Bruktbil: Volvo V50 2004-2012
En liten juvel
En brukt Volvo V50 får du til en hyggelig pris. Og bilen er ikke bare snusfornuftig, den har et par fine overraskelser på lager.
Er du på utkikk etter en kompakt familiebil, med sikkerhet, kjøreglede og en liten dose premiumfølelse? Da kan Volvo V50 være midt i blinken for deg. Volvos populære stasjonsvogn ble produsert i perioden 2004-2012 og et stort antall har funnet veien hit til Norge. Bilen finnes også i sedanversjonen Volvo S40, men den utgjør bare omkring 10 % av utvalget på bruktmarkedet.
Da Volvo V50 debuterte i 2004, var Volvo midt i den mest aktive perioden av Ford-eierskapet. Ikke overraskende deler bilen plattform og teknikk med samtidige Ford Focus- og Mazda3-modeller. En ubetinget fordel, siden alle tre har glimrende veiegenskaper.
Dermed behøvde ikke Volvo V50 å frykte kampen mot de mer etablerte premiumstasjonsvognene. Selv mot tøffe konkurrenter som Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie kunne Volvo V50 bite godt fra seg i den dynamiske avdelingen.
Innvendig er det mer stil over Volvo V50 enn typiske folkebilkonkurrenter som Skoda Octavia eller den nære slektningen Ford Focus. Volvos kjølig-elegante interiørdesign, kombinert med sedvanlig gode seter og sittestilling, setter bilen i en særstilling mellom folke- og premiumbil.
Riktignok kan ikke Volvo V50 hamle opp med de rommeligste konkurrentene. Bagasjeromsvolumet på 415 til 1310 liter gjør at bilen egner seg best for en familie på fire som kan kunsten å prioritere hva som skal med på ferie.
Som bruktbilkjøper har du klare fordeler av at Volvo V50 havnet i en slags mellomposisjon mellom det tyske prestisje-trekløveret og folkebilene. Det skyldes blant annet at Volvo V50 ble svært populær med 1,6-liters dieselmotor på 109 hk. Rundt 70 % av bruktbilene som er på markedet per oktober 2015 er utstyrt med dette motoralternativet.
Best med liten diesel
Og den lille dieselen kler bilen godt. Da vi kjørte Volvo V50 1,6D DRIVe på test i 2009, var vi godt fornøyd med totalpakken: Volvo V50 1,6D DRIVe, er en vil-ha-bil, skrev vår biltester, og trakk frem at bilen er sporty, komfortabel, trygg og lekker. Vi var også fornøyd med motoren, med unntak av litt lang utveksling i den «grønne» DRIVe-versjonen. Plassen kommenterte vi slik:
Hvis du ikke har voldsomme plassbehov, eksempelvis til dypvogn og bakovervendte barneseter, vil du klare deg med plassen som er til disposisjon i V50.
Volvo V50 har også andre, fine motoralternativ, selv om utvalget ikke er av det største. Vil du ha mer kraft, finnes det en toliters diesel med 136 hk. Er bensin tingen, blir 1,8-liter med 125 hk et greit alternativ.
Vi lar oss selvfølgelig sjarmere av de få sterke versjonene som er tilgjengelig med Volvos femsylindrete bensin- og dieselmotorer, og ville styrt unna 1,6-liters bensin med 100 hk. Den blir rett og slett for slapp.
Pass på historikken
Våre bruktbilkilder kan melde om litt smårusk med Volvo V50, men ikke større enn at en grundig forhåndssjekk av historikken, en lang prøvetur og en eventuell NAF/verkstedtest sikrer bruktbilkjøpet.
Sjekkpunkter
- Støtdempere
- Lys
- Bremser
- Servicehistorikk
- Serviceaksjoner
Det tyske kontrollorganet Dekra (gjennomfører ca. 15 millioner tekniske kontroller per år) klassifiserer Volvo V50 som bedre enn gjennomsnittet for kompaktklassen for alle tre kjørelengdeområder (0-50 000, 50-100 000 og 100-150 000 km). Ser vi på vurderingen for 50-100 000 km, er 85,7 % av de kontrollerte bilene uten feil, mot 80,5 % for klassen. 10,3 % av Volvo-ene har større feil, mot 13,2 % for klassesnittet.
Hos britiske What Car er man opptatt av at Volvo V50 har hatt mange serviceaksjoner for mer eller mindre alvorlige feil. Derfor er det viktig at du sjekker om din utvalgte V50 har fått de oppgraderingene den trenger.
Siden Volvo V50 var i produksjon i åtte år, sier det seg selv at det er stor variasjon i pris, kilometerstand og ikke minst tilstand på bruktbilutvalget. Ser du etter en litt eldre bil, fant vi et brukbart utvalg av tidlige modeller med mellom 150 og 200 000 km. Her dominerer 1,8 bensin og 1,6 diesel, regn med å betale mellom 50 og 70 000 kroner.
For 2007-modell under 150 000 km ligger det største utvalget av biler i prisområdet 80-120 000 kroner. Vil du ha en nyere Volvo V50, eksempelvis 2010 modell med under 100 000 km, må du regne med å betale mellom 130-170 000 kroner for 1,6-liters diesel.
Anbefalte motorversjoner
1,6D/109 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig trekkraft og pen gange. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil
1,8/125 hk: Bensinmotor med akseptable ytelser. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil.
2,0D: Kraftig dieselmotor med gode ytelser. Forbruk: 0,5-0,8 l/mil
Modellhistorikk
2004: Volvo S40 og V50 kommer på markedet. De viktigste motorene er bensin: 1,8/125 hk, 2,4/140 hk, 2,4i/170 hk og T5/220 hk. Diesel: 2,0D/136 hk
2005: Ny dieselmotor; 1,6D/109 hk
2006: Ny dieselversjon med femsylindret 2,4-liter; D5/180 hk
2007: Facelift med mindre inn- og utvendige designendringer, nye utstyrsalternativ. R-design utstyrspakke tilgjengelig. T5 får 230 hk.
2009: 1,6-liters diesel i økonomioptimert DRIVe-versjon.
2010: Endringer på motorpalett og modellbetegnelser. 1,8, 2,4 og 2,4i bensin forsvinner. Det samme gjør 2,0D og D5. I stedet kommer D2 (1,6D/115 hk), femsylindret D3 (2,0D/150 hk) og D4 (2,0D/177 hk).
2012: Den nye V40-generasjonen erstatter S40 og V50.