Bilutstillingen i Genève 2016:

Tre heftige BMW-nyheter til Genève

BMW stiller med grovt skyts på bilutstillingen i Genève. 600-hesters 7-serie, M2 og en spesialversjon av i8 står på menyen.

LUKSUS-BEIST: M760Li xDrive har V12-er med Twinpower turboteknologi og firehjulsdrift. 600 hestekrefter sender luksuslimousinen fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder.
LUKSUS-BEIST: M760Li xDrive har V12-er med Twinpower turboteknologi og firehjulsdrift. 600 hestekrefter sender luksuslimousinen fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Foto: BMW
Først publisert Sist oppdatert

Bilutstillingen i Genève nærmer seg med stormskritt og stadig flere bilprodusenter røper hva de skal vise fram. Sist ut er BMW, som virkelig fyller kanonen med krutt. Og det er ikke vått!

Historiens første tolvsylindrede Twinpower-bensinturbomotor blir vist på messen. Med sine 600 hestekrefter er den ikke bare et plaster, men både bandasje og gips på såret til de som håpet i det lengste at BMW ville presentere en M7.

Det tolvsylindrede turbo-monsteret blir nemlig å se under panseret i flaggskipet BMW M760Li. Doningen har som seg hør og bør xDrive-firehjulstrekk, noe som skal gi godt feste på vei ut av startblokka. BMW oppgir 0–100 km/t på smått utrolige 3,9 sekunder!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RØD DJEVEL: Protonic Red er først ut i en rekke spesialversjoner av supersport-hybriden BMW i8.
RØD DJEVEL: Protonic Red er først ut i en rekke spesialversjoner av supersport-hybriden BMW i8. Foto: BMW

i8 Protonic Red Edition

Det stopper ikke der. En spesialversjon av superhybriden i8 vises også fram på bilutstillingen som går av stabelen 3. mars.

BMW i8 Protonic Red Edition er først ut av en flere spesialversjoner av i8 som vil bli lansert i tiden framover. Det foreligger lite info om bilen foreløpig, men med et så heftig utgangspunkt er vi sikre på at spesialversjonen vil bli heftig nok for de fleste.

MMMMMMMM: Endelig lanseres BMW M2 i Europa. Med 370 hester og 500 Newtonmeter fyller den lett hullet etter 1M Coupé, tipper vi.
MMMMMMMM: Endelig lanseres BMW M2 i Europa. Med 370 hester og 500 Newtonmeter fyller den lett hullet etter 1M Coupé, tipper vi. Foto: BMW

Endelig M2

Bilutstillingen i Genève er også stedet der minstemann i M-flokken får sin Europa-debut. Med M2 Coupé fyller BMW hullet etter kruttønna 1M Coupé og hever nivået ytterligere.

Nok en gang er det BMW treliters rekkesekser hustuneren M GmbH har lagt vantene på. Resultatet er 370 hestekrefter og 500 Newtonmeter (overboost). Fullt dreiemoment (465 Nm uten overboost) er tilgjengelig mellom 1400 og 5500 omdreininger, og der dreiemomentkurven faller, tar hestekreftene over og topper ved 6500 omdreininger.

Med automatgir (sjutrinns dobbelklutsj M DCT) skal M2 gjøre sprinten fra stillestående til 100 km/t på 4,3 sekunder. Girer du selv oppgis tiden til 4,5 sekunder.

Toppfarten er ikke overraskende 250 kilometer i timen. Men legger du noen ekstra kroner på bordet for den såkalte M Driver’s Package, heves fartssperren til 270 km/t.