Prøvekjørt: BMW X6 M

Bruker du launchkontrollen, må giret kjøles ned etterpå

Å kjøre en bil med 575 hk og 850 Nm krever en viss selvbeherskelse.

Først publisert Sist oppdatert

En BMW X6 M i Norge virker i utgangspunktet som noe malplassert i Norge.  Jante liker ikke X6, en høyreist coupé passer ikke med norske bilidealer. Dessuten går den altfor fort. Selv kun et lett trykk på gasspedalen sender bilen fra 0 til hastigheter langt over det som er lov på norske veier.

Da vi hentet bilen for prøvekjøring satte vi motordynamikk-kontrollen i Sport. Vertical Dynamic-kontrollen, som kalibrerer støtdemperne, i Comfort og Servotronic-en som avgjør styrekraften i Sport. Deretter rullet vi ut i akselerasjonsfeltet, tenkte at vi burde satt motordynamikken i  Sport+, for maksimal kjøredynamikk og maks gassrespons, men motsto den veldige lysten til å hamre gassen i bånn for å kjenne den forførende akselerasjonen og den berusende lyden av 4,4-liters V8-er.

Testet på Rudskogen

Kanskje man skulle gi gass likevel? Slik at den lynraske åttetrinns M Steptronic-kassa skifter fra åttende til tredje på et blunk? Eller sette den i M Drive med manuell giring? Høre «baff»-lyden fra eksosen når man girer i det turtelleren når rødt felt? Nei, det er for mye trafikk.

Vi kjører av motorveien og over på en svingete vei, men i 80 km/t blir ikke stabiliseringssystemene i BMW-en utfordret. Men vi satt på da en langt bedre sjåfør enn oss kjørte X6 M-en på Rudskogen, og vet at den 2,3 tonn tunge bilen kan kjøre svinger. 

(Artikklelen fortsetter under bildegalleriet)

Katapult-funksjon

Det er så lite trafikk at det kunne være fristende å stoppe for å teste launchkontrollen, som det advares mot å bruke for ofte på grunn av komponentslitasje. Du må deaktivere den dynamiske stabilitetskontrollen, velge sekvensiell modus gir 1, holde bremsen inne med venstre fot, tråkke inn gassen slik at det kommer opp et flaggsymbol på instrumentene. Deretter blir oppstart-turtallet regulert og så slipper du bremsen. Ka-boom. Etter dette trenger giret nedkjøling før du kan dra på igjen.

Apropos gir. Mange vil sikkert mene at X6 M er en penisforlenger, og dersom vi skal bruke genitalier som analogi, så er det noe veldig lite potent over girspaken i X6 M.  Knøttliten er den.

Behagelig sted

Etter 201 kilometer viser kjørecomputeren et snittforbruk på 1,11 l/mil, med en snitthastighet på 62 kilometer i timen. Stakkars X6 M), det er noe bedrøvelig ved å kjøre en slik bil i 20 mil med en snittfart på drøye 60 km/t.

Men det ekstreme fartspotensialet til tross, den voldsomme muligheten til å tøye de fysiske lovene, så er X6 M et ganske behagelig sted å være, dersom vi ser bort ifra støyen og sporingen som de de spesiallagde Michelin Pilot Super Sport-sommerdekkene medfører(325/30/ZR21 bak og 285/35/ZR21 foran).

Men det må være en daglig kamp å eie en slik bil, en daglig kamp for å holde seg i skinnet og beholde sertifikatet.