Fletting

Bommer du på dette blir det mer kø

En klar årsak til mer kø, er bilister som ikke kan flette. Videoen forklarer deg hvordan man fletter.

Først publisert Sist oppdatert

Det er åpenbart at vi kan bli flinkere til å minske køen når det er fletting i tett trafikk.

Mange legger seg inn for tidlig, allerede i starten av akselerasjonsfeltet, og da kan det være fristende for trafikken bak å kjøre forbi i akselerasjonsfeltet og flette inn lenger fremme.

Det er ikke effektivt.

Andre velger å kjøre helt frem til enden av akselerasjonsfeltet og blir i mange tilfeller nødt til å stanse for å vente på at de blir sluppet inn på veien.

Det er heller ikke effektivt.

Konsekvensen av feil oppførsel i akselerasjonsfeltet er langt mindre effektiv fletting, mer trekkspilleffekt og mer kø.

Den beste løsningen er å tilpasse farten til den veien du skal inn på. Du bør altså holde samme fart som køen, og så bestemme deg for hvor det passer best å kjøre inn.

Du finner mer informasjon om riktig kjøring på Trafikkvideo.no

MER KØ: Fletter du feil, bidrar du til lengre kø. FOTO: Trafikkvideo
MER KØ: Fletter du feil, bidrar du til lengre kø. FOTO: Trafikkvideo

Du bør unngå å stanse

Dette sier loven

Vegtrafikkloven § 6. Fartsregler, første ledd.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Ser vi på fartsreglene med tanke på fletting i saktegående kø må vi først og fremst fokusere på hva som menes med at andre skal bli minst mulig hindret eller forstyrret. Er det kø og trafikken beveger seg sakte kan reglene tolkes slik at man ikke skal begynne innkjøring i starten av akselerasjonsfeltet siden det kan føre til ulempe for trafikken bak som også skal inn på veien. Man skal heller ikke kjøre frem til enden av akselerasjonsfeltet uten å komme seg inn på veien, da fører det til ulempe for trafikken som er på veien siden noen må stoppe helt opp for å slippe inn.

Trafikkreglene § 8. Kjørefeltskifte, fjerde ledd.

Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Vi kan tolke dette slik at den som allerede er på veien har et stort ansvar for å lette innkjøringen til den som skal inn. Det betyr at kjørende i det feltet som det skal kjøres inn i er nødt til å planlegge slik at det bli plass til det kjøretøyet som skal inn, med andre ord må man beregne avstanden slik at det blir best mulig flyt over flettingen.

Når man har bestemt seg for hvilket kjøretøy man skal legge seg inn bak, plasserer man seg like bak denne - fremdeles i akselerasjonsfeltet med blinklyset på.

Den som har noen foran seg i akselerasjonsfeltet bør også tenke på avstanden til forankjørende, slik at det ikke blir for kort avstand blant kjøretøyene som skal inn på veien.

Det lønner seg ikke å skynde seg inn i køen, man må planlegge hvor det passer best å flette inn.

Om man ikke slipper inn andre i køen vil det bare gå saktere for alle parter. Hver gang noen er nødt til å stanse i akselerasjonsfeltet for å vente på en luke, vil dette føre til at selve køen også må stanse for å slippe inn en bil.

Det sier seg selv at dette er lite effektivt. Det fører bare til enda lengre og mer saktegående kø.

Tenk på denne neste gang du føler deg i det egoistiske hjørnet:

Du er mest sannsynlig midt i køen, og dermed hjelper ingen om du forsøker å hindre andre eller å jakte hemningsløst på ledige luker.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Hjelp andre inn på veien, og forsøk å unngå å stanse.Hvis alle hjelper hverandre vil køen oppløses raskere.

Dette er gal atferd:

- Når den som er på hovedveien ikke hjelper den som skal inn i køen

- Holde vesentlig høyere fart i akselerasjonsfeltet enn trafikken på veien du skal flette inn

- Kjøre frem til enden av akselerasjonsfeltet og stanse der med blinklyset på til venstre

- «Å stupe inn» i køen i starten av akselerasjonsfeltet

- «Å stenge døren» for andre som skal inn i køen

Dette er riktig atferd:

- Den som er på veien bør ha en passende luke til forankjørende når det er andre som vil inn i køen

- Planlegg hvordan du skal kjøre inn i køen

- Finn deg en luke og marker at du ønsker å kjøre inn i køen her

- Hold samme fart som trafikken på veien

- Kom deg inn på veien i god tid før akselerasjonsfeltet slutter

Se flere

Slik gjør du det riktig:

</p> <p> <a href="http://www.trafikkvideo.no"> <strong>Se flere videoer på Trafikkvideo.no</strong> </a> </p> <p> <strong>Les også</strong>:</p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article830745.ece">Vikeplikt - her tabber mange seg ut. Se video</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article831845.ece">Nye regler: Snart forsvinner disse bilene</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article833143.ece">Slik fikser du deg varebil på grønne skilter etter 29. april</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article833539.ece">Dette er Norges 10 billigste biler</a> </p> </div>