Slik kjøper du brukt BMW Z4
BMW Z4 har alle egenskaper som skal til for å gjøre roadsteropplevelsen maksimal. Her finner du det du trenger å vite for å kjøpe en brukt BMW Z4.

Som forgjengeren BMW Z3, ble også den første generasjonen BMW Z4 produsert i USA. Den debuterte i USA høsten 2002, og kom på markedet i Europa våren 2003.
I likhet med den nye BMW Z4 som kom i 2009, var konseptet en større, mer GT-preget enn BMW Z3. Frem til en fire-sylindret versjon med 150 hk kom i 2005, var standardmotorene kraftige seks-sylindret saker. En 2,5-liter på 192 og en tre-liter på 231 hk sørget for bra trøkk. De gjorde også sitt med prisen og attraktiviteten i Norge.
I startfasen var den mest Norgesvennlige motoren den seks-sylindrete 2,2i med 170 hk som kom høsten 2003. Mange roadstervenner synes BMW Z4 er et rimelig alternativ til Porsche Boxster.
Det er den minste to-liters motorversjonen som er vanligst og rimeligst på det norske markedet. Årsmodell 2005-2007 ligger på mellom 240-280 000 kroner. Omtrent det samme koster litt eldre versjonen mer seks-sylindret motor på 170 eller 192 hk.
Viktig facelift i 2006
BMW Z4 fikk en større facelift i mars 2006. Har du lommebok til det, anbefaler vi en slik modell. Ved siden av mindre eksteriørmessige endringen og merkbare oppgraderinger på interiørkvaliteten, var det motor- og teknikk som fikk hovedfokus:
Understellet ble modifisert og en ny serie seks-sylindrete bensinmotorer kom på plass. Denne generasjonen gikk ut av produksjon i august 2008.
Vei- og motor egenskaper sitter som et skudd i BMW Z4. Den kjennes sportsligere enn Mercedes SLK. Sekserklangen er nydelig, og selv om det er tre-literen som virkelig smeller i ryggtavla, holder det fint med de mindre versjonene også.
Selv med to-liters firer går BMW Z4 bra, men lydbildet blir ikke helt det samme. Ikke bensinregningen heller, heldigvis.
Frem til faceliften gikk hovedinnvendingene på middels finish og litt billig preg i cockpiten. Dette ble betydelig forbedret, og BMW Z4 fremsto som et rimeligere, ikke fullt så sportslig, men likevel reelt alternativ til Porsche Boxster.
Noen viktige punkter

Som bruktbil gjør BMW Z4 er bra figur, i likhet med Mazda MX-5. De viktigste mekaniske sjekkpunktene går på bakfjærer som har en tendens til å bli dårlige på biler med lang kjørelengde. Også bremseslitasje er et viktig punkt, særlig siden det er en god del bruktimport fra Tyskland av BMW Z4. Dessuten skal forstillingen være i orden, her er det kuleledd som slites.

På biler med elektrisk kalesje er det viktig å sjekke funksjonen, det har vært rapportert om feil grunnet vanninntrengning i den elektriske motoren. For øvrig bør kalesjen sjekkes for slitasje og skader, det samme gjelder interiøret. I tillegg skal bør en BMW Z4 kunne skilte med et komplett servicehefte.
Hos den tyske kontrollinstansen Dekra gjør BMW Z4 med 50-100 000 km på telleren en grei figur. 77,2 % av bilene går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens snittet for klassen er 70. På BMW Z4 har 11,7 % av bilene større feil, mens gjennomsnittet ligger på 10,4 %.
Har du erfaring med BMW Z4? Gi oss dine innspill i kommentarfeltet helt nederst i artikkelen.
Les mer
