BMW 2-serie Active Tourer
BMW fyller alle nisjer
På bilutstillingen i Genève viser BMW alt fra den praktiske 2-serie Active Tourer, via facelift av BMW X3, til ny stilfull coupéversjon i BMW 4-serien.
Det er den lille fornuftsbilen BMW 2-serie Active Tourer som vekker mest oppsikt på BMWs stand under bilutstillingen i Genève.
Ikke bare har BMW bygget en høy kompaktbil som sender tankene i retning av Ford B-Max og Mercedes-Benz B-klasse. Den er jammen forhjulsdreven i tillegg.
BMW går ut av sitt gode skinn for å garantere at det bak et litt trist utseende skjuler seg en bil som ikke bare er praktisk, men tar vare på vanlige BMW-dyder som dynamikk og sportslige ytelser.
2-serie Active Tourer deler sin forhjulsdrevne teknikk med den nye Mini-modellen. Det betyr tre- og fire-sylindrete bensin- og dieselmotorer med turbo under panseret. Bilen kommer til Norge i september.
Som vanlig er kontrastene store hos BMW. I samme åndedrett har man nemlig verdenspremiere på en nisjebil som går i mer tradisjonell BMW-retning:
BMW 4-serie Grand Coupé er den tredje modellen i 4-serien. I motsetning til den todørs coupévarianten og cabrioletmodellen, har Grand Coupé femdørs kombikarosseri med stor bakluke. Altså blir det ikke store odds på et veddemål om at 4-serie Grand Coupé er en lekkert frisert utgave av BMW 3-serie GT.
Variasjoner over BMW X3
Ryktene i forkant av Genève-utstillingen antydet at BMW X4 skulle debutere under messen i Sveits. Her snakker vi om en SUV-coupé basert på BMW X3, i samme ånd som slektskapet mellom BMW X6 og BMW X5.
Men da messen åpnet, var det uten BMW X4. Mest sannsynlig lanseringssted for X4 blir New York International Auto Show 18. april, eller på bilutstillingen i Beijing fra 20. april. Der viser Lexus sin nye kompakt-SUV som har fått navnet NX.
Ikke like fancy, men langt viktigere for det norske markedet er faceliften av SUV-bestselgeren BMW X3:
Vi har i tidligere tester latt oss begeistre over X3-modellen som kom i 2010, og nå er det duket for designmessige og tekniske oppgraderinger.
Særlig viktig blir den nye firesylindrete, toliters dieselmotoren som nå kommer i BMW X3. Den første utgaven har 190 hk og 400 Nm, men det vil også komme andre effektversjoner. Motoren er nær beslektet med den nye toliters bensinmotoren vi har gledet oss over halvannet års tid.
En mer markert grill, mindre designendringer i front og hekk, nye farger og felgdesign er obligatoriske facelift-virkemidler. Likeså mer krom innvendig, ny koppholder, siste versjon av connected drive og endret betjening av klimaanlegg.
Prisene på de nye BMW-modellene er foreløpig ikke klare.