Bilutstillingen i Detroit

De beste nyhetene fra USAs viktigste bilutstilling

Nye E-klasse med mindre motorvolum og stappfull med teknologi.

E-KLASSE: Nyheten som kanskje kan gjøre MB-fansen skeptiske er at nye E-klasse komme med berøringsfølsomme betjeningsknapper på rattet. E-klassen vil bli den første bilen til å integrere dette.
MERCEDES: Innvendig har det skjedd litt av hvert. Den kommer blant annet med to skjermer, hver på 12,3 tommer, som har en oppløsning på 1920 x 720 piksler.
LADBAR HYBRID: Mercedes E 350 e.
LADBAR HYBRID: Mercedes E 350 e. ALLE FOTO: Daimler AG
LADBAR HYBRID: Mercedes E 350 e.
MINDRE DIESEL: Mercedes E 220d.
MINDRE DIESEL: Mercedes E 220d.
E-KLASSE: Mercedes E 400 4Matic AMG Line.
E-KLASSE: Mercedes E 400 4Matic AMG Line.
BILUTSTILLING: Nye Mercedes E-klasse på bilutstillingen i Detroit.
BILUTSTILLING: Nye Mercedes E-klasse på bilutstillingen i Detroit.
Publisert Sist oppdatert

Bilutstillingen i Detroit åpnet nylig, og blant mange modeller som vi aldri får se i Norge, så vises også noen interessante nyheter sett med norske øyne, som Audi A4 Allroad og Mercedes E-klasse.

Mindre volum

E-klassen kommer med en helt ny firesylindret diesel som er mer kompakt enn dagens versjon. Tross mindre slagvolum skal den produsere 195 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,39 l/mil, med et CO2-utslipp på 102 g/km. Den nye dieselen blir tilgjengelig ved lansering av E-klasse i april. Senere kommer også en ladbar hybridversjon med et dreiemoment på 600 Nm. E-klasse kommer med nitrinns automat (9G-Tronic) som standard og kan fås med luftfjæring.

E-klassen kommer også med flere kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer. Active Brake Assist, som kan advare føreren mot uventede situasjoner og bremse dersom det er nødvendig, er inkludert som standard. Det samme er Attention Assist, som kan advare føreren mot sløvhet og trøtthet, samt Crosswind Assit som sørger for at bilen ikke trekkes ut av kjørebanen.

 (Artikkelen fortsetter under bildet)     

SELVKJØRT: Ved hjelp av Active Lane Change-assist kan bilen selv bytte fil når du kjører på motorveien.

Mer selvkjørende

Den kan også leveres med Drive Pilot som er Mercedes' neste skritt på veien mot autonom kjøring. Takket være systemer som registrerer omgivelsene rundt bilen enda bedre, kan nye E-klasse kjøre selv i tett trafikk. I tillegg til å holde en korrekt avstand til bilen foran kan man med Distance Pilot Distronic også følge bilen foran automatisk i hastigheter i opptil 210 km/t.  I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking. Ved hjelp av Active Lane Change-assist kan bilen selv bytte fil når du kjører på motorveien.

Bil-til-bil-nettverk

Remote Park Pilot gjør at du nå kan parkere bilen med din egen smarttelefonen. Ved hjelp av Remote Park-assistenten fjernstyrer du parkeringsprosessen med en app.

E-klassen kan også fås med et «bil-til-bil»-nettverk, kalt med «Car-to-X». Dette systemet hjelper sjåføren å forutse hendelser ved at biler gir hverandre beskjed om forholdene på veien, for eksempel dersom det er is i kjørebanen eller en bil parkert langs veikanten. 

I bildegalleriet under kan du se flere nyheter fra bilutstillingen i Detroit.

Porsche 911 Turbo S med 580 hk.
Porsche 911 Turbo S med 580 hk.
Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90
VW Tiguan GTE Active Concept
Lexus LC 500
Audi A4 Allroad.
Audi h-tron quattro concept
Audi h-tron quattro concept
Audi h-tron quattro concept
BMW M2
BMW X4 M40i
Mercedes E-klasse
Mercedes E-klasse
Den snart norgesaktuelle hydrogenbilen Toyota Mirai.
Kia Forte5
Chevrolet Bolt
GMC Acadia Denali
GMC Acadia Denali
Kia Telluride
Kia Telluride
Kia Telluride
Infiniti QX60
Infiniti QX60
Infiniti Q60
Infiniti Q60
Infiniti Q50
Infiniti Q50
Infiniti Q50
Mercedes-Benz SLC 43
Ford Fusion
Lincoln Continental
Buick Envision
Acura Precision Concept
Acura Precision Concept
Hyundai Genesis G80
Chrysler Pacifica
Chrysler Pacifica
Honda Ridgeline
VLF Force 1