BMW 335i by JB4 Tuning Benelux:

Henter ut over 800 hestekrefter

Gutta i JB4 Tuning Benelux har lagt vantene på en tilårskommen BMW 335i. Resultatet er mildt sagt heftig!

Først publisert Sist oppdatert

BMW 335i er utgangspunktet en ganske heftig bil. Jeg husker min første reaksjon da jeg kjørte den da den ble lansert i BMW 3-serie tilbake i 2006; hva skal vi med M3 nå?, husker jeg at jeg tenkte.

To turboer blåste liv i treliters-rekkesekseren, som med 306 hestekrefter og 400 Newtonmeter satt avgårde fra 0-100 km/t på kun seks sekunder.

Siden den gang har 35i-motoren blitt brukt i en rekke modeller fra merket. Til og med i lillebror 1-serie har vi latt oss sjarmere av kraftpluggen. Den dag i dag er den fortsatt å få i 3-serie (340i), og ytelsen er hevet til 326 hestekrefter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SOLIDE BREMSER: JB4 har montert åttestemplede bremsekalippere fra D2, som kniper om et sett med 380-millimeters ventilerte skiver.
SOLIDE BREMSER: JB4 har montert åttestemplede bremsekalippere fra D2, som kniper om et sett med 380-millimeters ventilerte skiver. Foto: Mick Kok

820 hk og over 1000 Newtonmeter!

At 35i-motoren er kapabel til langt mer enn drøyt 300 hestekrefter, har vi sett mange eksempler på i tuningmiljøet. Trimmede versjoner på mellom 500 og 600 hestekrefter går det tretten av på dusinet, men det er langt mellom biler med mer effekt.

Tuneren JB4 Tuning Benelux er en av svært få. I deres 2016-demobil, en BMW 335i stasjonsvogn, har de hentet ut vanvittige 820 hestekrefter og 1024 Newtonmeter!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ÉN STOR: De to originale turboene har måttet vike for én stor turbo. Med så høy effekt tipper vi det beste i motoren er forsterket.
ÉN STOR: De to originale turboene har måttet vike for én stor turbo. Med så høy effekt tipper vi det beste i motoren er forsterket. Foto: Mick Kok

Singelturbo og D2-bremser

Akkurat hva som er gjort for å oppnå så høy effekt, vet vi ikke. JB4 holder kortene tett til brystet, men vi kan se av bildene at de to originale turboene har blitt erstattet med ett voksent turboaggregat.

Med så høy motoreffekt og de vannvittige ytelsene som følger, er det viktig med gode bremser. JB4 har derfor montert åttestemplede bremsekalippere fra D2, som kniper om et sett med 380-millimeters ventilerte skiver.