Volvo V40 D2, 2012

Scorer høyt på sikkerhet og komfort

Den enkleste og svakeste versjonen av nye Volvo V40 er god nok for de aller fleste.

BRA INNGANGSMODELL. Volvo V40 D2 koster fra 250 000 kroner. Til 300 000 får du en enda trivligere versjon.
BRA INNGANGSMODELL. Volvo V40 D2 koster fra 250 000 kroner. Til 300 000 får du en enda trivligere versjon. Foto: FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Den nye Volvo V40 ble lansert i Norge i høst. Modellen representerer en helt ny innfallsvinkel fra Volvo til kompaktklassen.

Det er en elegant, coupéaktig bil som har lite til felles med de mer praktisk innrettede S40 og V50 fra tidligere.

Volvo går etter premiumkonkurrenter som nye Audi A3 Sportback, Mercedes A-klasse og BMW 1-serie. Og selvfølgelig er den nye VW Golf en viktig konkurrent.

Foreløpig har ikke Volvo V40 gjort store innhogg i registreringsstatistikken, men i oktober har den nye Volvo-modellen fått mer vind i seilene og er på en 5. plass blant kompaktklassemodellene.

Vi har tidligere kjørt Volvo V40 T3 med 150 hk bensinmotor på test. Denne gangen er det duket for test av det som blir bestselgervarianten: Volvo V40 D2 med 115 hk dieselmotor.

Kjøreegenskaper: 5

Vi var svært godt fornøyd med veiegenskapene til den første V40 vi kjørte på test. Selv om vår Volvo V40 D2 ikke har samme sportsunderstell, er den utstyrt med 17-tommers felger og dekk i dimensjon 225/45-17.

Det koster 2 500 kroner i vår Momentum utstyrsversjon, og er verd prisen. Litt ekstra veigrep tillater deg å utnytte bilens fine balanse mellom sportslig kjøreglede og trygg oppførsel i unnamanøver.

Har du kjørt eldre Volvo-modeller i kompaktklassen tidligere, vil du blir overrasket over den dynamiske kjørefølelsen i nye Volvo V40. Den er kanskje ikke helt på nivå med nye Audi A3 og BMW 1-serie, men nyanseforskjellene er så små at det ikke vil bety særlig i daglig bruk.

Dette er rett og slett trygt og morsomt på samme tid.

FIN DESIGN: Med lyse materialer og rent design er det fint å sitte på førerplass i Volvo V40.
FIN DESIGN: Med lyse materialer og rent design er det fint å sitte på førerplass i Volvo V40. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

Testdata

  • 0-100 km/t, sek: 12,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 16,6
  • Støy tomgang, dBA: 48,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,48

Volvo V40 D2 bruker den velkjente 1,6-liters dieselmotoren du blant annet finner i Ford Focus. Den har fått litt mer effekt og dreiemoment de siste årene og yter nå 115 hk og har 270 Nm ved 1750 o/m.

Selv om dette fortsatt er en fin, liten dieselmotor har utviklingen gått videre og konkurrentene blitt bedre. Det beste med drivlinjen er et solid skyv i mellomregisteret.

Men motoren er ikke lenger blant de aller beste når det gjelder gange eller kraftutvikling. I denne prisklassen finnes det noen konkurrenter som gjør den biten bedre.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Den sekstrinns manuelle girkassen er smidig i bruk, men vi hadde satt pris på om Volvo også kunne levere denne motorversjonen med et moderne automatgir. Det kan de viktigste konkurrentene.

Ytelser: 3

Som de fleste andre biler i kompaktklassen har Volvo V40 D2 tilstrekkelig kraft med 1,6-liters diesel, men noen følelse av motormessig overflod sitter du ikke igjen med.

Resultatene i akselerasjonstestene (se tabell for testdata) ligger ikke overraskende i samme område som Ford Focus med nær identisk motor. Snaut 7 sekunder fra 60-100 km/t og drøyt 10 sekunder fra 80-120 km/t er midt på treet.

På kjøring lande- og motorvei kan du la girspaken stå relativt urørt. Fornuftig girutveksling og solid trekkraft gjør at 5. og 6. gir kan gjøre mye av jobben når det ikke haster så voldsomt.

Eksteriør: 5

BEUNDRENDE BLIKK: Det er skrått bakfra at den nye Volvo V40 D2 tar seg aller best ut.
BEUNDRENDE BLIKK: Det er skrått bakfra at den nye Volvo V40 D2 tar seg aller best ut. Foto: FOTO: Petter Handeland

Utseende og design handler selvfølgelig mye om smak. Men selv seks måneder etter at Volvo V40 ble lansert, har vi til gode å høre noen som ikke liker hvordan den ser ut.

Tekniske data

  • Motor, cm³: 1560
  • Effekt, hk ved o/min: 115/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 270/1750-2500
  • Egenvekt, kg: 1357
  • Tilhengervekt, kg: 1300/650
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 437/180/145
  • Bagasjerom, liter: 335-1032
  • Standard dekkdimensjon: 195/65-15 T
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,38
  • CO2-utslipp, g/km: 99
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 12,3
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 279 900
  • Pris testbil, kr: 303 100

Selv om du ikke er noen designekspert, blir du fort betatt av fine proporsjoner og linjer som alle trekker i samme retning:

De får Volvo V40 til å se mer ut som en lekker, sportslig 5-dørs coupé, enn en traust transportmaskin. At det igjen går ut over en del praktiske egenskaper, får heller være.

Interiør: 3

Den nye Volvo V40 er ikke bilen for deg som skal ha mest mulig plass for minst mulig penger. Den elegante utformingen har sin pris.

Det går spesielt utover plassen i bagasjerommet. Mens den nye Audi A3 Sportback har 380 liter bagasjeplass, nøyer Volvo V40 seg med 335 liter. Dessuten er baklukeåpningen ganske trang.

Da er forholdene i baksetet bedre. Her plasserer Volvo V40 seg på standardnivå for biler i kompaktklassen.

Den har et lite pluss for noen centimeter ekstra benplass i baksetet og et lite minus for takhøyden samme sted. Det betyr at fire voksne på inntil 185 cm kan sitte i V40 uten at det blir trangt.

Vår testbil har den enkleste instrumenteringspakken. Det ser ikke like fancy ut som den digitale løsningen, mer gjør jobben helt fint.

Mye av betjeningen foregår via skjermen med knapper i midtkonsollen. Det fungerer greit, men den er ikke like intuitiv som betjeningen i nye Audi A3.

Komfort: 5

Fjæringskomforten i Volvo V40 er bra, særlig med tanke på hvor fint bilen kjører. Du blir sjelden plaget av harde slag i kupeen.

VELDIG BRA: Setene er som vanlig av utmerket kvalitet i Volvo. Skinnseter koster beskjedne 6 000 kroner.
VELDIG BRA: Setene er som vanlig av utmerket kvalitet i Volvo. Skinnseter koster beskjedne 6 000 kroner. Foto: FOTO: Petter Handeland

Vi merker også at denne testbilen merkbart smidigere over skarpe ujevnheter i lav fart, enn T3-versjonen med sportsunderstell. Det er verdt å huske før du setter kryss i utstyrslisten.

Som normalt er seter og sittestilling helt i toppklasse. Volvo nøyer seg med 6 000 kroner i prispåslag for skinninteriør, noe som hever kvalitetsfølelsen mange hakk.

På støysiden gjør Volvo V40 D2 en god figur. Spesielt behagelig er støybildet i typisk norsk lande- og motorveisfart. I lavere hastigheter og ved kraftig gasspådrag, gjør motoren seg mer bemerket enn i de beste konkurrentene.

Sikkerhet: 6

I EuroNCAP-testen har Volvo V40 per september 2012 det beste resultatet for kompaktklassen, og får ekstra skryt for fotgjengerbeskyttelsen.

Airbagen for fotgjengere, som løfter panseret og beskytter myke trafikanter ved A-stolpene og frontruten, vekker berettiget oppsikt.

