Bruktimport av bil, her er fallgruvene
Du kan spare mye penger - hvis du gjør alt riktig. Her er våre tips.

Bruktimport kan være svært lønnsomt - men det kan også være starten på veldig mange problemer.
Det handler ikke bare om å finne den rette bilen. Du må også sørge for at du gjør alt riktig underveis - og være forberedt på hva som eventuelt kan gå galt i ettertid.
Følger du imidlertid disse rådene, er du godt forberedt:
Husk frakt og forsikring
Utgifter til frakt av hjem til bilen til Norge, og forsikring på dette. Kommer i tillegg til kjøpesum.
Utenlandske biler har ofte annen fabrikkgaranti enn biler som er solgt i Norge. Det er garantien i det landet bilen er solgt ny i som gjelder.
På bruktimporterte biler gjelder ikke fem års reklamasjonsfristen man har i følge norsk forbrukerkjøpslov. Den gjelder kun på biler som er solgt nye i Norge. Dette kan i verste fall medføre betydelig økonomiske tap.
Vinterhjul medfølger ofte ikke, så det kommer i tillegg.
"Norske" og utenlandske biler har ofte forskjellig utstyrsspekk.
Dette er de 7 vanligste fallgruvene:
1 - Bilforhandler tilbakebetaler ikke moms som avtalt:
De beste bruktimport-kjøpene gjør du på biler som har gått i leasing/som firmabiler. Her får du nemlig tilbakebetalt opprinnelig moms. Eller gjør du det? Tvilsomme selgere kan lure deg på dette. Vårt råd er å kjøpe fra en stor og seriøs aktør, gjerne å be om referanser i tillegg.
2 - Kostbare tekniske problemer kort tid etter overtakelse, eller at bilen har mer slitasje enn forventet
Dette er det vanskelig å sikre seg mot, særlig hvis du kjøper usett. Det gjelder å være på vakt og være skeptisk. Spør og grav, finn ut om du får følelsen av at du kan stole på selger eller ikke.
3 - Bilen har tidligere hatt omfattende kollisjonsskader, eller har gått som leiebil:
Igjen gjelder dette rådet: Spør, spør og spør! Får du et lit diffust svar på disse tingene, skal du heller lete rundt etter en annen bil.
4 - Bilens spesifikasjoner og utstyr er ikke riktig i forhold til avtale / annonse:
Studer tekst og bilder nøye. Første gang du får se bilen, bør du glemme "spontanforelskelsen" (ja, vi vet det er vanskelig!). Se nøye over bilen, stemmer alt i forhold til det selger har lovet?
5 - Bilen forskuddsbetales, så kansellerer selger handelen, og man får ikke tilbake pengene:
Vi hører dessverre stadig om eksempler på dette. Rådet er derfor: Ikke betal på forhånd.
6 - Valutasvingninger, og uventede gebyrer gjør at fortjenesten blir mindre enn forventet:
Også dette kan det være vanskelig å gardere seg mot. Ta høyde for at det kan bli dyrere enn du tror i utgangspunktet.
7 - Bilen har økonomiske heftelser. Sjekk hvem som er rettmessig eier og om det er pant i den:
Igjen: Du må sjekke, spørre og grave. Det tryggeste er å kjøpe av en forhandler. Privat? Da bør du være på vakt. Får du følelsen av at noe ikke stemmer, bør du nok styre unna og finne en annen bil.
Våre 5 viktigste råd
1 - Ikke betal på forskudd.
2 - Kjøp bil fra en seriøs aktør som har erfaring med eksport og kjenner regelverket for refusjon av moms.
3 - Ikke kjøp bil usett. Har du mulighet, bør du reise for å se på bilen / prate med forhandler.
4 - Sikre deg skiftlig dokumentasjon av alle avtaler og få kopi av alle aktuelle dokumenter.
5 - Sjekk servicehistorikk og bilens forhistorie. Stemmer kilometerstanden?
Sjekk ut broom.no sin store bruktbil-guide her:
Les også disse sakene: