Brukt elbil:

Kjøpe elbil i 2016?

Skal du bruke minst mulig penger på bil og bilhold, er en brukt elbil en god idé. Slik gjør du et godt bruktelbil-kjøp.

Kia Soul Electric test 2014
Kia Soul Electric test 2014 Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Stadig flere kjøper elbil. Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det i fjor solgt 150 000 nye biler i Norge. Av disse var snaut 26 000 elbiler, altså en andel på nesten tyve prosent.

Volkswagen e-Golf var Norges suverent mest solgte elbil i 2015. 8943 personer kjøpte e-Golf i fjor, mot 4039 Tesla Model S og 3189 Nissan Leaf – Norges mest solgte elbil totalt (ble lansert i 2011).

Høye salgstall på nybil betyr i andre omgang godt utvalg på bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det cirka 900 brukte elbiler til salgs på finn.no.

Blant de 900 elbilene er Nissan Leaf hyppigst representert, men utvalget av e-Golf, Tesla Model S, BMW i3, Kia Soul EV, Mercedes B-klasse Electric og trekløveret Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn er godt.

Det er gode penger å spare på å velge brukt i stedet for ny bil. En tre år gammel Leaf med 30–50 000 kilometer på telleren ligger i prisområdet 150–180 000 kroner. Dette er en bil som kostet cirka 250 000 kroner ny.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Oslo 17082012 Nissan Leaf
Oslo 17082012 Nissan Leaf Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Svært billig bilhold

Verkstedet Flesland Auto AS har spesialisert seg på elbil. Eier Thomas Jamne forteller at de har rundt 20 elbiler inne til sjekk hver uke.

– Elbiler har svært få risikoelementer og har vist seg å være en svært pålitelig biltype. Motoren er nær sagt uslitelig, og jeg har ennå til gode å høre om en havarert batteripakke, sier verksmesteren.

På spørsmål om han vil anbefale batteridiagnose før eierskifte, er han klar i sin tale. – Elbiler fra før 2010 (biler med andre batterityper enn Lithuimion) ville jeg tatt en diagnose av for å være på den sikre siden. Lithiumion-batteriene i moderne elbiler er temperaturregulert og har vist seg å være utrolig holdbare, så her er en diagnose nær sagt overflødig, fortsetter han

Jamne trekker frem lave driftskostnader som et godt argument for å kjøpe elbil. – Fordelaktige elbilinsentiver er noe mange snakker om, men det er utgifter til service og vedlikehold og ikke minst daglig drift som virkelig taler for å kjøpe elbil, sier han.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

– Jeg tar 1500 kroner for service på en Nissan Leaf. For en bil med tradisjonell forbrenningsmotor ligger prisen på mellom 3–6000 kroner. Mange flere bevegelige deler gir større slitasje. I tillegg må slitedeler byttes ut. Det gjør at servicekostnaden på biler med forbrenningsmotor er langt dyrere, avslutter han. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ENKLERE KONSTRUKSJON: Elbilene har færre roterende deler og færre potensielle feilkilder enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor. Service og reparasjoner er derfor billigere. Avbildet bil er en Volkswagen e-Golf.
ENKLERE KONSTRUKSJON: Elbilene har færre roterende deler og færre potensielle feilkilder enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor. Service og reparasjoner er derfor billigere. Avbildet bil er en Volkswagen e-Golf. Foto: Volkswagen

Import og garantivilkår er viktig

Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening, trekker frem god driftssikkerhet og lavt verditap som positive sider ved å kjøpe brukt elbil. Samtidig oppfordrer han til å sjekke bilens historikk og garantivilkår nøye.

– Generelt sett er elbilene i god form også etter at de har rundet 100.000 kilometer, og det er få kjente feil, sier Frydenlund.

– Prisnivået holder seg generelt svært godt på brukte elbiler. Men det er verdt å merke seg hva som kan utløse lavere pris enn andre alternativer, og det gjelder særlig eldre importbiler. Dette fordi de gjerne kom med mindre utstyr, som for eksempel «cold weather package», og at de har dårligere garanti, fortsetter han.

Frydenlund oppfordrer alle til å sjekke hvor lang garantitid batteri/drivlinje har på den aktuelle elbilen (i år/km), da denne ofte er lengre enn garantien på selve elbilen.

– Om bilen er solgt ny i Norge, er det norske garantibetingelser som gjelder. Er bilen førstegangsregistrert i et annet land, gjelder garantien i det aktuelle landet. Om noe skulle skje, kan derfor et prisgunstig bruktkjøp utvikle seg til noe annet, sier han.