Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Den andre generasjonen har noen svake punkter.
VURDERING
+ Rommelig kupé, stort bagasjerom, behagelige seter, god fjæringskomfort, veiegenskaper i toppklasse, godt sikkerhetsnivå
- Noe omstendelig girskift, enkelte upraktiske betjeningsdetaljer, små utvendige speil
SVAKHETER
- Elektriske feil
- Feil på hjuloppheng
- Turbo/innsprøytning på tidlige dieselmotorer
- Clutch/svinghjul på tidlige dieselmotorer
- Rust i dørkanter
- Bremsesystem
Da den nye Mondeo-versjonen kom på markedet i 2000, var bilekspertene spent på om den kunne innfri de høye forventningene som var skapt av lillebror Focus. Det kunne Mondeo, og vel så det.
Først og fremst gjorde Ford store ting på chassisfronten. Mondeo hører med til de ypperste familiebilene fra denne perioden når det gjelder veigrep og presisjon. Den kjører bedre enn VW Passat fra samme periode.
Samtidig har Ford klart å lage en bil som oppfører seg trygt og har en behagelig fjæring. Det hører med til de vanskeligste kompromissene en utviklingsavdeling kan få til.
Dessuten hadde Ford lært av egne og andres feil når det gjelder teknisk og opplevd kvalitet. I Mondeo har man klart å kombinere de to. Bak kulissene virker Mondeo stort sett greit skrudd sammen, samtidig som materialer og interiørdesign tiltaler de aller fleste.
Vanligst med diesel
Også på motor/girkasse-fronten Ford utviklet seg mye med denne Mondeo-versjonen. Begge basismotorene med bensin, 1,8-litere med 110 og 125 hk gjør en god jobb. I 2001 kjørte Vi Menn Bil en langtest av Ford Mondeo 1,8.
I dagens dieselklima er det de to to-liters TDCi-motorene på 115 og 130 hk som høster lovord. To turbodieseler som var moderne mens denne modellen var på markedet, men henger litt etter dagens beste motorer. I 2002 laget Vi Menn Bil en testsamling av de viktigste Mondeo-versjonene.
Sammenlignet med for eksempel VW's samtidige pumpedyse-dieseler er de imidlertid like sparsomme og går penere. Bilen finnes også på markedet med to-liters bensinmotor, 2,2-liters diesel og noen ganske få V6 bensin. Særlig den 155 hk sterke 2,2-liters dieselmotoren er verdt å spore opp hvis du er på jakt etter en sprek og sparsom Mondeo.
Sjekk bremsene
De mest alvorlige typefeilene hos Ford Mondeo av årgang 2001-2007 er relatert til bremsene. Det er også meldt om en del elektriske problemer av mindre alvorlig karakter, og du bør sjekke at stag og armer i hjulopphenget er i orden.
I Dekras bruktbilrapport er denne versjonen av Mondeo dårligere enn snittet når den sammenlignes med andre familiebiler. Av biler med 100-150 000 km går snaut 60 prosent av bilene gjennom kontrollen uten anmerkninger. Det er en god del svakere enn Toyota Avensis fra samme periode, som er en av de mest pålitelige bruktbilene. Snittet for klassen er 73 prosent.
På motorfronten er det ikke registrert problemer av større karakter, med unntak av rapporter om noen problemer på de første årsmodellene med diesel. Det skal først og fremst dreie seg om clutch og svinghjul samt innsprøytning. Dermed blir ting som bilens historikk, servicehistorikk og generelle tilstand viktige å ta i betraktning.
De første Mondeo-årgangene hadde problemer med rust i dører, noe Ford som regel skiftet uten kostnad for eier. Det er verdt å sjekke om "din" bil har vært gjennom en slik servicemelding.
Billig med eldre bensinmotor
Stasjonsvognutgaven er den vanligste, mest attraktive og derfor dyreste versjonen.
Ca. 70 prosent av brukte Mondeo er stasjonsvogn, mens sedan og fem-dørs kombi deler resten av markedet seg i mellom.
Totalt sett er ca. 60 prosent av bilene diesel, men det er verdt å merke seg at andelen bensin er størst i perioden 2001-2003 med en andel på ca. 60 prosent, mens det i perioden 2004-2007 er mest diesel med en andel på ca. 80 prosent.
Det er litt overlapping av ny og gammel versjon Mondeo for årsmodell 2007, siden den Mondeo-versjonen vi omtaler her først ble erstattet våren 2007.
Prismessig er det relativt store variasjoner i markedet, og det gjelder å sjekke tilstanden til bilen nøye.
År/km - versjon/pris | 1,8 | 2,0 TDCi |
2000-2003: 150-200 000 km | 20-40 000 | 30-60 000 |
2003-2007: 100-150 000 km | 40-100 000 | 40-100 000 |
2003-2007: 150-200 000 km | 30-50 000 | 40-90 000 |
Anbefalte motorversjoner:
- 1,8/125 hk: Bra ytelser, går pent. Forbruk 0,7-1,0 l/mil
- 2,0 TDCi/115-130/136 hk: Turbodiesel med svært god trekkraft, gode ytelser, rolig gange. Forbruk 0,5-0,8 l/mil
Modellhistorikk
- 2000: Ny Mondeo lanseres
- 2002: Sportsutgave ST 220
- 2003: Facelift, 1,8-liter med direkte bensininnsprøytning og 130 hk
- 2005: Ny facelift, 2,2-liter diesel med 155 hk
- 2007: Ny Mondeo lanseres på våren
Les mer:
Langtest: Ford Mondeo 2001
Test: Ford Mondeo 2002
Test: Ford Mondeo 2005
Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005
Bruktbilguide: Toyota Avensis 2003-2008
Test: Den helt nye Ford Mondeo 2011
Denne saken ble første gang publisert 04/02 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.