Bruktbil: BMW 3-serie 2005-2012

Den sportslige familiebilen

Kjøper du en brukt BMW 3-serie, får du en bil i beste BMW-tradisjon

Først publisert Sist oppdatert
FINT MED xDrive: Vinteregenskapene blir langt bedre med 4WD-systemet xDrive. Her i en 320d Touring fra 2009.
FINT MED xDrive: Vinteregenskapene blir langt bedre med 4WD-systemet xDrive. Her i en 320d Touring fra 2009.

Nordmenn ønsker seg bruktbiler fra tyske statusbilmerker, om vi skal dømme etter sidevisningslistene fra Finn.no. Desidert flest visninger i 2013 hadde BMW 3-serie. Og det er ingen dårlig bruktbil.

Den femte generasjonen av BMW 3-serie går i fotsporene til sine forgjengere: Dette er oppskriften BMW tuftet sin moderne suksess på: Den klassiske sportssedanen, etter hvert også like populær i Touringversjon (stasjonsvogn) og med avleggere både i coupé- og cabrioletutgave.

Egenskapene kjenner vi også godt igjen: Svært underholdende og sportslig på veien – i en 3-serie er smilet aldri langt unna. En avansert bakaksel og fin vektfordeling sørger for å gi 3-serie flott balanse, mens effektivt antispinn/stabilitetskontroll gir brukbar fremkommelighet og sikre egenskaper også når det er glatt.

Med firehjulsdrift

3-serie leveres også med xDrive; permanent 4WD med bra fremkommelighet og bakhjulsdreven karakter. Fra årsmodell 2009 kom også BMW 320d xDrive, en mer norgesvennlig kombinasjon enn de kostbare sekssylindrete motorene.

På tross av sportsligheten, har 3-serie i utgangspunktet et bra komfortnivå. Fjæringen er stiv på små ujevnheter i lav hastighet, men setter seg bedre oppe i fart. De firesylindrete dieselmotorene har markert diesellyd, men ellers er støydempingen god.

Obs: Sportsunderstell

Sportsunderstell og store, lave hjul påvirker både støy- og fjæringskomfort i negativ retning, særlig i kombinasjon med runflatdekk. Vår erfaring er at en 3-serie med normalunderstell og 17-tommers hjul biter godt nok fra seg til normal bruk. 

Du får selvfølgelig ikke like stor plass i en BMW 3-serie som i en mer familieorientert mellomklassebil. Men en 3-serie Touring kan fint fungere som familiebil for fire, særlig om man er ferdig med de største barnesetene og tvillingtrillene.

I stedet kan man nyte et nøkternt, men kvalitetsmessig interiør. Standardsetene gir grei sittekomfort, men vår erfaring tilsier at du sitter enda bedre i en bil med sportsseter. Den sekstrinns manuelle girkassen er lettsjaltet, mens den sekstrinns automatkassen også fungerer godt, selv om den mangler noe av finessen og effektiviteten fra BMWs nye åttetrinnsautomat.

EFFEKTIVT: Ikke mye dill i det førerorienterte dashbordet i en BMW 320i Touring fra 2005.
EFFEKTIVT: Ikke mye dill i det førerorienterte dashbordet i en BMW 320i Touring fra 2005. Foto: Terje Bjørnsen

87,3 % uten feil

Tyske Dekra gir BMW 3-serie et godt skussmål. Den får karakteren «god» både for biler i kilometerintervallet 50–100 000 km og 100–150 000 km. Sammenlignet med andre mellomklassebiler, går 87,3 % gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens snittet for klassen er 82 %. Dekras biltestere finner større feil på 6,9 % av 3-seriene, mot 9,8 % for klassen.

CABRIOLET: Sedan og stasjonsvogn er vanligst, men du får også 3-serie som cabriolet eller coupé. Her en 325d fra 2010 – nam, nam.
CABRIOLET: Sedan og stasjonsvogn er vanligst, men du får også 3-serie som cabriolet eller coupé. Her en 325d fra 2010 – nam, nam. Foto: Terje Bjørnsen

Sjekkpunkter

  • Styring
  • Bremser
  • Forhjulsoppheng
  • Aircondition
  • Sentrallås
  • Dørhåndtak
  • Historikk

Når kjørelengden øker, holder fortsatt 3-serie nesa foran mange konkurrenter. 79,8 % passerer uten anmerkninger, mot 69,1 % for klassen. 11 % har større feil, mot snittet på 17,2 %.

Slitasje på styrestag og servo

Ifølge Dekra er det et par ting man skal være obs på: Har bilen spesielt brede dekk, kan det føre til ekstra slitasje på styrestag og servostyring. På coupé og cabriolet kan det være problemer med gummiforingen som tetter mot de rammeløse sidevinduene.

Hos britiske What Car har man også positive erfaringer med BMW 3-serie av denne generasjonen. Sjekk at dørhåndtakene fungerer smidig, at det ikke er løse deler eller skranglelyder i interiøret, bremseslitasje, samt at aircondition og sentrallås fungerer uten plett og lyte.

Sjekk også historikken på bilen; både eier- og servicehistorikk. Mange 3-serie er bruktimportert, det fordrer ekstra aktsomhet på historikkdelen. Vær også ekstra oppmerksom på biler med overdrevent store hjul, stylingsett av ymse kvalitet og få dokumentert om bilen har vært eller er chiptrimmet. Siden utvalget av biler er stort, skader det ikke å vente til «den rette» dukker opp.

