Prøvekjørt: BMW 7-serie

BMWs mest komfortable

Nye BMW 7-serie kommer med flere nye funksjoner som vi har testet.

Først publisert Sist oppdatert

Nye BMW 7-serie i lang versjon er ikke blant de morsomste BMW-ene å kjøre. Til det er den for stor og tung. Til gjengjeld våger jeg den lite dristige påstanden at den er BMWs mest komfortable. Særlig vurdert fra baksetet, og i særdeleshet med Executive Lounge-interiøret der midtsetet er erstattet med et gigantisk midtarmlene.

Jeg trykker på knappen som trekker forsetet fremover og som automatisk feller ut en fotskammel av seteryggen, bakseteputen skyves fremover, seteryggen bakover, jeg heiser opp solgardinene, demper belysningen, setter på ryggmassasjen og fikler vekselvis mellom det 10 tommer store displayet på seteryggen til forsetet og det syv tommers store Touch Command-nettbrettet som er integrert i midtarmlenet.

1400 watts anlegg

Nettbrettet (fra Samsung) er koblet til bilsystemene og gir deg flere innstillings- og betjeningsmuligheter. Ved hjelp av nettbrettet kan du for eksempel stille inn baksetene og passasjersetet foran, klimaanlegget, ventilasjonen og setevarmen i baksetet, samt kupélyset med såkalt Ambient light og styre gardinene til glasstaket og vinduene. I tillegg kan du styre underholdningsfunksjonene. Komforten i baksetet er blant det absolutt ypperste du finner i en bil som er å få kjøpt i Norge. Kommer det litt hvalsang over det 1400 watts Bowers & Wilkins Diamond surroundsystemet, kan jeg sove her i natt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KOMFORT: Med Executive Lounge-interiøret er 7-serien blant det ypperste av hva som tilbys av baksetekomfort i Norge.
KOMFORT: Med Executive Lounge-interiøret er 7-serien blant det ypperste av hva som tilbys av baksetekomfort i Norge.

Vift bort en oppringning

Komforten er ikke verst i forsetet heller. 7-serie har det største head-up displayet jeg noensinne har sett, og kommer for første gang med berøringsskjem. I tillegg har den såkalt Gesture Control, som gjør at betjeningssystemet iDrive forstår enkelt håndbevegelser. Et kamera under sladrespeilet leser bevegelsene. At mediatjenester kan betjenes med gestikulering er antakelig "den nye stemmestyringen", som vi har blandede erfaringer med når det gjelder funksjonalitet. Det går greit å snurre fingeren i luften for å justere lydvolumet eller vifte med hånden for å avvise en telefonoppringninger.

BRETT: Touch Comand-brettet.
BRETT: Touch Comand-brettet.

Men systemet sliter med å omsette håndbevegelser til handling når jeg forsøker å styre Surround View-funksjonen med fingerbevegelser. Surround View omfatter de kamerabaserte funksjonene som ryggekamera, Panorama View, Top View og 3D View. Kameraer i sidespeilene, fronten og hekken gir 360-graders visning av området rundt bilen

Dersom man verken liker berøringsskjermen eller Gesture-funksjonen, så finnes iDrive-hjulet fremdeles. Med hjulet i midtkonsollen vrir og klikker man seg gjennom de svært omfattende menyene der du finner alt fra hvordan du vil at bilen skal være til radiokanaler og bruksanvisninger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GESTIKULERE: Lydvolumet kan justeres med håndbevegelser.
GESTIKULERE: Lydvolumet kan justeres med håndbevegelser.

Mye rimeligere laserlys

BMW 7-serie kommer med alt BMW har av siste teknologiskrik - fra øverste hylle. I tillegg til Gesture Control og Touch Comand, fås 7-serien også med fjernkontrollert parkering. (Kommer etter nyttår). Med funksjonen Remote Control Parking kan du gå ut av bilen og styre den inn i garasjen med nøkkelen som fjernkontroll.

Neste år kan BMWs største også fås med laserlys, og prisen på den nyeste billysteknologien har falt radikalt. Da BMW introduserte laserlys på BMW i8 (som ekstrautstyr) kostet lysene over 90 000 kroner. På 7-serien får du laserlys for drøye 13 000 kroner.

BMW 750 Li xDrive koster fra 1 697 200 kroner i Norge. Rimeligst er 730d - vanlig størrelse - med 211 hk. Den koster fra 1 088 400 kroner med xDrive.

LASER: BMW 7-serie kan fås med laserlys.
LASER: BMW 7-serie kan fås med laserlys.