Men Volvo har flere sikkerhetsfunksjoner i ermet. City Safety 2 er standard i V40 og virker nå opp til 50 km/t, mot tidligere 30. En lasersensor overvåker trafikken i front og bremser automatisk om føreren overser at en bil foran stopper eller bremser.

Ifølge Volvo kan en kollisjon unngås om hastighetsforskjellen er under 15 km/t. Mellom 15-50 km/t reduseres omfanget av kollisjonen.

Skal du ha mer av den sikkerhetsmessige godteposen, må du ut i ekstrautstyrslisten. «Driver support pakke» må kombineres med «Introduksjonspakke». I følge Volvos prisliste er veiledende pris på disse 45 950,- kroner, men er i skrivende stund priset til 23 400,- og dermed svært anbefalelsesverdig.

Da har du det du trenger av sikkerhetsutstyr: Ryggesensor, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, kollisjons/fotgjengervarsler med autobrems, varsling for uoppmerksom fører, filvarsler, trafikkskiltinfo, fjernlysassistent, filskiftvarsel, BLIS blindsoneovervåkning og varsel for kryssende trafikk ved rygging.

Pris/utstyr: 4

Rimeligste Volvo V40 D2 starter på 249 900,-. Vår Momentum-versjon starter på 279 900,- og koster drøyt 300 000 med et fornuftig utvalg av ekstrautstyr. Vi ville riktignok ha lagt til sikkerhetsutstyret nevnt over, og da ville bilen kostet rundt 325 000 kroner.

Dermed havner bilen i det øvre prisområdet i kompaktklassen. Det er forståelig når vi ser på hvilke kvaliteter som er bygget inn i nye V40.

SNAUT: Akilleshælen er et bagasjerom det ikke akkurat lukter storfamilie av.
SNAUT: Akilleshælen er et bagasjerom det ikke akkurat lukter storfamilie av. Foto: FOTO: Petter Handeland

Det blir uansett spennende å følge med på hvordan publikum responderer i en bilklasse der fornuft ofte har vært dominerende i bilvalget. Hvordan det vil påvirke bruktbilprisen er vi usikre på, men Volvo-ryktet vil uansett sørge for bilens attraktivitet når den engang skal selges.

Forbruk: 4

Ifølge EU-miksen skal Volvo V40 D2 klare seg med 0,38 liter per mil og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer.

Det er en stor gjeng av kompaktklassebiler med 1,6-liters dieselmotor som lover omtrent det samme, men felles for dem er at de i praktisk bruk bommer på målet med ganske god margin.

De aller fleste tøffer rundt vår 20 mils forbruksrunde med et resultat på rundt 0,5 liter per mil. Volvo V40 D2 er ikke noe unntak, og havner på 0,48 liter per mil. Pent, men ikke lenger oppsiktsvekkende.

Vi kjørte også bilen 30 mil i og omkring Oslo. Da havnet forbruket på 0,65 liter per mil.

I praksis kan du regne med at forbrukstallene vil pendle fra ned mot 0,4 ved pen langkjøring og til rundt 0,7 liter per mil ved by- og nærkjøring.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi liker Volvos nye innfallsvinkel til kompaktklassen. En sportslig og elegant femdørs coupé som skiller seg ut fra mange av fornuftsbilene som har dominert i prisområdet rundt 300 000 kroner.

Spørsmålet blir selvsagt om du klarer deg med litt mindre bagasjerom enn de mest praktiske konkurrentene. Er svaret ja, slåss Volvo jevnt med konkurrentene på nesten alle andre områder.

Les mer

Slik starter du lettere i kulda

Sikkert kjøp av populær brukt-SUV

Stor test av vindusspylevæsker

KNAPPER: Fortsatt er det nok å trykke på for den som liker det slik. Men andre konkurrenter har funnet bedre betjeningsløsninger.
KNAPPER: Fortsatt er det nok å trykke på for den som liker det slik. Men andre konkurrenter har funnet bedre betjeningsløsninger. Foto: FOTO: Petter Handeland