Oppgir for lave tall på drivstofforbruk
Bruker 38 prosent mer diesel enn oppgitt
Se hva som skjer med forbruket når vi måler under norske forhold.
Ikke tro blindt på fabrikkenes oppgitte tall for forbruk. Det finnes biler som har brukt opp mot 40 prosent mer i våre tester.
Vi tester normal, norsk bruk
Rundt tre fjerdedeler av 140 testede biler bruker mer drivstoff i vår testløype enn det produsenten har oppgitt (se mer om testprosedyre her ). Testløypa har ikke til hensikt å gjenskape EU-normen alle nye biler blir testet etter, men gi et bilde av forbruk ved normalt norsk bruk.
Bommer i snitt med ti prosent
Det største avviket har en modell vi har kjørt tre ganger med tre forskjellige biler gjennom testløypa, nemlig Opel Astra med 1,7-liters dieselmotor. To ganger endte Astraene på 0,65 l/mil, én gang noterte vi 0,63 l/mil. Med 0,65 l/mil er overskridelsen i forhold til oppgitt EU-normforbruk på 38 prosent.
Til sammenligning er gjennomsnittlig overskridelse for alle testbiler ti prosent.
- Flere faktorer spiller inn
- Opel Norge forholder seg til de offisielle data vi får fra våre fabrikker. Vi understreker at vi ikke har vært med på deres test og av følgende grunn ønsker vi kun å kommentere resultatet på et generelt grunnlag. Vi ser at flere faktorer som størrelse og bredde på dekk, temperatur, underlag og andre lokale forhold spiller inn på av resultatet av biltester. Bilens kjørelengde spiller også inn. For eksempel synker bilens forbruk gradvis fra bilen er ny og til den er kjørt en stund, sier informasjonssjef Hélène A. Formo i Opel Norge AS.
Slik foregår EU-normtesten:
EU-normtesten foregår på såkalt rullende landevei i et laboratorium med data om luft- og rullemotstand som grunnlag. Den er fastlagt til minste detalj, med angivelser for hvor rask akselerasjonen skal være, nøyaktig fart på ulike strekninger osv. Elektronikk som klimaanlegg og radio skal være slått av.
Her er avvikene vi har funnet:
Merke |
Modell |
Oppgitt EU-forbruk |
Testforbruk |
Overskridelse |
Opel |
Astra 1,7 CDTi Sport |
0,47 |
0,65 |
38% |
Toyota |
Land Cruiser GX D-4D aut. |
0,81 |
1,11 |
37% |
VW |
Polo 1,2 TDI BlueMotion |
0,34 |
0,46 |
35% |
Mini |
Cooper D |
0,39 |
0,52 |
33% |
Hyundai |
i30 Bluedrive 1,6D |
0,43 |
0,57 |
32% |
VW |
Golf 1,6 TDI 105 BlueMotion |
0,34 |
0,45 |
32% |
VW |
Passat 1,6 TDI |
0,44 |
0,58 |
32% |
Audi |
A3 1,6 TDIe |
0,38 |
0,50 |
31% |
Mitsubishi |
ASX 1,8 D 115 hk |
0,55 |
0,72 |
31% |
Toyota |
Auris Hybrid |
0,40 |
0,52 |
30% |
Lexus |
CT200h (hybrid) |
0,41 |
0,53 |
29% |
Les også:
Spar tusenvis av kroner på riktig motor
Denne Porschen kan kjøre på kaffe
Slik får du billigere drivstoff
Denne saken ble første gang publisert 20/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.