Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010
Den nye roadsterklassikeren
Mazda MX-5 er blitt den mest suksessrike roadstermodellen noensinne. Grunnkonseptet har hele tiden vært det samme: Maksimal kjøreglede til en rimelig pris.
Mazda MX-5
SJEKKPUNKTER
- Lekkasje i kalesje
- Skader på girkasse
- Utslitte seter
- Dårlig vedlikehold/reparasjoner
- Takmekanisme på roadstercoupe
- Ujevn dekkslitasje
Da MX-5 kom på markedet i 1990, var den klassiske 60-tallsroadsteren gjenfødt. Med unntak én liten detalj. Det var selvfølgelig en britisk biljournalist som la merke til det.
Han hadde selv eid både MGB, Triumph Spitfire og TR6. Og MX-5 var en 99 prosent perfekt britisk roadsterklone. Men en ting savnet han: Oljeflekkene på garasjegulvet...
Det er neppe en av tingene du savner som bruktbilkjøper, og MX-5s suksess gjorde at en hel bilverden gjenoppdaget den lille, rimelige roadsteren.
Uten MX-5 er det godt mulig vi ikke hadde fått biler som Barchetta, Z3 og SLK.
Den legendariske Mazdasoliditeten er heldigvis ikke begrenset til familiebilene. Med den lille roadsterens solide konstruksjon og mekanikk i bunnen blir det derfor mye opp til den enkelte bilens historie.
Eksemplarer med dårlig dokumentasjon og som føles løse fisken, bør behandles med varsomhet. Slitasje på kalesje og interiør er relativt vanlig på eldre MX-5, spesielt setene kan bli litt slappe.
Kjøremessig kan MX-5 beskrives som et eneste stort smil. Mazda-ingeniørene gjorde en genistrek da de satte opp hjulopphenget slik at overstyringstendensen kommer på et tidlig tidspunkt.
Selv en relativt forsiktig sjåfør får lov til å kjenne gleden ved å styre bilen på gassen rundt en sving. Det betyr at MX-5 ikke har verdens beste veigrep, men heller lar deg få lov til å oppleve uforfalsket kjøreglede i relativt sosiale hastigheter.
Like egenskaper, år etter år
Styring og girkasse følger opp de livlige egenskapene. Bilen reagerer lynkjapt på kursendringen, og girkassen er laserpresis: Det holder med små håndleddsbevegelser for å skifte gir.
Det mest spesielle med Mazda MX-5 er at den beskrivelsen du nettopp har lest, gjelder for alle tre generasjonene gjennom bilens 20-årige historie. Det har selvfølgelig vært forbedringer fra år til år, men nettopp det at Mazda har holdt seg til originalens og roadsterens kjerneverdier, er grunnlaget for MX-5s suksess.
Den nyeste generasjonen som kom som 2006-modell har vært oppgradert jevnlig, og holder en god standard også som bruktbil. Etter at BMW og Mercedes forsvant oppover i prisklassene, har Mazda MX-5 vært ganske alene om den rimelige delen av roadstermarkedet.
Heldigvis har ikke det blitt noen sovepute, og Mazda MX-5 leverer solide sportsbiltakter som roadstercoupe med nedfellbart ståltak, eller med vanlig kalesjetak som i jubileumsversjonen fra 2010.
Lite feil
På eldre biler er det historikk og vedlikehold som er avgjørende, så gå gjennom bilen meget grundig og sett av litt penger til et utbedrings/reparasjonsbudsjett.
På nyere Mazda MX-5 er det ikke meldt om større typefeil, men takmekanismen på roadstercoupe-modellen skal alltid sjekkes grundig for å sikre at den fungerer rikig. Dessuten er det meldt om ujevn dekkslitasje grunnet feil justering av hjulopphenget.
Den tyske kontrollinstansen Dekra kan fortelle at nyere Mazda MX-5 har moderat feilrate. På biler som har gått 50-100 000 km passerer 86,1 % av Mazda MX-5 uten feil, mens 9,3 % har større feil eller mangler. Gjennomsnittet for bilklassen ligger på 80,7 og 10,8 %.
Også andre generasjon Mazda MX-5 gjør en brukbar figur. For biler som har gått 100-150 000 km er 51,9 % uten feil, mens 23,5 % får større anmerkninger. Her er snittet 44,5 og 30,3 %.
Det er bremseslitasje, rust i kanaler og bakskjermer, samt høyt avgassutslipp som er de største problemområdene på gamle MX-5 i følge Dekra.
Er du villig til å ta sjansen på en eldre bil, finnes 1990-1998-modeller i prisregionen fra 30-80 000 kroner. Prisområdet 70-120 000 bringer deg biler fra 1999-2005. Vil du ha et problemfritt roadsterkjøp, koster 2006-2010-modeller fra ca. 130-200 000 kroner. 126 hk motor er tilstrekkelig på den nyeste modellen.
Har du erfaringer med Mazda MX-5? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst!
ANBEFALTE MOTORVERSJONER
- 1,6/115 hk: Bra trekkraft, gode ytelser, sportslig karakter. Forbruk 0,7-1,0 l/mil
- 1,9/131-140 hk: Meget bra ytelser, solid trekkraft, kjapp gassrespons. Forbruk 0,8-1,1 l/mil
- 1,8/126 hk: Tilstrekkelig kraft og turtallsvilje. Forbruk 0,65-1,0 l/mil
- 2,0/160 hk: Sporty karakter, meget gode ytelser. Forbruk 0,7-1,1 l/mil
MODELLHISTORIKK
- 1990: Lansering med 1,6l/115 hk
- 1994: Facelift, 1,9-liter med 131 hk
- 1995: 1,6-liter med 90 hk
- 1998: Ny MX-5-versjon. Nye motorer med 90 og 140 hk. Vippelykter erstattes av faste hovedlys. Bakrute av glass med varmetråder, større bagasjerom
- 2001: Facelift, mulighet for automatgir med 139 hk, 146 hk sportsversjon med sekstrinns girkasse
- 2005: MX-5 debuterer i 3. generasjon på høsten. 1,8/126 hk og 2,0/160 hk
- 2007: Roadster-Coupé med elektrisk foldetak kommer som tilleggsversjon i januar
- 2009: Mindre teknisk og optisk facelift på Detroitutstillingen i januar
- 2010: 20th Anniversery Edition med egen utstyrspakke
De viktigste testene
Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 2007
Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 2009
Test Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition
Denne saken ble første gang publisert 23/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.