BMW M
BMW slipper løs nye dieselmuskler
BMWs M-modeller; nå med dieselkrefter.
Vi kan allerede høre die hard-fansen av BMWs M-modeller stønne: M-serien på diesel, liksom.
Men en helt ny treliters seksylindret motor med tre turboladere, common-rail direkteinnsprøytning med piezo-injektorer og et maksimalt innsprøytningtrykk på 2200 bar, er kanskje nok til å overbevise selv petrolheads med høyoktan i blodårene om at M på diesel kan fungere helt greit.
Motoren yter 381 hk og har et dreiemoment på 740 Nm. 8-trinns sports-automatgirkasse og start/stopp-funksjon er standard.
Motoren blir å finne i fire M-versjoner, 5-serie (sedan og stasjonsvogn), X5 og X6. Til sammenligning er nye BMW M5 (bensin) utstyrt med en 4,4 liters V8 biturbo som yter 560 hk og 680 Nm.
M-modellene med diesel vises for første gang frem på bilutstillingen i Genève i mars.
Dette er modellutvalget:
BMW M550d xDrive Sedan:
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,7 sekunder;
Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)
Gjennomsnittlig forbruk: 0,63 liter per mil.
CO2-utslipp: 165 g/km, standard: Euro 6.
BMW M550d xDrive Touring:
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,9 sekunder.
Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)
Gjennomsnittlig forbruk: 0,64 liter per mil.
CO2-utslipp: 169 g/km, standard: Euro 6.
BMW X5 M50d:
Akselerasjon 0-100 km/t: 5,4 sekunder.
Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret).
Gjennomsnittlig forbruk: 0,75 liter per mil.
CO2-utslipp: 199 g/km, standard EU5.
BMW X6 M50d:
Akselerasjon 0-100 km/t: 5,3 sekunder.
Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret).
Gjennomsnittlig forbruk: 0,77 liter per mil.
CO2-utslipp: 204 g/km, standard EU5.
Kilde: Produsent
Les også:
I løpet av fire dager bestilte 150 nordmenn denne bilen
Sparte 100.000 på to år gammel BMW 5-serie
Slik fikser du vinterbulkene billigst mulig