SJÅFØRBIL: BMW 3-serie er en bil hvor man koser seg bak rattet.
SJÅFØRBIL: BMW 3-serie er en bil hvor man koser seg bak rattet. Foto: Terje Bjørnsen

Sekssylindrede motorer

Vi sjekket markedssituasjonen for BMW 3-serie i november 2014. Da var utvalget svært godt, rundt 900 biler fra 2005–2012. Diesel er vanligste motorversjon med drøyt 70 % av markedet. På karosserifronten er det omtrent likt antall sedan og stasjonsvogn, og et brukbart utvalg av coupé og cabriolet.

Vanligste motorvariant er 320d, med omtrent 1/3-del av bruktmarkedet. Dernest følger 318d (20 %) og 316d (12 %). Vil du ha bensinmotor, er 320i vanligst (9 %). Som den sportslige bilen 3-serie er, finnes det heldigvis rundt 100 biler med kraftige sekssylindrete bensin- og dieselmotorer. Firehjulsdrift er ikke like utbredt som for eksempel hos Audi A4, men drøyt 10 % av bruktbilene har xDrive.

Med så stort spenn i alder og motorversjoner, er det selvfølgelig ordentlig strekk i prisbildet. Vi sjekket priser for sedan og Touring, og mens de rimeligste utgavene går for rundt 80 000 kroner, koster de dyreste for opp mot 500 000 kroner.

Noen priseksempler

Vi har plukket ut noen priseksempler: 2007-modell med 100–150 000 km koster fra ca. 110–170 000 kroner om du velger deg 316/318 som sedan eller Touring. Med tilsvarende kriterier for 320-versjon ligger prisene på ca. 150–200 000 kroner.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Vi sjekket også priser for faceliftversjonen; 2010-modell med 50–100 000 km koster ca. 170–280 000 for 316/318 og ca. 240–310 000 for 320, mens 320d xDrive ligger rundt 280–360 000 kroner.

Tidvis kostbart, av og til unødvendig ekstrautstyr er en del av gamet med å kjøpe BMW 3-serie, så sjekk at du ikke betaler massevis for utstyr du egentlig ikke trenger.

AKKURAT: 3-serie er ikke en bil for storfamilien, men fire personer har grei sittekomfort.
AKKURAT: 3-serie er ikke en bil for storfamilien, men fire personer har grei sittekomfort.

Anbefalte motorversjoner

318d/122-143 hk: Dieselmotor med god trekkraft og tilstrekkelige ytelser (143 hk). Noe diesellyd, forbruk 0,5-0,7 l/mil.

320d/150-184 hk: Kraftig dieselmotor med gode ytelser. Noe diesellyd, forbruk 0,5-0,75 l/mil.

320i/150-170 hk: Bensinmotor med sportslig karakter og bra drag på høye turtall. Forbruk 0,6-0,85 l/mil.

325i-335i/218-306 hk: Nydelige sekssylindrete bensinmotorer med og uten turbo. Gode til svært gode ytelser. Forbruk: 0,7-1,3 l/mil.

325d-335d/197-286 hk: Kraftige sekssylindrete turbodieseler med herlig gange, kraftig dreiemoment. Gode til svært gode ytelser, forbruk 0,6-1,0 l/mil. 

HE-HE: Selv med 316d og 115 hk, kan du oppleve bakhjulsdreven moro.
HE-HE: Selv med 316d og 115 hk, kan du oppleve bakhjulsdreven moro. Foto: Handeland, Petter

Modellhistorikk

2005: Sedanversjonen kommer på markedet i mars. Touring (stasjonsvogn) følger i september. Motorer, bensin: 318i/129 hk, 320i/150 hk, 325i/218 hk, 330i/258 hk, 335i/306 hk. Diesel: 318d/122 hk, 320d/150-163 hk, 330d/231 hk.

BRUKBART: Med 460 liter kan ikke BMW 3-serie Touring slåss mot de store familiestasjonsvognene. Men gir likevel grei plass og fleksibilitet.
BRUKBART: Med 460 liter kan ikke BMW 3-serie Touring slåss mot de store familiestasjonsvognene. Men gir likevel grei plass og fleksibilitet.

2006: Todørs coupé lanseres i september. Da kommer også nye versjoner 335i/306 hk, 325d/197 hk og 335d/286 hk.

2007: I mars kommer cabrioletversjonen på markedet. I september nye og endrete motorversjoner. Bensin: 316i/122 hk, 318i/143 hk, 320i/170 hk, samt forbruksreduksjon på sekssylindrete motorer. Diesel: 316d/116 hk, 318d/143 hk, 320d/163-177 hk,

2008: Facelift for sedan og Touring i september. Viktigste endringer: Mindre designmessige endringer utvendig og innvendig. Kjennes best igjen på mer markert overgang i baklysene mellom karosseri og bakluke. Ny modellversjon: 320d xDrive Ny utgave av navigasjonssystem og iDrive-betjening. Endringer på 330d: Effektøkning fra 231 til 245 hk. 335i med twinscroll turboteknikk, lavere forbruk og jevnere dreiemomentutvikling.  

2010: Facelift for coupé og cabriolet i mars. 320d med 184 hk erstatter 177 hk. 325d får 204 hk. 

2012: Ny BMW 3-serie kommer på markedet i mars (sedan) og Touring

Les mer:

Test av BMW 320d 2010-modell

Test av BMW 325d Cabriolet 2010-modell

Test av BMW 318d 2007-modell