Bruktbilguide:
Kule, brukte roadsterperler
Lyst på en sportslig toseter som ikke ruinerer deg? Les dette.
Den klassiske toseters roadster-dilla ble vekket til live igjen rundt 1990 - av Mazda MX-5. Dermed fikk verdens øvrige bilfabrikker det plutselig usedvanlig travelt, for Mazda viste at det var penger å tjene på nisjebilen.
Bruktbilene du antagelig bør unngå
Markedet flommet raskt over av nye modeller. Mange er forglemmelige, men de beste er attraktive også i dag.
Selv i Norge finnes det godt utvalg av særlig MercedesSLK, Porsche Boxster, BMW Z3/Z4 og Mazda MX-5. Se utdypende bruktanalyser under. Her er hva de koster de nå, samt sterke og svake punkter:
BMW Z3/Z4
Det ligger i skrivende stund 17 stykker BMW Z3 til salgs på Finn.no.
Prisene starter på rundt 90 000 kroner. Da får du en tidlig modell med 1,9-liter og nærmere 200 000 kilometer på telleren. Den dyreste koster over 300 000 kroner. Da får du en ekte M-bil med 321 hester.
PLUSS: Lettkjørt og manøvrerbar, sportslige veiegenskaper, bra fjæringskomfort, enkel kalesjeløsning, presis girkasse, sekssylindrete motorer med bra temperament
MINUS: Middelmådig kvalitetsfølelse og finish (Z3), middels vridningsstabilitet i karosseriet (Z3), mye vindstøy, lite bagasjerom
Mercedes SLK
Mercedes SLK-er er det mange av. De starter på drøyt 100 000 kroner for en førstegenerasjons 200. De dyreste førstegenerasjonsbilene koster rett over 200 000 (200 Kompressor med lav kilometer). Generasjon to starter rett under 300 000 kroner.
PLUSS: Smart takløsning som passer alle årstider, lite vindstøy, stort bagasjerom som coupé, livlige veiegenskaper, bra pålitelighet
MINUS: Relativt dyr, ukomfortable seter (før 2000), enkelte billige interiørløsninger (første generasjon), lite bagasjeplass som roadster
Mazda MX-5
En av fordelene med Mazda MX-5 er den lave prisen. Et greit eksemplar av første generasjon koster fra 50 000 kroner. Det finnes flere spesialversjoner som koster litt mer, men trolig holder de seg også bedre i pris. Annen generasjon tilbys fra 100 000 til 200 000 kroner.
PLUSS: Livlige veiegenskaper, lettkjørt, solid kvalitet, presis girkasse, friske motorer, bra karosseristivhet
MINUS: Plastvindu i kalesje (til 1998), middelmådig komfort, lite bagasjerom, få stuverom
Porsche Boxter
For rett over 200 000 kroner kan du bli eier av en eldre Porsche Boxster med rundt 100 000 kilometer på telleren.
Hvis du er på jakt etter en 2,7-liter, må du belage deg på å betale over 300 000 kroner. S-modellene koster fra rundt 350 000 kroner. Annen generasjon starter på rundt 550 000 kroner for en 2,7-liter
PLUSS: Rommelig toseter, praktisk kalesje, stram, men harmonisk fjæring, god stabilitet, sportslige veiegenskaper, presis styring
MINUS: Lavt nivå på standardutstyr, smale seter, høye driftsutgifter, middels kvalitetsnivå innvendig