Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum.

KAPASITET: Den nye Toyota RAV4 er stødig og stabil. Kjøreegenskapene er markert bedre enn i forgjengeren. Særlig bra er den når vi simulerer kritiske situasjoner. FOTO: Petter Handeland
KAPASITET: Den nye Toyota RAV4 er stødig og stabil. Kjøreegenskapene er markert bedre enn i forgjengeren. Særlig bra er den når vi simulerer kritiske situasjoner. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

RAV4 har vært en salgsvinner for Toyota, og en bil som har banet vei for SUV-enes popularitet i Norge.

Nå er en helt ny utgave av bilen på markedet. Den følger et trekk vi ser hos alle nye modeller i nisjen som gjerne kan kalles familie-SUV-er: De vokser og får bedre plass.

Toyota RAV4 vokser sågar mer enn de andre. Utvendig handler det om over 20 cm ekstra. Resultatet: Den har best plass av alle familie-SUV-ene i dette prisleiet.

RAV4 skal konkurrere på et marked der det formelig tyter på av nyheter. I løpet av et halvt års tid har vi fått Ford Kuga, Subaru Forester, Mitsubishi Outlander og Honda CR-V.

Våren 2012 kom Mazdas meget gode CX-5. Alle disse må dessuten måle seg mot VW Tiguan, som lenge har vært både kundenes favoritt og en målestokk i klassen.

En oversikt over alle SUV-er vi har testet de siste tre årene, finner du her.

Våre tester av ferske SUV-modeller viser at de tar merkbare steg framover. I tillegg til mer plass har de generelt fått bedre kjøreegenskaper og lavere forbruk. Spørsmålet er om Toyota følger trenden på alle punkter.

Testbilen er av den versjonen Toyota regner med å selge mest av i Norge, med 2,2-liters diesel, firehjulsdrift og manuelt gir.

Kjøreegenskaper: 4

Den forrige utgaven av RAV4 rakk å bli gammelmodig i løpet av tida den var på markedet. Særlig gjaldt det kjøreegenskapene. Tungt og dødt er stikkord for dem.

Den nye RAV4 er veldig mye bedre. Nei, den er ikke sportslig, slik Toyotas hyppig sendte tv-reklamer skal ha oss til å tro. Fortsatt kan den oppleves litt tung målt mot enkelte konkurrenter. Men nyheten er uansett en bil med stor kjøremessig kapasitet:

ELEGANT: Toyota RAV4 er blitt lengre, bredere og lavere. Det er et godt utgangspunkt for å skape en SUV med en viss moderne eleganse. Støydempingen imponerer ikke. FOTO: Petter Handeland
ELEGANT: Toyota RAV4 er blitt lengre, bredere og lavere. Det er et godt utgangspunkt for å skape en SUV med en viss moderne eleganse. Støydempingen imponerer ikke. FOTO: Petter Handeland

Den ordner opp i problemer, er ryddig, forutsigbar og trygg. Hjulene har god kontakt med underlaget, også der veidekket bukter på seg i alle retninger. Styringen er passe presis og står fint til helheten. RAV4 står lenge imot krenging, men "brekker over" når prøvelsene blir store.

I kjøreøvelsene våre på lukket bane (elgtest og slalåm) er den svært god. Så fort sensorene oppdager at grepet er i ferd med å svikte, suger sikkerhetselektronikken bilen pent og veldosert ned i fart, samtidig som det er enkelt å styre dit du skal.

Firehjulsdriftssystemet er av den typen som sender kraft til bakhjulene etter behov. Bilen har en sport-knapp som blant annet skal gjøre firehjulsdriften mer aktiv.

Med knappen aktivert eller ikke, RAV4s firehjulsdriftssystem oppleves ikke som spesielt aktivt. Mens vi i flere andre SUV-er tydelig kjenner at bakhjulene tar tak, er den opplevelsen sjelden i RAV4.

Den nevnte sport-knappen virker for øvrig overflødig. Vi kjenner ingen stor forskjell.

Motor: 3

FAST, MEN FINT: I lav fart er fjæringen vel fast, men oppe i hastighet svelger understellet unna det meste. FOTO: Petter Handeland
FAST, MEN FINT: I lav fart er fjæringen vel fast, men oppe i hastighet svelger understellet unna det meste. FOTO: Petter Handeland

Toyotas 2,2-liter med 150 hk og 340 Nm begynner å bli gammel, og det merkes.

TEKNISKE DATA

Toyota RAV4 2,2

D-4D 4x4 Executive

Motor, cm³: 2231

Effekt, hk ved o/min: 150/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 340/2000

Egenvekt, kg: 1680

Tilhengervekt, kg: 2000/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 457/185/166

Bagasjerom, liter: 547-1746

Standard dekkdimensjon: 235/55-18 H

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57

CO2-utslipp, g/km: 149

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,6

Toppfart, km/t: 190

Pris fra, kr: 371 700

Pris testbil, kr: 456 800

Støynivået på tomgang er høyt. Så mye som 52 desibel er det ikke så ofte vi måler når bilen står stille.

