Tysk rangering
De beste og verste bilene
Resultatet fra åtte millioner kjøretøykontroller er klart: Det tryggeste bilkjøpet er japansk.
Hvert år lager den tyske kontrollorganisasjonen TÜV statistikk av de åtte millioner kjøretøykontrollene de har gjennomført. Årets kåring omfatter hele 222 bilmodeller, og på listene over de beste er det særlig ett merke som går igjen.
Toyota har hele 13 modeller inne blant topp fem i de ulike klassene TÜV har delt bilene inn i. Utvider vi til topp ti i de ulike årsklassene, finner vi hele 20 Toyota-modeller. Best av alle i klassen for fire til fem år gamle biler er hybriden Toyota Prius, og i klassen for seks til sju år gamle biler kommer fire av fem modeller fra Toyota.
Toyotas toppresultatet kommer etter at merket har lagt bak seg noen år med flere tilbakekallingsaksjoner og store medieoppslag om feil ved flere Toyota-modeller. TÜV-rangeringen viser imidlertid at Toyota byr på en grunnleggende trygghet i det som sjekkes i kjøretøykontrollene. Disse handler i hovedsak om kontroll av det sikkerhetsmessige ved bilen, og i tillegg om utslipp. Driftssikkerhet er derimot ikke gjenstand for kontroll.
Polo aller best
TÜV har valgt å gruppere resultatene etter hvor gamle bilene er, i toårsintervaller fra to og tre år gamle biler og opp til 10 og 11 år gamle biler.
Som seg hør og bør er de nyeste bilene mest feilfrie. Aller best er to og tre år gamle VW Poloer, med større feil på bare 2,2 prosent av de kontrollerte bilene.
Også Porsche kan kalle seg en vinner. Porsche 911 er beste modell i alle de tre eldste årsklassene. Selv på ti og elleve år gamle 911-biler har TÜV funnet betydelige feil ved kun 11 prosent av bilene.
Mange feil
Dårlig ut i TÜVs rangering kommer billigbilmerket Dacia (som nå også selges i Norge), Chrysler og Fiat. Også ulike Renault-modeller (Renault eier Dacia) går igjen i listene over biler med flest feil.
TÜV-statistikken viser at om du sparer penger når du kjøper en Dacia Logan, så har flere eiere opplevd store utgifter på reparasjoner. TÜV har funnet større feil ved mer enn hver fjerde Dacia Logan som fire og fem år gammel. Blant gjengangerne er feil ved understell og gjennomrustede eksosanlegg.
Bedre står det ikke til med Chrysler PT Cruiser. Retrobilen er åpenbart retro også når det gjelder holdbarhet, for den er dårligst av alle i to årsklasser.
Aller flest feil har TÜV funnet ved ti og elleve år gamle modeller av Fiat Bravo/Brava. 38,9 prosent har betydelige feil, og TÜV melder at rusten eter dem i stykker.
Statusbiler sjeldne
Med unntak for Porsche 911s topplasseringer er typiske statusbilmodeller ganske fraværende på listene. Audi Q5 og Mercedes SLK er to unntak på topp fem-listene (henholdsvis for to til tre og ti til elleve år gamle biler).
På verstinglistene har Mercedes én modell merket helt sikkert ikke liker å finne der: Seks og sju år gamle modeller av den store SUV-en ML har større feil ved 30 prosent av kontrollene.
BILENE MED FÆRREST FEIL:
2 til 3 år:
VW Polo: 2,2 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 32 000 km
Mazda 3: 2,7 prosent, 38 000 km
Audi Q5: 2,8 prosent, 61 000 km
Toyota Avensis: 2,9 prosent, 44 000 km
VW Golf Plus: 3,1 prosent, 37 000 km
Mazda 2: 3,1 prosent, 33 000 km
4 til 5 år:
Toyota Prius: 4,0 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 63 000 km
Mazda 2: 4,8 prosent, 48 000 km
Toyota Auris: 5,0 prosent, 57 000 km
Smart Fortwo: 5,1 prosent, 42 000 km
Toyota Verso: 5,1 prosent, 71 000 km
6 til 7 år:
Porsche 911: 6,2 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 59 000 km
Toyota Verso: 6,6 prosent, 91 000 km
Toyota Prius: 7,0 prosent, 83 000 km
Toyota RAV4: 8,3 prosent, 81 000 km
Toyota Avensis: 8,6 prosent, 96 000 km
8 til 9 år:
Porsche 911: 8,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 78 000 km
Toyota Avensis: 9,9 prosent, 108 000 km
Honda Jazz: 10,7 prosent, 93 000 km
Toyota RAV4: 11,3 prosent, 100 000 km
Subaru Forester: 11,4 prosent, 109 000 km
10 til 11 år:
Porsche 911: 11 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 87 000 km
Toyota RAV4: 14,2 prosent, 110 000 km
Mercedes SLK: 16,9 prosent, 94 000 km
Toyota Corolla: 18,1 prosent, 110 000 km
Toyota Yaris: 18,3 prosent, 109 000 km
BILENE MED FLEST FEIL:
2 til 3 år:
Dacia Logan: 13,3 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 48 000 km
Fiat Doblo: 12,3 prosent, 50 000 km
Daihatsu Sirion: 12 prosent, 33 000 km
Fiat Panda: 11,7 prosent, 30 000 km
Citroën C4: 10,6 prosent, 41 000 km
4 til 5 år:
Dacia Logan: 25,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 73 000 km
Renault Kangoo: 23,2 prosent, 72 000 km
Renault Laguna: 23 prosent, 90 000 km
Fiat Doblo: 21, 4 prosent, 80 000 km
Peugeot 407: 18 prosent, 85 000 km
Renault Mégane: 18 prosent, 76 000 km
6 til 7 år:
Chrysler PT Cruiser: 32,6 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 87 000 km
Fiat Stilo: 31,6 prosent, 96 000 km
Mercedes ML: 30 prosent, 118 000 km
Renault Kangoo: 29,4 prosent, 93 000 km
Renault Laguna: 29,3 prosent, 103 000 km
8 til 9 år:
Chrysler PT Cruiser: 36,8 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 115 000 km
Fiat Stilo: 35,6 prosent, 109 000 km
Renault Laguna: 34,2 prosent, 123 000 km
Renault Kangoo: 33,8 prosent, 119 000 km
Alfa Romeo 147: 33,8 prosent, 111 000 km
VW Sharan: 33,2 prosent, 144 000 km
10 til 11 år:
Fiat Bravo/Brava: 38,9 prosent med større feil, gjennomsnittlig kjørelengde 125 000 km
Ford Galaxy: 38,8 prosent, 159 000 km
Ford Ka: 37,8 prosent, 56 000 km
Renault Kangoo: 37,7 prosent, 149 000 km
Renault Laguna, 37,2 prosent, 125 000 km
VW Sharan: 37,2 prosent, 166 000 km
Les også:
Her er de beste bilene vi har testet
Stor test: Her er spylervæskene som duger i kulda
Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen
Quiz: Kjenner du igjen bilene?