Bruktbil: Nissan Qashqai, 2007-2013
Folkelig suksessoppskrift
Nissan Qashqai er en fin blanding av personbil og SUV. Med gunstige bruktbilpriser er dette et interessant alternativ som familiebil.
I februar 2014 kom nye Nissan Qashqai til Norge. Basert på tidligere erfaring har det en positiv effekt på bruktmarkedet. Det er derfor mulig å gjøre gode bruktkjøp på en populær bilmodell.
Nissan Qashqai er en smart og ganske rimelig familiebil. I stedet for å lage en vanlig konkurrent til kompaktklassesuksesser som VW Golf og Ford Focus, valgte Nissan å gi sin mellomstore bil et halvhøyt, SUV-aktig utseende.
At bilen også kom med firehjulsdrift hjalp på imagen, selv om de aller fleste Nissan Qashqai er solgt med forhjulsdrift. Dermed var Nissan en av de første bilprodusentene med en vellykket crossover - en bil som blander det beste av personbil og SUV.
Klikk Motor var tidlig ute med tester av Nissan Qashqai i 2007. Vi kjørte en forhjulsdreven 1,5 dCi og likte konseptet, men hadde noen innvendinger mot manglende motorkraft, samt at veiegenskapene ikke var helt i samme klasse som de beste kompaktbilene.
Da hadde vi mer sans for den dyrere Nissan Qashqai 2,0 4x4 med trinnløs automat. Motor og girkasse spiller bra på lag og med ekstra fremkommelighet blir pakken mer komplett på vinterføre. Prisen gjør imidlertid at bilen plutselig konkurrerer med SUV-modeller i stedet for kompaktklassebiler.
I 2008 testet vi en annen Nissan Qashqai-variant med bestselgerpotensial: Dieselmotor, firehjulsdrift og automat er en populær kombinasjonsgren i Norge. Men her blir bilen i dyreste laget - med avgiftene per 2008 dro blant annet automatgiret opp prisen med over 50 000 kroner. Til 400 000 kroner sto ikke de øvrige egenskapene i stil.
Som bruktbil får du imidlertid Qashqai med 4WD for godt under 200 000 kroner.
Mer plass og facelift
Sjekkpunkter
- Lyder fra hjuloppheng
- Feil på støtdempere
- Clutch
- Bremseskiver
- Ulyder i dashbord/forseter
2009-modellen av Nissan Qashqai kom i en +2-versjon med lenger karosseri, akselavstand og to ekstraseter. Bilen er ingen stor syvseter, og de to ekstrasetene passer for barn. Da setter de fleste pris på et større bagasjerom; 550 mot 410 liter monner godt for barnefamiliene.
2010-modellen brakte oss en stor facelift der spesielt front, hekk og interiør ble oppgradert.
Den viktigste tekniske oppgraderingen de siste årene kom i form av en ny 1,6-liters dieselmotor, som vi kjørte på test i 2012. Med 130 hk og 320 Nm er den en ordentlig kraftplugg.
Ulempen med å hente ut så mye krefter er at den har en merkbar terskel som du ikke bør ramle under. Da må du gire ned og få opp mer turtall for å få tilbake akselerasjonsevnen.
Rimelig som bruktbil
Da vi sjekket markedet for Nissan Qashqai i november 2013, var utvalget meget godt med over 340 biler til salgs. Rundt 80 % er normalversjonen, mens resten er +2-varianten. Omtrent de samme forholdstallene ser vi på diesel kontra bensin. Ca 30 % av bilene har firehjulsdrift.
Den vanligste og rimeligste muligheten til å skaffe seg Nissan Qashqai er en normalversjon med forhjulsdrift og 1,5-liters dieselmotor. Her starter prisene for en 2007-2008-modell med rundt 100 000 km på 110-120 000 kroner. I prisområdet 150-200 000,- får du biler med lavere km-stand (ca. 50-70 000 km) eller nyere årsmodeller med facelift.
Vil du ha Nissan Qashqai med 4WD, starter prisområdet på ca. 160 000-210 000 kroner for biler med over 100 000 km. Nyere modeller eller med lavere km-stand begynner på 190-240 000 kroner.
Ser du etter en forhjulsdrevet versjon av Nissan Qashqai +2 med rundt 100 000 km på telleren, ligger startprisene på ca. 160-180 000 kroner. I 4WD-versjon må du regne med fra ca. 220-240 000 ut fra startblokkene.
Ingen alvorlige svakheter
Med enkel og robust teknikk, burde Nissan Qashqai være en relativt trygg bil å kjøpe. Det tyske kontrollorganet Dekra gjennomfører 15 millioner tekniske kontroller hvert år, og i deres statistikk gjør Qashqai en gjennomsnittlig figur.
Qashqai blir plassert i SUV-klassen og for biler med 50-100 000 km klarer 81,8 % kontrollen uten feil. Snittet for klassen ligger på 82,2 %. Også på større mangler holder bilen seg på det jevne: Her får 10 % av Qashqai anmerkninger, mens snittet for klassen ligger på 8,9 %.
Dekra og britiske What Car er enige om hovedproblemet for Nissan Qashqai: Feil på støtdemperne eller innfestingene gir ulyder fra hjulopphenget, noe som må skiftes eller utbedres.
What Car forteller også at mange eiere klager på lyder fra dashbord og/eller seter, et finishproblem vi også har opplevd på noen av våre tidlige testbiler.
Slitasje på clutch og bremseskiver er også nevnt fra begge kilder, noe som er spesielt aktuelt å være på vakt overfor på litt eldre biler, gjerne med høy kilometerstand og hengerfeste i tillegg.
Anbefalte motorversjoner
1,5 dCi 103-110 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og akseptabel gange: Forbruk: 0,55-0,75 l/mil
2,0 141 hk: Kraftig bensinmotor som fås i kombinasjon med automat og 4WD. Noe høyt forbruk: 0,75-1,2 l/mil.
2,0 dCi 150 hk: Sterk dieselmotor som fås i kombinasjon med automat og 4WD. Forbruk: 0,65-0,9 l/mil.
1,6 dCi 130 hk: Sparsom og sterk dieselmotor, noe turboforsinkelse. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil
Modellhistorikk
2007: Nissan Qashqai debuterer på Parisutstillingen høsten 2006 og kommer i produksjon i desember.
2008: På høsten starter produksjonen av Qashqai +2, 21 cm lengre og med 13,5 cm lengre akselavstand. To ekstraseter i bagasjerommet.
2010: I mars kommer Qashqai med en facelift: Ny front og hekk, designendringer innvendig.
2011: Ny dieselmotor: 1,6 dCi med 130 hk og 320 Nm.
2013: Ny Nissan Qashqai presenteres i november.
Har du erfaringer med Nissan Qashqai? Del dem gjerne i kommentarfeltet under artikkelen.
Les også
20 supre bruktbilkjøp med firehjulstrekk
De beste og dårligste SUV-ene vi har testet
Denne saken ble første gang publisert 05/08 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.