Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt

Saab 9-3 er aldri helt blitt den salgssuksessen svenskene håpet og trengte. Paradoksalt nok er den bedre som brukt enn som ny.

Først publisert Sist oppdatert

Vurdering

+ Bra bagasjeplass, trygge veiegenskaper med ESP, behagelige seter, godt utstyrsnivå, kraftige turbomotorer

- Snau bakseteplass, middels fjæringskomfort, vag styring, noe dekkstøy, enkle materialer i interiøret

Sjekkpunkter

  • Slitasje i drivverk
  • Oljelekkasje
  • Feil på fjærer/støtdempere
  • Slitte dekk
  • Feil på elektriske vindusheiser
  • Problemer med motorstyring

Da Saab 9-3 kom på markedet i 2002, var bilen utviklet i samarbeid med GM. Saab 9-3 deler plattform med bl.a. Opel Vectra, men likevel med såpass mange Saab-tilpasninger at den skiller seg noe fra den tyske fetteren. Bilen kom først som sedan, siden som cabriolet og så som stasjonsvogn med tilnavnet Sportscombi.

Med tanke på rene bilegenskaper, hadde Saab 9-3 problemer med å hevde seg i toppsjiktet de siste årene den var i produksjon. Selv ikke da den var helt ny i 2002 klarte den å tukte de beste i klassen. Men årene har stelt pent med ryktet til Saab 9-3, for rapportene om store feil og mangler glimrer med sitt fravær. Slik har det ikke alltid vært med tidligere Saab-modeller, og derfor er 9-3 en til dels uoppdaget skatt på bruktbilmarkedet.

Nådde ikke opp

Saab 9-3 ville gjerne utfordre prestisjetroikaen Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse da den kom. Men det sviktet på en del typiske premiumpunkter; spesielt på støy, fjæringskomfort og materialkvalitet i interiøret falt 9-3 gjennom.

Imidlertid kjører bilen relativt bra. Den medstyrende bakakselen reduserer understyringstendensen, men gjør også at du skal se etter en bil med ESP som standard siden hekken kan bli vel livlig i kritiske situasjoner. I likhet med sine forbilder, er ikke Saab 9-3 av de store familiebilene. Bakseteplassen er som i en kompaktbil, mens bagasjeplassen er godkjent både i sedan og stasjonsvogn. Førersetene er det på svensk vis høy klasse over.

Les også:

Disse bilene holder best

Derfor stopper bilen din

Slik kjøper du bruktbil

På motorfronten ligger det mye kilde til glede for en potensiell Saab 9-3-eier. Med en av bensinturbo-motorene blir 9-3 en rask og sterk bil, med glimrende trekkraft og svært gode forbikjøringsressurser. Utnytter du kreftene, synes det også på bensinregningen. Da er det er bra alternativ å satse på 1,9-liters dieselen som kom i 2004 med 120 eller 150 hk. Begge med tilstrekkelige ytelser og pent forbruk. Gange og støy er på jevnt nivå for denne bilklassen.

Du finner tester av bilene fra den gang de var nye i boksen til høyre.

Førerplassen er ikke like spesiell som på gamle Saab-modeller, men nøkkelen er fortsatt i midtkonsollen. Selv om det ikke ser så stilig ut er funksjonaliteten grei, selv om 9-3 ble et ryddigere sted å være etter faceliften i 2007/08.

Holder seg godt

Hos tyske Dekra gjør SAAB 9-3 en overraskende god figur i 2015-utgaven av deres bruktbilundersøkelse. Dekra sier de kontrollerte bilene bærer preg av godt vedlikehold. At det er entusiaster som selger en pent holdt bil, er med andre ord ingen ulempe.

For biler med 100-150 000 km på telleren, går 74,2 % gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens 15,6 % har større mangler. For mellomklassen er snittet 72,7 % og 19,4 %.

Britiske What Car referer til relativt fornøyde eiere i JD Powers undersøkelse, og middels rangering i deres egen pålitlighetsrapport. Av problemområder nevner de feil på motorstyring, elektriske vinduer og ujevnt slitte dekk som kan være et tegn på at hjulopphenget trenger justering.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

De anbefaler også en sjekk av clutch og girkasse, samt full servicehistorikk.

Utvalget av biler er godt, og mange biler med kilometerstand mellom 100-150 000 km. Prisområdet for disse strekker seg fra ca. 50 000 til 170 000 kroner. Det er også mange biler med over 150 000 km, fra langtravere til rundt 40 000 og nyere utgaver opp til 115 000 kroner.

 

Modellhistorikk

2002: Ny modell lanseres i september

2003: Cabriolet-versjon

2004: Ny basis bensinmotor uten turbo; 1,8 l/122 hk. Nye 1,9-liters turbodiesel-motorer på 120 og 150 hk.

2005: Debut for stasjonsvognsmodellen Sportkombi i mars. 2,8l V6 med 250 hk.

2007: Stor facelift og teknisk/interiørmessig oppgradering

2008: V6 også med 275 hk, diesel også med 180 hk. XWD 4WD-system

2009: 9-3X som konkurrent til Audi A4 Allroad

2012: Siste modellår for SAAB 9-3

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,8t/150 hk: Relativt kjapp og sterk 2,0-liters lavtrykksturbo med pen gange. Forbruk 0,65-1,2 l/mil

2,0t/175 hk: Kraftig turbomotor med gode ytelser. Forbruk 0,7-1,25 l/mil

1,9TiD/120-150 hk: Turbodiesel med solid trekkraft og bra akselerasjon. Gjennomsnittlig støyutvikling og gange. Forbruk 0,5-0,9 l/mil

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,8

B

122

11,5

200

0,79

1,8t

B

150

9,5

210

0,8

2,0t

B

175

8,5

225

0,82

2,0t Aero

B

210

7,7

235

0,96

1,9 TiD

D

120

11,5

200

0,57

1,9 TiD

D

150

9,5

210

0,58

1,9 TTiD

D

180

8,5

225

0,56