Bruktbilguide: BMW 5-serie 2003-2010
Pent innpakket sportslighet
BMW 5-serie som ble produsert mellom 2003 og 2010 er en bruktbil som oppfyller de fleste forventningene du har til en BMW.
Det er et svært godt utvalg av denne generasjonen BMW 5-serie på markedet. Dieselversjoner dominerer nesten fullstendig, med ca. 85 % andel. Den vanligste motoren er 520d, men du finner også godt med større sekssylindrete dieselversjoner som 525d og 530d.
Da vi sjekket markedet i november 2012, var det et bra utvalge av brukte BMW 5-serie. Diesel dominerer bruktmarkedet, med over 80 % av utvalget, mens Touringversjonen har et lite overtak på sedan når det gjelder karosseri.
Stor og sportslig
Da BMW 5-serie debuterte i 2003 gikk diskusjonene om design høyt. I likhet med mange andre av de omdiskuterte BMW-modellene fra denne epoken, har 5-serie modnet godt og få kommenterer bilen negativt i dag.
Viktigere for en bruktbilkjøper er at du får nettopp de egenskapene du forventer om du kjøper en brukt 5-serie. Bilen er rommelig, særlig Touringversjonen er populær om du trenger mye og fleksibel plass.
Selv om den er stor, mister du aldri den BMW-typiske sportsligheten og førerengasjementet.
I tillegg har den behagelig førerposisjon og god totalkomfort, mens iDrive-betjeningen ikke høstet mange lovord før faceliften i 2007, der det også ble gjort visse justeringer på utseendet i front og hekk.
På BMW-typisk vis har det hele tiden vært gjort justeringer og forbedringer, da spesielt på motor og drivverk.
Billigst med bensin
SJEKKPUNKTER
- Skader på frontrute
- Funksjon på iDrive
- Skader på Runflat-dekk
- Bremseslitasje
- Forhjulsoppheng
- Automatkasse
- Avgassverdier
- Rust på bakluke
Skal du ha en billig BMW 5-serie bør du se etter tidlige årsmodeller med bensinmotor. Basismotor da 5-serie ble lansert var 520i med 2,2-liters rekkesekser og 170 hk, senere erstattet med 523i med 2,5-liters sekser på 177 hk.
Dette er blant de mest kultiverte og sportslige motorene du finner i en normal bil, og det er kun noe høyere forbruk og mindre trekkraft på lave turtall som er negativt i forhold til dieselversjonene. Du betaler du fra ca. 130-170 000 kroner for en bil med 100-150 000 km og ca. 150-200 000 for en med 50-100 000 km.
Er du overbevist om at diesel er eneste vei til frelsen, dominerer 520d i versjoner på 150, 163 og 177 hk.
Ser du etter en slik, ligger prisnivået for en bil med 100-150 000 km på rundt 160-300 000 kroner. Vil du ha en bil med lavere kilometerstand, koster biler med 50-100 000 km fra ca. 200-330 000 kroner.
Dessverre er versjonene med BMWs utmerkede firehjulsdrift xDrive sjeldne og grunnet kombinasjon med store motorer også kostbare; her varierer prisene fra ca. 250 000 til 400 000 kroner for biler med 50-150 000 km.
Relativt robust
Det er litt varierende rapporter når det gjelder feil og mangler på denne versjonen av BMW 5-serie. I startfasen var det en del barnesykdommer på elektronikksiden - bl.a. iDrive betjeningen -, som nå burde være fikset gjennom serviceaksjoner. En bil med godt dokumentert historie blir uansett aldri feil.
I følge det tyske kontrollorganet Dekra, holder BMW 5-serie av denne generasjonen seg omtrent på gjennomsnittet. Ikke like bra som hovedkonkurrenten Audi A6, men biler med mellom 100 000 til 150 000 km går 76,1 % gjennom kontrollen uten feil, mens 12,9 % har større feil eller mangler. Snittet for bilklassen ligger på 77 % og 13 %.
Selv om denne 5-serien trekker på årene, finnes det fortsatt et godt utvalg med under 100 000 km på telleren.
Hos Dekra gjør 5-serie med 50-100 000 km en brukbar figur: 86,7 % av bilene går gjennom kontrollen uten feil, mot 86,4 % for klassen. 7,5 % har større feil, nesten helt likt med snittet på 7,6 %
Bremseslitasje og slakk i forhjulsoppheng er ikke uvanlig, og man skal også sjekke at automatkassen oppfører seg tilforlatelig. Feil på den kan bli kostbart.
Av mindre gjengangere er frontruten utsatt for steinsprang, runflat-dekk kan slippe luft og være dyre å erstatte. Om bilen har iDrive er det greit å gjøre en kontroll av funksjonene. Dessuten nevner Dekra for høye avgassverdier og tilfeller av rust på bagasjeromsluken.
Har du innspill til brukt BMW 5-serie? Bruk kommentarfeltet under artikkelen.
ANBEFALTE MOTORVERSJONER
520d/150-177 hk: kraftig og sparsom dieselmotor med pen gange. Forbruk: 0,55-0,9 l/mil
520i/170 hk: Nydelig rekkesekser med gode ytelser, men moderat trekkraft. Forbruk: 0,8-1,4 l/mil
523i/177 hk: Rekkesekser med kultivert gange og gode ytelser. Forbruk: 0,75-1,35 l/mil
525d/177-197 hk: Sekssylindret dieselmotor med pen gange og gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil
530d/218-235 hk: Kraftig sekssylindret dieselmotor med svært gode ytelser. Forbruk: 0,6-1,1 l/mil
MODELLHISTORIKK
2003: Ny BMW 5-serie debuterer i mars 2003
2004: Stasjonsvogn (Touring) kommer på våren 2004
2005: Nye motorer i 525i og 530i, 523i erstatter 520i. 520d med 150 hk
2006: 520d får 163 hk
2007: Facelift: Lett utvendig oppfriskning, nye bensinmotorer med direkteinnsprøytning, samt Brake Energy Regeneration for mer effektiv batterilading.
2010: Ny BMW 5-serie kommer i mars og i september (Touring)
Denne saken ble første gang publisert 02/11 2014, og sist oppdatert 15/01 2024.