50 år med BMW M-modeller
Tidenes kraftigste M-modell
En forsmak på modellen som blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden legendariske M1.
I år er det 50 år siden BMW startet sin motorsportavdeling, M GmbH. Avdelingen står bak en rekke av BMWs mest ikoniske modeller (se de neste sidene), som for eksempel M1 som var M GmbHs første egenproduserte BMW-modell.
Historien til BMW M1 strekker seg tilbake til 1972 da konseptet BMW Turbo ble vist frem. 50 år senere er det klart for nok et oppsiktsvekkende konsept, men denne gangen i form av en diger SUV kalt XM. Konseptet er en forsmak på en modell som blir den første egenproduserte M-modellen siden M1.
Når den endelige versjonen ruller ut på veien mot slutten av neste år, blir det den kraftigste serieproduserte BMW M-modellen noensinne – med en solid dose DNA fra fortiden.
– BMW Concept XM representerer en fullstendig redefinering av «high performance»-segmentet. Konseptet viser også hvordan vi nærmer oss steg for steg elektrifisering av BMW M, sier Franciscus van Meel, administrerende direktør i BMW M GmbH.
Første ladbare
Dette blir den første ladbare hybriden fra M-avdelingen. Den skal ha en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Fremdriften besørges av et nyutviklet M Hybrid-drivsystem som forener kreftene fra en V8-bensinmotor og en kraftig elektrisk motor. Samlet effekt er 750 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 Nm.
Det er ikke bare den enorme nyregrillen som gjør at bilen ruver i terrenget. Med sine 5,11 meter er den nesten like lang som 7-serie. Bredden er på to meter, høyden 1,73 meter, og den ruller på enorme 23-tommers dekk. Det største markedet til BMW XM vil uten tvil være SUV-ens hjemland, USA. Her er allerede X5 M og X6 M blant de mest populære M-modellene.
Foruten forskjellen på drivlinjen, har BMW XM en langt mer ekstrovert og individuell eksteriør- og interiørdesign. En bil som vil elske å være i søkelyset, akkurat som den svært ekstroverte målgruppen den er designet for å appellere til, ifølge BMW.
Forhistorien
I 1972 dannet BMW selskapet M GmbH der sjefen het Jochen Neerpasch. Samme år viste BMW frem det oppsiktsvekkende konseptet Turbo E25, designet av Paul Bracq. Konseptet hadde blant annet vingedører og midtmotor.
I 1976 startet M GmbH planleggingen av racerbilen E26. Av den skulle det også bygges 400 eksemplarer til gatebruk. Bilen skullle hete BMW M1. De første kundene fikk bilene sine i 1979.
Da var også racerbilene bygd av Osella og McLaren ferdige. Samme år og året etter ble Procar-serien arrangert. Produksjonen av M1 ble stanset i 1981. Salget av de rundt 455 bilene gikk tregt. M1 var for spartansk og for mye racerbil for datidens kunder.
De ventet seg mer av en supersportsbil i samme prisklasse som en Ferrari 512 og Lamborghini Countach enn seks sylindre, 277 hestekrefter og svart pepita-setetrekk.
BMW fordelte de resterende M1-ene til nære venner av huset og til medarbeidere, som fikk store prisavslag. Til 30-årsdagen ble M1 hedret med studien M1 Hommage under eksklusive Concorso d’Eleganza Villa d’Este ved Comosjøen i Nord-Italia.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2022