50 år med BMW M-modeller

Tidenes kraftigste M-modell

En forsmak på modellen som blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden legendariske M1.

<b>JUBILEUMSBIL:</b> BMW XM-konseptet ble vist frem sent i 2021. 
JUBILEUMSBIL: BMW XM-konseptet ble vist frem sent i 2021.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

I år er det 50 år siden BMW startet sin motorsportavdeling, M GmbH. Avdelingen står bak en rekke av BMWs mest ikoniske modeller (se de neste sidene), som for eksempel M1 som var M GmbHs første egenproduserte BMW-modell. 

Historien til BMW M1 strekker seg tilbake til 1972 da konseptet BMW Turbo ble vist frem. 50 år senere er det klart for nok et oppsiktsvekkende konsept, men denne gangen i form av en diger SUV kalt XM. Konseptet er en forsmak på en modell som blir den første egenproduserte M-modellen siden M1.

Når den endelige versjonen ruller ut på veien mot slutten av neste år, blir det den kraftigste serieproduserte BMW M-modellen noensinne – med en solid dose DNA fra fortiden.

<b>SPESIELL:</b> Kanskje ikke veldig skjønn, men de færreste vil forholde seg likegyldig til XM-konseptet. 
SPESIELL: Kanskje ikke veldig skjønn, men de færreste vil forholde seg likegyldig til XM-konseptet.  Foto: Produsenten

– BMW Concept XM representerer en fullstendig redefinering av «high performance»-segmentet. Konseptet viser også hvordan vi nærmer oss steg for steg elektrifisering av BMW M, sier Franciscus van Meel, administrerende direktør i BMW M GmbH.

Første ladbare

Dette blir den første ladbare hybriden fra M-avdelingen. Den skal ha en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Fremdriften besørges av et nyutviklet M Hybrid-drivsystem som forener kreftene fra en V8-bensinmotor og en kraftig elektrisk motor. Samlet effekt er 750 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 Nm.

<b>BLANDING:</b> Interiøret er en blanding av nyvinninger og kjente BMW-installasjoner. 
BLANDING: Interiøret er en blanding av nyvinninger og kjente BMW-installasjoner.  Foto: Produsenten

Det er ikke bare den enorme nyregrillen som gjør at bilen ruver i terrenget. Med sine 5,11 meter er den nesten like lang som 7-serie. Bredden er på to meter, høyden 1,73 meter, og den ruller på enorme 23-tommers dekk. Det største markedet til BMW XM vil uten tvil være SUV-ens hjemland, USA. Her er allerede X5 M og X6 M blant de mest populære M-modellene.

Foruten forskjellen på driv­linjen, har BMW XM en langt mer ekstrovert og individuell eksteriør- og interiørdesign. En bil som vil elske å være i søkelyset, akkurat som den svært ekstroverte målgruppen den er designet for å appellere til, ifølge BMW. 

<b>1972:</b> BMW Turbo, forløperen til BMW M1. 
1972: BMW Turbo, forløperen til BMW M1.  Foto: Hardy Mutschler

Forhistorien

I 1972 dannet BMW selskapet M GmbH der sjefen het Jochen Neerpasch. Samme år viste BMW frem det oppsiktsvekkende konseptet Turbo E25, designet av Paul Bracq. Konseptet hadde blant annet vingedører og midtmotor.

I 1976 startet M GmbH planleggingen av racerbilen E26. Av den skulle det også bygges 400 eksemplarer til gatebruk. Bilen skullle hete BMW M1. De første kundene fikk bilene sine i 1979.

<b>PROCAR:</b> BMW M1 Procar Championship ble sparket i gang 12. mai 1979. ProCar-mester­skapets regelverk krevde en produksjon på minst 400 eksemplarer for det private markedet.
PROCAR: BMW M1 Procar Championship ble sparket i gang 12. mai 1979. ProCar-mester­skapets regelverk krevde en produksjon på minst 400 eksemplarer for det private markedet. Foto: Produsenten

Da var også racerbilene bygd av Osella og McLaren ferdige. Samme år og året etter ble Procar-serien arrangert. Produksjonen av M1 ble stanset i 1981. Salget av de rundt 455 bilene gikk tregt. M1 var for spartansk og for mye racerbil for datidens kunder.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

De ventet seg mer av en supersportsbil i samme pris­klasse som en Ferrari 512 og Lamborghini Countach enn seks sylindre, 277 hestekrefter og svart pepita-­setetrekk.

<b>2008:</b> M1 Hommage. 
2008: M1 Hommage.  Foto: Produsenten

BMW fordelte de resterende M1-ene til nære venner av huset og til medarbeidere, som fikk store prisavslag. Til 30-årsdagen ble M1 hedret med studien M1 Hommage under eksklusive Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Nord-Italia.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2022