Sist og best
Det som skulle bli den siste fulle modellversjonen av Toyota Corolla ble også den beste. Med de vanlige Toyota-dydene intakt.
På bruktmarkedet er det nå den 9. Corolla-generasjonen som fremstår som spesielt interessant. Den kom i 2002 og gikk til 2006, da Auris overtok hovedrollen som spydspiss i kompaktklassen - med et lite unntak for Corolla sedan.
Corolla holder det den lover, noe som spesielt gjelder den nesten sagnomsuste påliteligheten. Den kan også den siste Corolla-generasjonen stå inne for. I de bruktbilundersøkelsene vi har sjekket, er det en gjennomgående trend at denne Corolla-generasjonen er lite utsatt for modellrelaterte feil og mangler.Med så god pålitelighet som Corolla kan vise til, blir sannsynligvis uforutsette reparasjoner ikke den største utgiftsposten på husholdningsbudsjettet.
Hvis man tar en titt på bruktbilundersøkelsene til Dekra ligger Corolla generelt litt under snittet når det kommer til feil i alle kilometerintervaller. Det positive med disse feilene er imidlertid at de sjelden er alvorlige. Det er stort sett snakk om slitte bremser og lett-reparerbare feil på lysene.
I dag koster de billigste modellene rundt 35 000 kroner. Dette er tidlige modeller med 1,4-liter under panseret og høy kilometerstand. Prisene strekker seg til i overkant av 100 000 kroner for en sen modell med lav kilometerstand hos forandler.

På ADAC's veihjelpsoversikt ligger Toyota Corolla/Auris midt i feltet. Det er feil med batteri, turbosystem, automatgir og clutch som er hyppigste årsaker til et ufrivillig Corolla-stopp. I England melder What Car om at det er langt mellom de store feilene, men også her nevnes bremsene som et ankepunkt.
Mens tidligere Corolla-utgaver hadde ligget litt etter de beste modellene i klassen på bilmessige egenskaper, representerte Corolla nr. 9 et langt steg i riktig retning. Både design og egenskaper bidro i større grad til å tilfredstille folk som liker å kjøre bil. Inntil faceliften i 2004 var sitteposisjonen en kilde til kritikk.
Denne Corollaversjonen ligger på et godt nivå sammenlignet hva konkurrentene kunne tilby i samme tidsrom. Fjæringskomforten er følsom, og hele bilen faktisk føles finslipt og moderne. Interiøret holder god, europeisk standard, både i design og materialkvalitet. Dette lukter litt Lexus, og instrumentbelysningen er også hentet nettopp fra Toyotas eget prestisjemerke.
På motorsiden fungerer både 1,4- og 1,6-liters bensinmotor helt fint, og spesielt den lille 1,4-liters dieselmotoren går pent, om ikke fryktelig fort.
SVAKHETER
Slitasje på bremserskiver
ANBEFALTE MOTORVERSJONER
1,4/97 hk: Sprek og kultivert basismotor. Forbruk 0,6-0,85 l/mil
1,6/110 hk: Gode ytelser, fin gange. Bedre trekkraft enn 1,4. Forbruk 0,7-0,9 l/mil
1,4 D4-D/90 hk: Meget sparsom dieselmotor, relativt pen gange, middels ytelser. Forbruk 0,45-0,6 l/mil
Du finner tester av bilene fra den gang de var nye i boksen til venstre.
VIKTIGSTE VERSJONER
Modell |
Drivstoff |
Hk |
0-100, sek |
Toppfart, km/t |
Forbruk EU-mix, l/mil |
1,4 |
B |
97 |
12 |
185 |
0,67 |
1,6 |
B |
110 |
10,2 |
190 |
0,70 |
1,8 T-Sport |
B |
192 |
8,4 |
225 |
0,84 |
1,4 D4-D |
D |
90 |
14,5 |
180 |
0,48 |
2,0 D4-D |
D |
90 |
12,6 |
180 |
0,57 |
2,0 D4-D |
D |
116 |
10,6 |
185 |
0,57 |
Les også:
Dette er det beste sommerdekk-merket
De som kjøper denne SUV-en er svært heldige
SUV-en blir 7-seter med 28 cm bakkeklaring
