50 år med BMW M-modeller

Tidenes kraftigste M-modell

En forsmak på modellen som blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden legendariske M1.

<b>JUBILEUMSBIL:</b> BMW XM-konseptet ble vist frem sent i 2021. 
JUBILEUMSBIL: BMW XM-konseptet ble vist frem sent i 2021.  Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

I år er det 50 år siden BMW startet sin motorsportavdeling, M GmbH. Avdelingen står bak en rekke av BMWs mest ikoniske modeller (se de neste sidene), som for eksempel M1 som var M GmbHs første egenproduserte BMW-modell. 

Historien til BMW M1 strekker seg tilbake til 1972 da konseptet BMW Turbo ble vist frem. 50 år senere er det klart for nok et oppsiktsvekkende konsept, men denne gangen i form av en diger SUV kalt XM. Konseptet er en forsmak på en modell som blir den første egenproduserte M-modellen siden M1.

Når den endelige versjonen ruller ut på veien mot slutten av neste år, blir det den kraftigste serieproduserte BMW M-modellen noensinne – med en solid dose DNA fra fortiden.

<b>SPESIELL:</b> Kanskje ikke veldig skjønn, men de færreste vil forholde seg likegyldig til XM-konseptet. 
SPESIELL: Kanskje ikke veldig skjønn, men de færreste vil forholde seg likegyldig til XM-konseptet.  Foto: Produsenten

– BMW Concept XM representerer en fullstendig redefinering av «high performance»-segmentet. Konseptet viser også hvordan vi nærmer oss steg for steg elektrifisering av BMW M, sier Franciscus van Meel, administrerende direktør i BMW M GmbH.

Første ladbare

Dette blir den første ladbare hybriden fra M-avdelingen. Den skal ha en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Fremdriften besørges av et nyutviklet M Hybrid-drivsystem som forener kreftene fra en V8-bensinmotor og en kraftig elektrisk motor. Samlet effekt er 750 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 Nm.

<b>BLANDING:</b> Interiøret er en blanding av nyvinninger og kjente BMW-installasjoner. 
BLANDING: Interiøret er en blanding av nyvinninger og kjente BMW-installasjoner.  Foto: Produsenten

Det er ikke bare den enorme nyregrillen som gjør at bilen ruver i terrenget. Med sine 5,11 meter er den nesten like lang som 7-serie. Bredden er på to meter, høyden 1,73 meter, og den ruller på enorme 23-tommers dekk. Det største markedet til BMW XM vil uten tvil være SUV-ens hjemland, USA. Her er allerede X5 M og X6 M blant de mest populære M-modellene.

Foruten forskjellen på driv­linjen, har BMW XM en langt mer ekstrovert og individuell eksteriør- og interiørdesign. En bil som vil elske å være i søkelyset, akkurat som den svært ekstroverte målgruppen den er designet for å appellere til, ifølge BMW. 

<b>1972:</b> BMW Turbo, forløperen til BMW M1. 
1972: BMW Turbo, forløperen til BMW M1.  Foto: Hardy Mutschler

Forhistorien

I 1972 dannet BMW selskapet M GmbH der sjefen het Jochen Neerpasch. Samme år viste BMW frem det oppsiktsvekkende konseptet Turbo E25, designet av Paul Bracq. Konseptet hadde blant annet vingedører og midtmotor.

I 1976 startet M GmbH planleggingen av racerbilen E26. Av den skulle det også bygges 400 eksemplarer til gatebruk. Bilen skullle hete BMW M1. De første kundene fikk bilene sine i 1979.

<b>PROCAR:</b> BMW M1 Procar Championship ble sparket i gang 12. mai 1979. ProCar-mester­skapets regelverk krevde en produksjon på minst 400 eksemplarer for det private markedet.
PROCAR: BMW M1 Procar Championship ble sparket i gang 12. mai 1979. ProCar-mester­skapets regelverk krevde en produksjon på minst 400 eksemplarer for det private markedet. Foto: Produsenten

Da var også racerbilene bygd av Osella og McLaren ferdige. Samme år og året etter ble Procar-serien arrangert. Produksjonen av M1 ble stanset i 1981. Salget av de rundt 455 bilene gikk tregt. M1 var for spartansk og for mye racerbil for datidens kunder.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

De ventet seg mer av en supersportsbil i samme pris­klasse som en Ferrari 512 og Lamborghini Countach enn seks sylindre, 277 hestekrefter og svart pepita-­setetrekk.

<b>2008:</b> M1 Hommage. 
2008: M1 Hommage.  Foto: Produsenten

BMW fordelte de resterende M1-ene til nære venner av huset og til medarbeidere, som fikk store prisavslag. Til 30-årsdagen ble M1 hedret med studien M1 Hommage under eksklusive Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Nord-Italia.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2022