Bruktbil: Volvo V70 og XC70 2008–2013
Som bruktbil konkurrerer den med tyske storbiler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E
Og prislappen? Fra under 200 000.
Volvo V70 og XC70 er fortsatt i produksjon, men bilen som debuterte på Genève-utstillingen i mars 2007 er allerede en interessant bruktbil for den som vil ha en rommelig familiebil.
Denne modellen kom i en periode da utviklingssamarbeidet med daværende eier Ford var på sitt tetteste. Så om du ikke ser det fra utsiden er plattformen hentet fra Ford Mondeo. Og det er gode nyheter.
Ford har vært de aller flinkeste til å lage velkjørende, forhjulsdrevne familiebiler, noe som også smittet over på Volvo V70. Da den kom, overrasket den store Volvo-en med inspirerte veiegenskaper, i tillegg til en stødig og sikker storbilfølelse. Ikke helt BMW 5-serie, men underholdende nok til at den trauste Volvo-følelsen ble historie.
Dessuten hadde utviklerne et godt øye på fjæringskomfort. Sammen med svært gode seter gjør det Volvo V70 til en av de mest behagelige milslukerne blant de store familiebilene.
Volvo V70 og den litt røffere, firehjulsdrevne XC70-varianten er virkelig rommelige:
Et stort, kvadratisk bagasjerom tar 555-1580 liter, mens god benplass, stor bredde og rette karosserisider gjør at tre personer kan oppholde seg i baksetet.
Stor bil, bitteliten diesel
Under panseret er det først og fremst dieselmotorer som gjelder her i Norge, selv om bilen har hatt et rikholdig utvalg av bensinmotorer; både fire-, fem- og sekssylindrete utgaver.
Sjekkpunkter
- Serviceinnkallinger gjennomført
- Motor
- Servicehistorikk
På dieselsiden startet det hele opp med den velkjente 2,4-liters femmeren. Først i en utgave med 163 hk og 340 Nm, som vi kjørte test av i august 2007. Den motoren har kommet i flere versjoner og nå senest i tolitersutgave med 136 eller 163 hk. Se modellhistorikken nederst for detaljer.
Også den litt kraftigere D5-utgaven har vært populær, spesielt i XC70-versjon. Vi kjørte den første D5-utgaven med 185 hk på test i april 2008. De femsylindrete dieselmotorene har et markert støybilde, men den karakteristiske femmerlyden er en formidlende omstendighet. De siste årene har konkurrentene kommet med moderne 7- og 8-trinns automatgir, som får Volvos sekstrinns automat til å virke lett utdatert.
Den mest populære motorversjonen i Volvo er overraskende nok en liten 1,6-liters diesel.
Først med 109 hk og 240 Nm, fra 2011 med 115 hk og 270 Nm, også i kombinasjon med automatgir. Da vi kjørte den første utgaven på test i november 2009, synes vi totalpakken fungerte overraskende bra. Men noe særlig fraspark kan den ikke vise til, selv om det ble bedre med den kraftigere versjonen i kombinasjon med automat.
Som en gylden middelvei kan du prøve deg på en 2,0D med motor fra Ford og 136 hk. Den fikk god omtale da vi testet den på høsten 2008, men er relativt sjelden på bruktmarkedet.
Kan sammenlignes med de beste
Volvo V70 og XC70 gjør en god figur hos Dekra. Den konkurrerer med tyske storbiler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E, men klarer likevel å hevde seg merkbart bedre enn gjennomsnittet for storbiler med 100-150 000 kjørte kilometer.
85,7 % av V70-ene går gjennom kontrollen uten feil, mot snittet på 77 %. 9,1 % har større feil, mot 13 % for klassen. For biler med 50-100 000 km er tallene 90,5 og 5,2 % for Volvo V70, mot 86,4 og 7,6 % for klassen. Det tyder på at V70 også fungerer bra etter 100 000 km.
I følge Dekra har de ikke funnet store typefeil på Volvo V70, det er stort sett normale slitasjefeil som gjør seg gjeldende i bruktbilkontrollen.
Britiske What Car har eller ikke de store katastrofemeldingene om brukt V70. Her er man opptatt av at den aktuelle bilen har vært gjennom alle nødvendige serviceinnkallinger, siden en del av disse er sikkerhetsrelatert. Dessuten sier What Car at turboladere kan svikte, og råder deg til å styre unna biler med snodig eksosrøyk eller sviktende motorkraft.
Masse å velge i fra 200 000 kroner
Det er bra utvalg av Volvo V70 som bruktbil. Rundt 500 biler var på markedet da vi sjekket i november 2014.
Diesel er enerådende og den lille 1,6-liters motoren er vanligste motoralternativ med omtrent halvparten av utvalget.
Ellers er det den femsylindrete 2,4 D-motoren som gjelder, rundt 30 % har denne under panseret. Det finnes også noen 2,0D med den firesylindrete motoren fra Ford.
Er du på jakt etter en V70 som ikke skal koste all verden, er det smart å kikke etter biler med ca. 100-150 000 km kjørelengde. Her finner du 1,6D årsmodell 2010-2012 til mellom 170-230 000 kroner. Vil du ha kraftigere motor, finnes 2,4D årsmodell 2008-2012 til mellom 190-300 000 kroner.
Det største utvalget av V70 finner du mellom 50-100 000 km. 1,6D koster ca. 185-325 000 kroner, årsmodell fra 2010-2013. For 2,4D betaler du rundt 340-370 000 kroner, her er det årgang 2008-2012 som gjelder.
Volvo XC70 er ikke så vanlig på bruktmarkedet, men med rundt 150 biler, er det fortsatt mulig å shoppe rundt. Her er det største utvalget av 2,4D, men det finnes også noen D5 å velge mellom. Førstnevnte motor koster ca. 330-430 000 kroner med 100-150 000 km og 370-510 000 kroner med 50-100 000 km. For D5 er prisområdene 300-420 000 kroner og 340-520 000 kroner.
Har du erfaringer med brukt Volvo V70 eller XC70? Del dem gjerne i kommentarfeltet under artikkelen.
Modellhistorikk
2007: Volvo V70 debuterer på bilutstillingen i mars som 2008-modell. Viktigste motorer: 2,4D/163 hk og D5/185 hk. XC70 lanseres på sommeren. I september kommer 2,0D/136 hk.
2009: Oppgraderte og nye motorversjoner i april: 2,4D/175 hk, D5/215 hk, 1,6D DRIVe/109 hk.
2010: I mai ny D3-versjon med tolitersversjon av rekkefemmer og 163 hk.
2011: I mai DRIVe med 115 hk og D5 med 215 hk.
2012: I mai kommer D3 med femsylindret toliters diesel og 136 hk. 163 hk-versjon døpes D4. DRIVe døpes om til D2, kan også leveres med automat.
2013: Facelift med inn- og utvendige designendringer.
2014: På våren får forhjulsdrevne D4-modeller Volvos nye toliters, firesylindrete motor på 181 hk.
Anbefalte motorversjoner
1,6D/109-115 hk: Rimelig basisutgave med lavt forbruk og moderat akselerasjon. Forbruk: 0,55-0,75 l/mil
2,4D og D4/163-175 hk: Kraftig femsylindret dieselmotor med solid trekkraft. Forbruk: 0,65-0,9 l/mil.
D5/185-215 hk: Sterk og rask femsylindret dieselmotor. Forbruk: 0,65-1,0 l/mil.