Bruktbil: Mercedes-Benz B-klasse 2005-2011

Få andre har så mye plass

Mercedes-Benz B-klasse hører til de halvhøye og mest familievennlige kompaktbilene. I tillegg er den svært lettkjørt.

Først publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz B-klasse er «annerledesbilen» i en ganske konform kompaktklasse. Litt høyere og rommeligere enn de normale VW Golf & Co. Dermed havner Mercedes-Benz B-klasse nærmere en del av MPV-light utgavene i kompaktklassen; eksempelvis Golf Plus og Ford C-Max.

Men - og det er et viktig men. I motsetning til andre høye kompaktklassebiler, har faktisk Mercedes-Benz B-klasse gjort det tålig bra på salgsstatistikken. Derfor finnes det et fornuftig antall biler å velge mellom.

Det er på det praktiske området Mercedes-Benz B-klasse har sin virkelige styrke.

Da vi kjørte test av B 150-varianten i 2009 skrev vår biltester: Plass er B-klasse sitt sterkeste kort, både i høyden og lengden er plassen god. Også i bagasjerommet er plassen solid. Slår du ned baksetene blir den enda bedre.

Nærmere bestemt har du rommelige 545-1530 liter fra vanlig bagasjerom til fullt lasterom med nedfelte bakseter. Det er ikke så mange andre som matcher B-klasse på dette, særlig ikke når du vet at bilen er knapt 4,3 meter lang.

DVASK: Vi kunne ønsket oss en styring som var mer kontant, i stedet for dvask. FOTO: HM Arkiv
DVASK: Vi kunne ønsket oss en styring som var mer kontant, i stedet for dvask. FOTO: HM Arkiv

En trygg familiebil

De kompakte yttermålene, en høy sittestilling og kort panser gir svært god oversikt fra førerplassen. At bilen er litt høyere letter inn- og utstigning, samtidig er det enklere å ordne med smårollinger som skal på plass i barnestoler.

Da denne første generasjon B-klasse ble kollisjonstestet i 2006, fikk den positiv omtale av EuroNCAP for sin kollisjonsbeskyttelse.

Da glir veiegenskapene pent på plass for en trygg familiebil: Her er det ingen sportslige overtoner. I stedet kjører B-klasse stødig rundt svingene, med en stabilitetskontroll som slår inn i god tid før dramatikken melder seg.

Sporty eller ikke - vi kunne ønsket oss en styring som ga større presisjon og bedre tilbakemeldinger.

Lett å finne bil med diesel

I SITT ESS Plass er B-klasse sitt sterkeste kort, både i høyden og lengden er plassen god. FOTO: HM Arkiv
I SITT ESS Plass er B-klasse sitt sterkeste kort, både i høyden og lengden er plassen god. FOTO: HM Arkiv

Mercedes-Benz B-klasse kom med flere bensin- og dieselmotorer. Vanligst på bruktmarkedet med klar margin er dieselvarianten B180 CDI. Over 60 % av bilene hadde den kraftige 2,0-liters dieselen med 109 hk da vi sjekket markedet i august 2014.

Sjekkpunkter

  • Hjuloppheng
  • Fjæring
  • Bremser
  • Drivaksler og -ledd
  • Elektriske komponenter
  • Start/røykutvikling dieselmotor

Som nummer to med ca. 20 % kommer de minste bensinmotorene i B150/B160 og den litt kraftigere B170/B180. Med 95 hk passer den minste best om du bruker B-klasse til kortere turer. B170/B180 med 116 hk gir mer fraspark på landeveien. De kraftigere versjonene, B200 og B200 CDI finnes i et ganske snevert utvalg.

Vanlig med automatgir

På vanlig Mercedes-vis vil eierne helst slippe å gire selv. Dermed er rundt 70 % av bilene utstyrt med automatgir. Det er ganske uvanlig i denne delen av bilmarkedet, og verdt å merke seg om du ønsker en virkelig lettkjørt bil.

Prismessig byr Mercedes-Benz B-klasse på hyggelige overraskelser. B180 CDI ligger på ca. 90-145 000 kroner for 2006-modell, 110-180 000 for 2008-modell og rundt 150-200 000 kroner for 2010-modell. B150/160 koster mellom 70-180 000 for 2005-2011.

Holder i lengden

Våre bruktbilkilder er relativt milde i sin dom over Mercedes-Benz B-klasse. Tyske Dekra foretar ca. 15 millioner tekniske kontroller per år og plasserer B-klasse i MPV-klassen.

FÅ SOM MATCHER: Bagsjerommet er på 545 liter, som øker til 1530 liter med baksetene nedfelt. Bagasjeplassen er det få andre som matcher i denne klassen. FOTO: HM Arkiv
FÅ SOM MATCHER: Bagsjerommet er på 545 liter, som øker til 1530 liter med baksetene nedfelt. Bagasjeplassen er det få andre som matcher i denne klassen. FOTO: HM Arkiv Foto: FOTO: Petter Handeland

Der gjør bilen det bedre i forhold til konkurrentene jo lenger kjørelengden blir. Det tyder på at B-klasse har den soliditeten du normalt venter deg av en bil med stjerne i fronten.

Ser du på det høyeste kjørelengdeintervallet 100-150 000 km er fortsatt 76,9 % av B-klasse uten feil, mot 62,3 % for snittet av klassen. 14,2 % har større feil, mot snittet på 20,6 %. Bremseslitasje, ujevn bremsevirkning og brudd på spiralfjærer er vanligste feil.

Sjekk elektronikk og diesel

Hos britiske forbrukermagasinet What Car er man imponert over kvaliteten på interiøret, og mener at skader eller mangler innvendig kan tyde på unødvendig røff bruk.

De sier også at alle elektriske komponenter bør sjekkes og anbefaler å kontrollere eldre dieselversjoner med høy kilometer: De skal starte lett og gå uten tegn på dieselrøyk.

Modellhistorikk

Anbefalte motorversjoner

B150/160 1,6/95 hk: Grei basis bensinmotor med moderate ytelser: Forbruk: 0,6-0,8 l/mil

B170/180 1,7/115 hk: Bensinmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,6-0,85 l/mil.

B180 CDI 2,0/109 hk: Dieselmotor som passer godt til bilen. Noe støy. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil

B200 CDI: 2,0/140 hk: Dieselmotor med gode ytelser, men støyer noe ved pådrag. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil.

2005: Mercedes-Benz B-klasse debuterer på Genève-utstillingen i mars. Fire bensinmotorer; B150/95 hk, B170/116 hk, B200/136 hk og B200 Turbo/193 hk. To dieselmotorer: B180 CDI/109 hk og B200 CDI/140 hk.

2008: Facelift med små designmessige endringer. Start/stopp-funksjon på B150 og B170.

2009: B160 og 180, også i «BlueEfficiency»-versjon med lavere forbruk.

2010: B200 Turbo fases ut, alle andre motorer tilfredsstiller EU5 fra 2011.

2011: Produksjonen stopper i juni, ny B-klasse presenteres på Frankfurtmessen i september.

Les mer:

Har alle de gode Mercedes-egenskapene

De ti beste bilnyhetene vi testet i 2013

Snart oppdager bilen elgen