Test av bruktbil: Skoda Yeti 2010-2014
Jukse-SUV som fikser det meste
Skoda Yeti minner om en SUV, men er det egentlig ikke.
Sjekkpunkter
- Bremseskiver
- Turbo (1,2 TSI)
- Drivstoffpumpe (2,0 TDI)
- Lakkvalitet
- Ulyder fra dashbord
Vi snakker om en SUV som egentlig ikke er SUV, i alle fall i ordets egentlige betydning. Mens det er lett å se at biler som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og VW Tiguan virkelig er høyreiste firehjulstrekkere, er Skoda Yeti mer en krysning mellom SUV og en mellomstor stasjonsvogn.
Skoda Yeti har vært levert i mange forskjellige versjoner, både med forhjuls- og firehjulsdrift. Da vi sjekket markedet for brukt Skoda Yeti i september 2015, hadde 55 % av bilene 4WD.
To av motorene som er omtalt i denne bruktbiltesten, er omfattet av saken der VW har jukset med avgassutslipp fra dieselmotorer. I vår artikkel dreier det seg om 2,0 TDI med 110 og 140 hk. VW har nå kommet med en løsning for disse, men sjekk gjerne hva som må gjøres med motoren på "din" bil. Nyere motorer som tilfredstiller Euro 6 avgassnorm, er i følge VW ikke omfattet av jukset.
I Norge har 2,0-liters diesel med for- eller firehjulsdrift vært storselgeren og står for drøyt 60 % av utvalget. I tillegg finnes det et brukbart antall med 1,2-liters bensinturbomotor og forhjulsdrift, samt 2,0 TDI med 140 hk og 4WD på bruktmarkedet.
Skoda Yeti etterlater et kompetent inntrykk når det gjelder veiegenskaper. Den kjører sikkert og er lettkjørt både i byen og på langtur. På fjæringskomfort leverer Yeti et godt kompromiss. Den har riktignok et fast understell, men det blir sjelden plagsomt selv på ruglete overflater i lav fart.
Bilen kan ikke konkurrere med større SUV-modeller og familiestasjonsvogner på plass, men den har de nødvendige centimeterne på de rette stedene. Plassen i baksete- og bagasjerom holder for en normalfamilie på fire, hjulpet av ekstra høyde og rette karosserisider. Seteløsningen bak er fleksibel med justering i lengderetning og av ryggvinkelen på setet.
Sittekomforten er ikke helt på høyden med en vanlig bil. Rattet er vinklet noe brattere enn i en normal bil. For enkelte sjåfører blir det vanskelig å finne en bra høyde på rattet, uten at det skjermer for speedometer og turteller.
Nesten nybil
Bilen kom i salg høsten 2009 som 2010 årsmodell, og det betyr at de fleste Yetiene på markedet har gått under 100 000 km. Det forsvarer til betegnelsen «nesten som ny» og det er ikke mye våre bruktbilkilder kan rapportere om feil eller mangler.
Tyske Dekra gir bilen karakter "o" (gjennomsnitt) opp til 50 000 km og som bedre enn snittet for SUV-klassen fra 50-100 000 km (se tabell under). Det er registrert en del feil på bremseskiver, og britiske What Car forteller om eiere som har rapportert feil på turbo på 1,2 TSI og drivstoffpumpe på 2,0 TDI.
Dekra bruktbilundersøkelse 2015
Kjørelengde | Uten feil |
Større feil |
Karakter |
0-50 000 km |
93% (93) |
4,6% (5,1) |
o |
50-100 000 km |
89% (84,4) |
7,8% (10,3) |
+ |
Tall for klassesnittet i parentes
Prismessig ligger spennvidden fra ca. 130 000 kroner for de eldste, forhjulsdrevne versjonene og opp til 330 000 kroner for nesten ubrukte 2014-modeller. I tabellen under finner du oversikt over ca-priser på de vanligste versjonene.
Vår favoritt er 2,0 TDI med 110 hk og 4WD. Da sparer du et merkbart antall 10 000-lapper i forhold til å kjøpe en SUV som kan være unødvendig mer SUV enn det Yeti er.
Prisområde
År/km - versjon/pris | 2,0 TDI/110 FWD |
2,0 TDI/110 4WD |
2,0 TDI/140 4WD |
1,2 TSI/105 FWD |
2010-12: 50-100 000 km | 150-220 000 |
170-230 000 |
230-280 000 |
160-210 000 |
2010-12: 100-150 000 km | 120-145 000 |
170-210 000 |
180-220 000 |
|
2012-14: 0-50 000 km | 280-320 000 |
200-280 000 |
Modellhistorikk:
2009: Skoda Yeti ble lansert på bilutstillingen i Genève i mars 2009 og kom i salg som 2010-modell fra august samme år. De viktigste variantene for Norge var 1,2 TSI/105 hk, 2,0 TDI/110 hk og 2,0 TDI/140 hk. 1,2 TSI bare med forhjulsdrift, 2,0 TDI 110 hk både med for- og 4WD, mens 140 hk bare hadde 4WD.
2010: Yeti får 1,4 TSI-motor med 122 hk.
2013: På høsten får Yeti facelift til modellår 2014. Det dreier seg først og fremst om designmessige endringer, der fronten har strammere linjer på grill og frontlys. Også bak er det små designendringer.
2015: I april kommer nye motorer som tilfredsstiller Euro6-normen. De viktigste for Norge er 1,2 TSI/110 hk, 1,4 TSI/150 hk og 2,0 TDI med 110 eller 150 hk. De tre sistnevnte kan leveres med 4WD.
Anbefalte motorer
1,2 TSI/105 hk: Kjapp, drivstoffgjerrig bensinturbo. Passer fint med syvtrinns DSG automatgir. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil.
2,0 TDI/110 hk: Dieselmotor med pen gange og tilstrekkelige ytelser. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil.
2,0 TDI/140 hk: Dieselmotor med pen gange og gode ytelser. Leveres også med sekstrinns DSG automatgir i kombinasjon med 4WD. Forbruk: 0,5-0,7 l/mil.
Tester
2009: Prøvekjøring fra lanseringen av Skoda Yeti
2009: Skoda Yeti 2,0 TDI 140 hk 4x4
2010: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 hk forhjulsdrift
2014: Skoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG 2014