Oppgir for lave tall på drivstofforbruk

Bruker 38 prosent mer diesel enn oppgitt

Se hva som skjer med forbruket når vi måler under norske forhold.

38 PROSENT AVVIK: Opel Astra med 1,7 liters dieselmotor er ikke i nærheten av oppgitt forbruk når vi tester forbruket etter vanlige norske forhold. Opel er slett ikke alene om å ha et forbruk som reellt er høyere enn oppgitt.
38 PROSENT AVVIK: Opel Astra med 1,7 liters dieselmotor er ikke i nærheten av oppgitt forbruk når vi tester forbruket etter vanlige norske forhold. Opel er slett ikke alene om å ha et forbruk som reellt er høyere enn oppgitt. Foto: FOTO: Andreas Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Ikke tro blindt på fabrikkenes oppgitte tall for forbruk. Det finnes biler som har brukt opp mot 40 prosent mer i våre tester.

Vi tester normal, norsk bruk

Rundt tre fjerdedeler av 140 testede biler bruker mer drivstoff i vår testløype enn det produsenten har oppgitt (se mer om testprosedyre her ). Testløypa har ikke til hensikt å gjenskape EU-normen alle nye biler blir testet etter, men gi et bilde av forbruk ved normalt norsk bruk.

Bommer i snitt med ti prosent

Det største avviket har en modell vi har kjørt tre ganger med tre forskjellige biler gjennom testløypa, nemlig Opel Astra med 1,7-liters dieselmotor. To ganger endte Astraene på 0,65 l/mil, én gang noterte vi 0,63 l/mil. Med 0,65 l/mil er overskridelsen i forhold til oppgitt EU-normforbruk på 38 prosent.

Til sammenligning er gjennomsnittlig overskridelse for alle testbiler ti prosent.

- Flere faktorer spiller inn

- Opel Norge forholder seg til de offisielle data vi får fra våre fabrikker. Vi understreker at vi ikke har vært med på deres test og av følgende grunn ønsker vi kun å kommentere resultatet på et generelt grunnlag. Vi ser at flere faktorer som størrelse og bredde på dekk, temperatur, underlag og andre lokale forhold spiller inn på av resultatet av biltester. Bilens kjørelengde spiller også inn. For eksempel synker bilens forbruk gradvis fra bilen er ny og til den er kjørt en stund, sier informasjonssjef Hélène A. Formo i Opel Norge AS.

Slik foregår EU-normtesten:

EU-normtesten foregår på såkalt rullende landevei i et laboratorium med data om luft- og rullemotstand som grunnlag. Den er fastlagt til minste detalj, med angivelser for hvor rask akselerasjonen skal være, nøyaktig fart på ulike strekninger osv. Elektronikk som klimaanlegg og radio skal være slått av.

Her er avvikene vi har funnet:

Merke

Modell

Oppgitt EU-forbruk

Testforbruk

Overskridelse

Opel

Astra 1,7 CDTi Sport

0,47

0,65

38%

Toyota

Land Cruiser GX D-4D aut.

0,81

1,11

37%

VW

Polo 1,2 TDI BlueMotion

0,34

0,46

35%

Mini

Cooper D

0,39

0,52

33%

Hyundai

i30 Bluedrive 1,6D

0,43

0,57

32%

VW

Golf 1,6 TDI 105 BlueMotion

0,34

0,45

32%

VW

Passat 1,6 TDI

0,44

0,58

32%

Audi

A3 1,6 TDIe

0,38

0,50

31%

Mitsubishi

ASX 1,8 D 115 hk

0,55

0,72

31%

Toyota

Auris Hybrid

0,40

0,52

30%

Lexus

CT200h (hybrid)

0,41

0,53

29%

Les også:

Spar tusenvis av kroner på riktig motor

Denne Porschen kan kjøre på kaffe

Slik får du billigere drivstoff