølelse, minnet den nye bilen litt om storebror S-klasse.
På et område hadde Mercedes likevel gjort en liten bommert: Interiørdesignet var ikke av de mest moderne da bilen ble lansert, og hadde svært godt av den store oppgraderingen som kom i 2011.
De gode basisegenskapene hadde C-klasse med seg fra debuten i 2007, til den ble avløst av den helt nye generasjonen C-klasse i 2014:
Sikre veiegenskaper, god komfort (gitt at du holder deg unna lave, brede dekk), greit resultat i kollisjonstest samt en stasjonsvognsutgave med tilstrekkelig plass for en normalfamilie (485-1500 liter bagasjerom).
I forhold til sine samtidige hovedkonkurrenter, i første rekke BMW 3-serie og Audi A4, holdt Mercedes-Benz C-klasse sine stjernetypiske egenskaper i hevd: Litt mer fornuftig, ikke like prangende eller sportslig, og med komfort som sitt lille pluss.
Mest med liten motor
Som vanlige med tyske premiummerker, finnes Mercedes-Benz C-klasse i et stort antall varianter, både når det gjelder karosseri og drivlinjer. For bruktbilkjøperne her i Norge, er det litt enklere: Det er sedan og stasjonsvogn som dominerer, sammen med de minste dieselmotorene.
Da vi sjekket markedet i februar 2015, var det en liten overvekt av stasjonsvogner tilgjengelig, mens det er motorvariantene 180 CDI (120 hk) og 200 CDI (136 hk) som dominerer på motorsiden.
De utgjør sammen i underkant av 70 % av markedet. Vil du ha noe sprekere, finnes det også et moderat utvalg av 220 CDI (170 hk) og bensinversjonen 180 (156 hk).
Vi kjørte test av C 180 CDI-varianten i facelift-versjon i juni 2011, og var godt fornøyd med totalpakken. Men noe særlig kraft kan ikke den nedtrimmede 2,15-literen by på. Da er du bedre forspent med C 200 CDI, en bil vi kjørte på test både høsten 2011 og på vårparten i 2008.
I tabellene under ser du prisbildet for de vanligste årgangene, kjørelengdene og versjonene av Mercedes-Benz C-klasse. Det mest overraskende er hvor små prisforskjeller det er mellom karosseri- og motorstørrelser. Dessuten at det finnes et svært godt utvalg av 2012-modeller.
Kort fortalt kan du skaffe deg en eldre C-klasse med 100-150 000 km kjørelengde til under 200 000 kroner, mens en faceliftversjon fra 2012 med 30-70 000 km kjørelengde havner i området rundt 300 000 kroner.
Pris sedan
År/km | C 180 CD | C 200 CDI | 220 CDI |
2008-10 (100-150 000 km) | 170-210 000 | 170-210 000 | |
2012 (30-70 000 km) | 250-320 000 | 170-210 000 | 260-320 000 |
Pris stasjonsvogn
År/km | C 180 CD | C 200 CDI | 220 CDI |
2008-10 (100-150 000 km) | 165-220 000 | ||
2012 (30-70 000 km) | 260-330 000 | 300-360 000 | 320-360 000 |
Sjekk historikken
I følge det tyske kontrollorganet Dekra sin feilstatistikk for 2014, har Mercedes-ledelsen sine ord fra 2007 om kvalitetsheving i behold. Både for biler med kjørelengde 50-100 000 km og 100-150 000 får bilen beste totalkarakter.
For biler med 50-100 000 km går 92 % av bilene gjennom kontrollen uten feil, mot snittet for mellomklassen på 82 %. 4,7 % av C-klasse har større feil, mot 9,8 % for klassen.
Når kjørelengden øker til 100-150 000 km, gjør C-klasse fortsatt en god figur: 87,1 % har ingen feil, mens 6,9 % har større feil. Snittet for mellomklassen er 69,1 og 17,2 %.
Verken Dekra eller britiske What Car har store innvendinger mot denne utgaven av Mercedes-Benz C-klasse. Bremseslitasje og skjev virkning på håndbrems er største feilkilde hos Dekra, mens What Car nevner en del elektronikkfeil i startfasen, noe som ulike serviceaksjoner skal ha tatt knekken på.
Kontroller at din bil er oppdatert, ta gjerne en sjekk på bilens historikk i samme åndedrag så du er sikker på at kjørelengde og opplysninger for øvrig er korrekte.
Anbefalte motorversjoner
- C 200 CDI, 2,15 l/136 hk: Dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,55-0,75 l/mil.
- C 220 CDI, 2,15 l/170 hk: Kraftig dieselmotor med gode ytelser. Forbruk: 0,55-0,85 l/mil.
- C180, 1,6-1,8 l/156 hk: Bensinmotor i ulike utgaver (kompressor/turbolader og 1,6 eller 1,8 liters sylindervolum). God trekkraft og fine ytelser, ny 1,6-liter med turbo har relativt lavt forbruk (0,6-0,9 l/mil).
Modellhistorikk
- 2007: I mars debuterer Mercedes-Benz C-klasse som sedanmodell på bilutstillingen i Genève. I desember følger stasjonsvognsutgaven.
- 2008: I april kommer modellene C 180 og C 200 CDI BlueEfficiency.
- 2009: Ny firesylindret dieselmotor i C 200, C 220 og C 250 CDI.
- 2011: I mars får C-klasse en kraftig facelift. Det synes best i fronten med ny utforming av lys og grill. Store endringer innvendig med ny design og høyere kvalitetsfølelse. Viktigste tekniske endring er at også de firesylindrete motorene får syvtrinns automatgir (tidligere femtrinns). C-klasse får også siste nytt i assistentsystemer, blant annet aktiv cruisekontroll (Distronic Plus).
- 2012: C 180 BlueEfficiency med 1,6-liters motor fra april
- 2013: I juni kommer C 220 CDI 4Matic
- 2014: Den nye Mercedes C-klasse lanseres på våren.
De viktigste testene
- Mercedes-Benz C 220 CDI sedan, mai 2007
- Mercedes-Benz C 200 CDI stasjonsvogn, mars 2008
- Mercedes-Benz C 250 CDI 4Matic stasjonsvogn, januar 2011
- Mercedes-Benz C 180 CDI stasjonsvogn, juni 2011
- Mercedes-Benz C 180 CGI Coupé, november 2011
- Mercedes-Benz C 200 CDI stasjonsvogn, november 2011
- Mercedes-Benz C 220 CDI 4Matic stasjonsvogn, januar 2014
Denne saken ble første gang publisert 25/03 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.