Test: Ford Mondeo 2,2 TDCi 2005
Folkefavoritt på premiumjakt
Med spesialutgaven Titanium X søker Mondeo mer av det eneste den har manglet – prestisje.
Helt siden dagens utgave av Ford Mondeo ble lansert i 2001, har den vært en av våre favoritter.
Som 2004-modell fikk den en omfattende facelift, med ny utvendig design og et penere og mer kvalitetstungt interiør. I tillegg ble viktig utstyr som ESP og air-condition standardutstyr.
En flott, ny 1,8-liters motor og nye girkasser kom også på plass, og to nye utstyrsvarianter ble tilgjengelig.
Mondeo har vunnet sammenlikningstest etter sammenlikningstest, selv etter at konkurrentene har lansert nye generasjoner av sine modeller. Kun Honda Accord har gitt oss en bedre kjøreopplevelse. Men selv om bilen er svært kjøreglad, og i tillegg er både rommelig og relativt rimelig i forhold til tilsvarende konkurrenter, er det én ting vi har savnet: Prestisje.
Med store motorer og aggressive designelementer fra grom-modellen ST ønsker Ford å selge noe annet enn (flotte) små, rimelige bensinvarianter og (enda flottere) toliters dieselvarianter.
For dem som ikke har tatt steget opp til toppmodellen ST220, har motoralternativene vært begrenset.Med utstyrsvariant Titanium X som ny toppmodell, pluss to nye motorvarianter, vil Ford gi deg enda flere argumenter for å velge Mondeo.
Råsterk 2,2-liters diesel
Tekniske data
FORD MONDEO 2,2 TDCI TITANIUM X SEDAN
- Motor:R4, 2198 ccm
- Ytelse:155 hk - 3500 o/min
- Dreiemoment:369 Nm - 1800 o/min
- Dekkdimensjon:225/40 R18
- Egenvekt:1495 kg
- Bagasjerom:500 liter
- Forbruk EU-mix:0,61 l/mil
- 0-100 km/t:8,7 sek
- Toppfart:220 km/t
- Pris:363 300 kroner
Mest interessant - sett med lommebokas øyne - er den nyutviklede dieselen. Det er fortsatt snakk om den gamle Duratorq TDCi-motoren på 2,0 liter, som ved hjelp av nye stempler, ny veiv og lengre råder har fått økt motorvolumet til 2,2 liter.
Dette, sammen med en ny motorstyringsenhet, gir en effektøkning på 25 hk og en dreiemomentøkning på 30 Nm til 360 Nm. Ford kan også tilby hele 400 Nm ved kortere effektuttak med en såkalt overboost. Kjekt ved forbikjøringer! Prispåslaget blir drøyt 30 000 kroner i forhold til toliteren.
Motoren drar desidert best mellom 1700 og 3000 omdreininger, selv om den ikke går av veien for å sende nåla rett til 5500 - der sier turtallssperra stopp.
Dessverre lider dieselmotoren fortsatt av et relativt hardt støybilde. Dessuten taklet ikke forhjulsopphenget kombinasjonen av 400 Nm og 225/40R18 særlig godt. Under akselerasjon rev kreftene hardt i rattet. Ellers er kjøreopplevelsen som vi er vant med fra Mondeo - i toppklasse.
Behagelig tre-liters bensin
Den nedtrimmede, treliters bensinmotoren fra ST220 oppfører seg eksemplarisk i forhold til dieselen, og overfører kreftene silkemykt og lydløst, men dessverre til en langt stivere pris.
204 hestekrefter og 240 Nm gir gode prestasjoner - 0-100 km/t skal gå unna på 7,9 sekunder - med et forbruk på litt over literen. Senere vil vi også finne disse to nye motorvariantene i modellvarianten Ghia X - som for øvrig også er ny av året.
Titanium X kommer i alle karosseriformer, men i Norge blir den bare tatt inn med dieselvarianten. Norge har fått utdelt 80 biler. Den leveres i to egne farger, sølv og sort, og skiller seg fra øvrige modeller med egne støtfangere og sideskjørt, forkrommet grill, senket karosseri, aluminiumsdekor i innredningen og seter i skinn/alcantara.
Les mer:
Langtest: Ford Mondeo 2001
Test: Ford Mondeo 2002
Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007
Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005
Bruktbilguide: Toyota Avensis 2003-2008