Feilstatistikk
Bilene med flest og færrest feil
Flere millioner biler er sjekket. Mercedes både i topp og bunn. Japanske og tyske biler har færrest feil.
Hvert år lager det tyske kontroll- og sertifiseringsselskapet TÜV omfattende statistikk over feil de har funnet ved biler som har vært til kjøretøykontroll. Det står ikke på grunnlaget for statistikken: 8,5 millioner biler er kontrollert.
TÜVs kontroller omfatter i hovedsak det som har med bilenes sikkerhet, driftssikkerhet og utslipp å gjøre. Selvforskyldt skade eller for eksempel utslitte dekk tas ikke med i statistikken.
Årets statistikk viser at det er betydelige feil - altså feil som må repareres - ved nesten hver fjerde bil.
Feil ved lys er det TÜV finner aller mest av.
Gamle Toyotaer holder bra
Færrest feil finner TÜV når de kontrollerer japanske og tyske biler. Blant merkene som går igjen i helt i tet, er Mazda, Porsche og Mercedes (men Mercedes har også bygd en bil som gjør det ekstremt dårlig; mer om det lenger nede i teksten).
I TÜVs tallmateriale er det flere gjengangere fra andre kvalitetskontroller. Flere kjente - og formodentlig ganske kjære - japanske bilmodeller bekrefter sitt renommé som solide biler. Er du ute etter en mest mulig problemfri bruktbil av eldre årgang, bør du antakelig sikte deg inn på Mazda og Toyota.
Dessuten viser listene at flere modeller fra Toyota relativt sett bare blir bedre og bedre desto eldre de blir. Mens det er ingen Toyotaer på topp ti-lista for inntil tre år gamle biler, er det fire Toyotaer på topp ti når vi kommer til rangeringene for både ni og elleve år gamle biler.
Norgesfavoritter som Avensis, RAV4 og Corolla er blant disse (trykk på lenkene for å lese våre bruktbilguider av de enkelte modellene).
Men det er altså relativt sett. TÜV understreker at en gammel hovedregel fortsatt gjelder: Desto eldre bilene er, desto flere feil finner man på dem.
Sportslig Mercedes aller best
Færrest feil av alle kontrollerte bilmodeller har inntil tre år gamle Mercedes SLK-er. Her er feilkvoten på kun 2,4 prosent. Nest best blant inntil tre år gamle biler er Audi A6, og Mercedes GLK er nummer tre.
Best av de inntil fem år gamle bilene er Mazda 3, en bil som ikke solgte godt i Norge til tross for mange gode egenskaper. Annenplassen for «femåringene» går til Porsche 911 Carrera, mens bitte lille Toyota IQ er nummer tre.
Porsche 911 er i tet i alle øvrige rangeringer etter bilens alder (inntil 7, inntil 9 og inntil 11 år). Selv på elleve år gamle 911-er finner TÜV feil ved kun 14,6 prosent av de kontrollerte bilene, og det er i en klasse for seg.
Klasse-rangering
TÜV rangerer også bilmodellene etter klassen de hører hjemme i. Blant småbilene er Mazda 2 best. I kompaktklassen har Audi A3 færrest feil, mens Mercedes C-klasse er best i mellomklassen.
Opel Meriva topper blant flerbruksbilene, mens Mercedes GLK er best blant SUV-ene.
Mercedes ML er full av feil
Like interessant som hvilke modeller som har få feil, er listene over biler med mange feil.
Her går modeller fra Dacia (Logan), Fiat (fem modeller på én eller flere bunnlister sortert etter bilens alder) og Renault (fem modeller på én eller flere bunnlister) igjen. TÜV finner flere feil ved inntil tre år gamle eksemplarer av Dacia Logan enn på elleve år gamle Porsche 911-er.
I bunnen har dessuten Ford gjengangere i form av Ka og Galaxy, og Mondeo er å finne på lista over de inntil tre år gamle bilene med flest feil. Citroën har tre modeller blant de ti dårligste for inntil sju år gamle biler (C4, C5 og Berlingo). Fra VW framstår den gamle generasjonen av flerbruksbilen Sharan, som teknisk sett er i svært nær slekt med den gamle Ford Galaxy, som en bil du kanskje skal skygge unna.
Om Mercedes har mange biler helt i toppen av feilfri-listene, står det tyske statusmerket også for bilen kontrollørene har funnet aller flest feil ved. Den første generasjonen av den store SUV-en ML er en bil du bør kontrollere nøye før du kjøper en.
ML, som også går under navnet M-klasse, ligger nemlig helt i bunnen for både ni og elleve år gamle biler. I begge tilfeller er feilkvoten på rundt hele 44 prosent.
Lister over ti på topp og ti på bunn for de ulike årsklassene finner du på TÜVs nettsider. Rull ned på sida for å se på tabellene.
De 5 beste av tre år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Mercedes W172 SLK |
2,4 % |
Audi A6 |
2,9 % |
Mercedes GLK |
3,6 % |
Porsche 911 Carrera |
3,9 % |
BMW Z4 |
4,0 % |
De 5 beste av fem år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Mazda 3 |
5,4 % |
Porsche 911 Carrera |
6,4 % |
Toyota iQ |
6,5 % |
Toyota Avensis |
6,5 % |
VW Polo V |
6,5 % |
De 5 beste av syv år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Porsche 911 |
10,5 % |
Mazda 2 |
11,2 % |
VW Golf Plus |
11,5 % |
Toyota Auris |
11,8 % |
Mercedes W204 C-klasse |
13,1 % |
De 5 beste av ni år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Porsche 911 |
11,5 % |
Toyota Corolla Verso |
15, 6 % |
Toyota RAV4 |
16,6 % |
Mazda 2 |
17,3 % |
Ford Fusion |
17,7 % |
De 5 beste av 11 år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Porsche 911 Carrera |
14,6 % |
Subaru Forester |
19,3 % |
Toyota RAV4 |
20,2 % |
Toyoya Avensis |
21,1 % |
Honda Jazz |
21,2 % |
De dårligste bilene
De 5 svakeste av tre år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Dacia Logan |
15,7 % |
Alfa Romeo Mito |
15,6 % |
Fiat Panda/Panda 4x4 |
14,8 % |
Citroën Berlingo |
14,3 % |
Ford Ka |
14,1 % |
De 5 svakeste av fem år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Fiat Doblo |
25,8 % |
Dacia Logan |
25,5 % |
Renault Kangoo |
25,4 % |
Chevrolet/Deawoo Matiz |
25,1 % |
Hyundai Tucson |
22,3 % |
De 5 svakeste av syv år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Renault Laguna |
33,0 % |
Dacia Logan |
32,8 % |
Renault Kangoo |
31,9 % |
Fiat Doblo |
30,8 % |
Citroën C4 |
30,0 % |
De 5 svakeste av ni år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Mercedes W163 M-klasse |
43,2 % |
Fiat Stilo |
41,1 % |
Fiat Doblo |
37,9 % |
Kia Sorento |
37,2 % |
Renault Kangoo |
37,1 % |
De 5 svakeste av 11 år gamle biler
Modell |
Feilkvote |
Mercedes W163 M-klasse |
44,8 % |
Fiat Stilo |
44,3 % |
VW Sharan |
43,6 % |
Ford Galaxy |
42,5 % |
Ford Ka |
42,4 % |
Les også:
... og en gammel Land Rover er neppe heller noe å trakte etter
Sjekk kvaliteten på de populære SUV-ene
Denne saken ble første gang publisert 07/11 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.