Brukt sportsbil:

10 gode brukte sportsbiler

Har du alltid ønsket deg en sportsbil, men prisen har ødelagt drømmen? Da er det på tide å se på bruktmarkedet. Her er 10 som har sunket mye i pris siden de var nye for noen år siden.

REN KJØREGLEDE: Kjøreglede på fire hjul trenger ikke koste skjorta. BMW Z4 er et av flere gode eksempler på at brukt sportsbil gir mye moro for pengene.
REN KJØREGLEDE: Kjøreglede på fire hjul trenger ikke koste skjorta. BMW Z4 er et av flere gode eksempler på at brukt sportsbil gir mye moro for pengene. Foto: Egil Nordlien
Først publisert Sist oppdatert

Sjekk dette på sportslige biler

Tyske Dekra har en nyttig nettjeneste for deg som skal kjøpe bruktbil (gebrauchtwagen.de). Når man sjekker feil og mangler for sportslige biler, er det ofte noen typiske ting som går igjen som sjekkpunkter. Det skyldes at slike biler, under tyske forhold, er blitt kjørt hardere enn «vanlige» biler.

Ofte står en ekstra sjekk av hjuloppheng oppført, sammen med kontroll av ulike stag, innfestinger og fôringer. Er bilen gått langt eller spesielt hardt, må bremsene sjekkes.

Vårt råd er dessuten å gå for en mest mulig original bil. Ikke sats på en bil med überbrede dekk og senkesett. Merk at mange sportslige biler er spesielt følsomme for dekkdimensjon og dekktype.

Hva er en sportsbil for deg? Og ikke minst, hva er en sportsbil som passer i Norge? Det er trolig det første du bør tenke på om du skal bruke dine surt oppsparte slanter på å oppfylle den gamle drømmen din.

I denne artikkelen er det mange sportsbiler med mer enn 300 hk og mer eller mindre ekstreme tall på prislappen. Derfor har vi prøvd å legge oss mot den andre enden av skalaen i denne sammenstillingen – men uten å gå på akkord med en hoveddefinisjon for sportsbil:

En sportsbil er en bil som i kraft av veiegenskaper og (opplevde) ytelser skiller seg tydelig fra normale biler. Her har vi både plukket biler som har en typisk sportslig karosseriform, og noen raske kompaktbiler som faktisk kan tjene som familiebil for folk med den rette innstillingen.

I avsnittet over står en parentes rundt ordet «opplevde». Tenk gjerne litt på det også, særlig om bunken din med tusenlapper ikke er altfor tykk. Spør du oss, er fartsfølelse vel så viktig som reell fart for en sportsbil som skal brukes i Norge. I hvilke biler får du så mest fartsfølelse? Jo, det er oftest i små og lette biler. De trenger ikke så stor motor, og derfor trenger de ikke koste så altfor mye. Muligheten for å kjøre med taket av øker fartsfølelsen ytterligere.

Her har vi i første rekke sett på biler som var nye for rundt fem til åtte år siden. Disse bilene har som regel fortsatt lav kilometerstand – særlig gjelder det typiske sommerbiler. Det bør være med på å gjøre kjøpet trygt.

Under følger våre ti utvalgte kandidater. Lykke til med valget!