Dekra bruktbilrapport:
Nå er glisene billige
For 10–20 år siden var dette biler det var noe litt ekstra ved. Nå kan du kjøpe dem billig – men det er god grunn til å kontrollere mange av dem grundig.
Den tyske kontrollorganisasjonen Dekra fører statistikk over alle biler de har inne til kjøretøykontroll. Med hele 15 millioner kontroller har de godt statistisk grunnlag til også å bedømme en rekke modeller som begynner å få noen år på baken.
Her har vi funnet fram til biler som hevet seg litt over den gemene hop da de kom – biler folk ønsket seg, men kanskje ikke hadde råd til. I dag, derimot, har du antagelig råd.
Kontrollene omfatter i første rekke det som har med sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Det betyr at det står igjen en hel del ting du selv må kontrollere. For eksempel komfortelektronikk, som det begynte å komme en del av i påkostede biler fra denne tiden.
Dessuten er rust viktig å sjekke. Det gjelder for alle biler som begynner å bli såpass gamle, og blir ikke nødvendigvis nevnt som eget punkt for hver enkelt bil. Vi har brukt Dekras intervall for kilometerstand 100 000 til 150 000 km.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Alfa Romeo 156
Denne kule italieneren framsto som et friskt og lekkert alternativ til for eksempel BMW 3-serie da den kom. Men i Dekra-statistikken lyser røde tall, som betyr dårligere enn gjennomsnittet.
Fire av ti biler har betydelige feil. Sjekk hjuloppheng, og Dekra finner mye rust. Kontroller kollisjonsputer, elektronikk, oljelekkasjer og avgassverdier.
Audi A4
Her snakker vi om den første A4, den som kom i 1994 og som bidro til å dytte Audi prestisjemessig oppover. I dag har den gjennomsnittlig antall feil for såpass gamle biler.
En prøvekjøring er viktig, for feil med understellet oppdages ofte. Er den upresis og vag under kjøring, blir det utgift av det. Se etter oljelekkasjer, og sjekk eksosanlegget og hele bremsesystemet.
Audi A6
Det handler om generasjonen som ble produsert fra 1997, og selv om vi vet at den slett ikke var feilfri, får den over gjennomsnittlig karakter i alle kategorier fra Dekra. Tyskerne kaller den til og med robust.
Kontroller forhjulsopphenget og automatkassen, og sjekk at alle lamper lyser. Alvorlige elektronikkfeil finner Dekra relativt sjelden.
Bildet viser Allroad-utgaven.
BMW 3-serie
Denne generasjonen ble bygd fra 1998 til 2005/2006, og det finnes ganske mange av dem på bruktmarkedet. Hos Dekra er det grønne tall (bedre enn gjennomsnittet)
i nesten alle kategorier, men ikke for styring/understell. 3-seriebiler har ofte tegn på å ha blitt kjørt hardere en biler flest, så bremsene må også kontrolleres. Om varsellyset for kollisjonsputa lyser, blir det dyrt.
BMW 5-serie
Fra 1995 til 2003/2004 strømmet denne 5-seriegenerasjonen ut av bayerske fabrikkporter. Feilraten er på samme nivå som for lillebror 3-serie, men for styring/understell har 5-serie enda flere feil.
Det flerleddete bakkhjulopphenget var avansert da det kom, men i dag må det kontrolleres nøye. Sjekk airbaglampa også her, og få tatt en avgasskontroll.
Mercedes C-klasse
Den ble regnet som robust i sin tid, men i dag tegnes et bilde av gjennomsnittlighet. Bilen er fra Mercedes’ rustskadde epoke.
C-klasse hadde moderne motorer da den kom, og fikk etter hvert litt moderne sikkerhetsutstyr. Sjekk det vanlige for gamle biler: At alt er som det skal i hjulopphenget, oljelekkasjer og bremser.
Mercedes E-klasse
Vi snakker om generasjonen som ble lansert i 1995, den med fire «øyne». Som lillebror C-klasse får den gjennomsnittlig totalkarakter, med betydelige feil på knapt 36 prosent av bilene.
Også E-klasse var plaget av rust, og Dekra beskriver kategorien styring/understell som et svakt punkt. Gå nøye over bremseanlegget.
Mercedes ML
Dette var bilen som for alvor gjorde SUV-er til statussymbol. I dag er det grunn til å trå forsiktig fram, for her er det flere svake områder.
Sjekk alt som har med styring og understell å gjøre. Det kan være rust både her og der. I noen biler finner Dekra til dels store oljelekkasjer fra motor eller girkasse, og lys foran og bak bør sjekkes nøye.
Porsche 911
Her har vi tittet på hva Dekra skriver om både 993- og 996-serien. Felles for begge: 911 holder seg glimrende – og har eiere som pleier dem godt.
For 993 er en kontroll av understellet lurt, for 996 er Dekras råd å teste lyktespylere, kontrollere støtdemperne og få tatt en avgasskontroll.
Volvo V70/XC70
Mange Volvo-modeller gjør det svært godt i Dekra-kontrollene, og V70/XC70 av generasjonen som kom i 2000 er intet unntak. «Solid teknikk», skriver Dekra, som skryter av karosseriet.
Volvoen er klart bedre enn snittet i alle kategorier, men innimellom finner Dekra ting som løse stag i hjulopphenget, feil med lyktespylere/-viskere og løse eksosanlegg.