Bruktguide: Mini Cooper S

Gokart med skilt

Uttrykket er kanskje oppbrukt, men det finnes ingen andre begreper som beskriver Mini Cooper S like godt.

Vålerbanen 16082004 Mini Cooper på bane
Vålerbanen 16082004 Mini Cooper på bane Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Ett hjul i hvert hjørne og lav vekt er filosofien bak Mini. Når man så kombinerer dette med en 1,6-liter med turbo eller kompressor (avhengig av årsmodell), sier det seg selv at det blir ekstremt morsomt.

Undertegnede har en av sine desidert beste bilopplevelser i en Mini Cooper S. Episoden fant sted på en svingete, tom og nyasfaltert fylkesvei sent en junikveld. Det er vanskelig å forestille seg en bil som passet bedre i det scenarioet enn en Mini. Den direkte styringen og de ekstreme tilbakemeldingene sørger for å gi deg en kjøreopplevelse du sent vil glemme. Det gjelder bare å legge fra seg fordommene om at dette er en jentebil - for på en svingete landevei kan en Mini Cooper S stikke fra mange biler som er både dyrere og raskere.

Utilgivelig stiv

Motorversjoner:

1,6/163 hk: Sterk og fleksibel. Forbruk: 0,7-1,2 l/mil

1,6/170 hk: Oppdatert motorstrying og annen kompressor. 10 Nm ekstra. Forbruk: 0,7-1,2 l/mil

Modellhistorikk:

2001: Mini (inkl. Cooper S) lansert

2005: Oppgradert motor

2007: Ny Mini lansert

Fra 2001 til 2005 satt det en kompressormatet 1,6-liter på 163 hester under panseret. Den gir bra skyv, og oppleves som fleksibel. I 2005 fikk bilen en ny kompressor. Bilen fikk også annen motorstyring, annet eksosanlegg og kortere utvekslinger. Denne motoren har 170 hester, og både moment og effekt er tilgjenglig på eksakt samme turtall som i den kompressormatede versjonen.

Du må riktignok lide litt for de fantastiske kjøreegenskapene. For Mini er utilgivelig hard. Spesielt med det stiveste understellet og 17-tommere. I den utførelsen vil nok selv de mest hardbarkede entusiastene mene den er for stiv til daglig bruk. Spesielt hvis daglig bruk inkluderer bykjøring med hull, trikkeskinner og brostein.

En del feil

Vålerbanen 16082004 Mini Cooper på bane
Vålerbanen 16082004 Mini Cooper på bane Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiøret har vært mye omdiskutert. Det store speedometeret i midtkonsollen er en elsk- eller hat-detalj. Til tross for at Mini er den klart mest sportslige småbilen på markedet, er det lite som vitner om det i interiøret. Sittestillingen er ikke optimal for aktiv kjøring, og den firkantede boksen som utgjør tak og vinduer oser ikke akkurat av sportsbil.

Vurdering:

+ Fryktelig morsom, rask, stilig

- Trang, ukomfortabel, lite sportslig interiør

Svakheter

Defekt bensinpumpe

Lekkasje i kjølesystem

Problemer med servostyring

Tidlige modeller har problemer med vanndammer

Kvalitetsmessig ser ikke Mini ut til å være blant de aller beste. I Svensk Bilprovnings 2008-statistikk for 3 år gamle biler, står det at hele 11 prosent av Miniene ble underkjent på grunn av modellrelaterte feil. Gjennomsnittet for alle biler er fire prosent.

Sjekk utstyret

Ifølge tyske ADAC er de vanligste grunnene til driftsstans defekt bensinpumpe, defekt clutch, overoppheting på grunn av lekkasje i kjølesystem og defekt vifte. Det har også blitt rapportert om problemer med servostyringen. Tidlige modeller skal visstnok ha hatt problemer med at motoren dro inn vann når man kjørte gjennom vanndammer. Dette kan føre til store skader, og i verste fall havarert motor.

Vær oppmerksom på at det kan være store forskjeller i utstyrsnivå. Mini har, som andre biler fra BMW, et forholdsvis lavt utstyrsnivå som standard. En del biler har både skinnseter, navigasjon og soltak. Det drar opp prisen en del.

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også