Grov i målet er den også oppe i fart. Støybildet er heller ikke jevnt, for det er mange slags lyder som blander seg i en grov graut av diesellyd.

Noe gammelmodig er det også over kraftutviklingen. Faller du under et visst turtall, blir det veldig tomt for krefter. Mange nye dieselmotorer er klart bedre når det gjelder å ha en jevn kraftutvikling.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

I praksis betyr dette at man må gire litt oftere i Toyota RAV4.

Automatgir er dessverre bare et alternativ for dem som er i stand til å bruke mye penger på det. 48.000 kroner skal Toyota ha for automatgir til denne motoren; et påslag på grensa til det ufine. Flere konkurrenter nøyer seg med halvparten, eller mindre enn det.

Ytelser: 5

Før var SUV-er merkbart tregere enn noenlunde tilsvarende stasjonsvogner. Slik er det ikke nødvendigvis mer.

RAV4 går til 100 km/t på 10,2 sekunder, fra 60 til 100 km/t på 5,7 sekunder og fra 80 til 120 km/t på 8,0 sekunder. Det er tall som sikrer gode forbikjøringsreserver.

Ytelsene er en liten tanke bedre enn i Subaru Forester 2,0D, men noe tregere enn Mitsubishi Outlander med 2,2-liters diesel og manuelt gir (Outlander er den raskeste familie-SUV-en i dette prisleiet). Tilsvarende akselerasjonstall for Outlander er hhv. 5,2 og 7,5 sekunder.

Målt mot automatgirede familie-SUV-er, er RAV4 noe raskere enn Mazda CX-5 2,2D, og klart raskere enn Ford Kuga og VW Tiguan (begge med tolitersdiesel og 140 hk).

Eksteriør: 4

Med 457 cm er Toyota RAV4 over 20 cm lengre enn forgjengeren. I tillegg er den 3 cm bredere og 2,5 cm lavere.

SÆREGENT: Dashbordet har en langsgående kant i full bredde. Under kanten ligger en knapperekke delvis skjult for sjåførens øyne ¿ en litt merkelig løsning. Kvalitetsfølelsen i interiøret er på middels nivå. FOTO: Petter Handeland
SÆREGENT: Dashbordet har en langsgående kant i full bredde. Under kanten ligger en knapperekke delvis skjult for sjåførens øyne ¿ en litt merkelig løsning. Kvalitetsfølelsen i interiøret er på middels nivå. FOTO: Petter Handeland

Det er et godt utgangspunkt for å unngå det høye og stutte preget noen SUV-er lider under.

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 10,2

60-100 km/t, 3. gir: 5,7

60-100 km/t, 4. gir: 7,3

60-100 km/t, 5. gir: 10,8

80-120 km/t, 4. gir: 8

80-120 km/t, 5. gir: 10,6

80-120 km/t, 6. gir: 13,3

Støy tomgang, dBA: 52

Støy 50 km/t, dBA: 63,4

Støy 80 km/t, dBA: 68,6

Støy 100 km/t, dBA: 71,4

Testforbruk, l/mil: 0,59

Vi synes vår mørkeblå testbil har en slags konservativ eleganse over seg.

Interiør: 4

I interiørkapittelet spriker våre oppfatninger av Toyota RAV4.

På den ene siden fortjener Toyota solide plusspoeng for å ha bygd en mellomstor SUV som har nesten overdådig beinplass i baksetet og et bagasjerom som kan konkurrere med veldig mange familiestasjonsvogner i volum.

Blant familie-SUV-ene er det ingen andre som er like gode både på beinplass og bagasjevolum (547 liter).

Men det er ikke alt som får tommelen opp hos oss.

I førersetet ønsker de mest langbeinte testsjåførene at det hadde vært mulig å dra rattet enda litt mer ut. Dashborddesignen er særegen - flere i testteamet synes at den ikke er pen - med en langsgående kant som gjør at knapperaden foran girspaken er delvis skjult for sjåføren.

Folke-SUV-ene har sjelden tung, solid kvalitetsfølelse i interiøret som kjennetegn - i hvert fall ikke når en tar prisen med i betraktningen. Slik er det også med RAV4, til tross for at testbilen er påkostet og blant annet har skinninteriør. Skinnet utstråler i seg selv ikke eksklusivitet - det virker å være av en rimelig kvalitet.

Komfort: 3

Også når det gjelder komfort synes vi Toyota RAV4 gir et ujevnt inntrykk.

Fjæringen er SUV-typisk fast i lav fart - faktisk er RAV4 fastere enn flere konkurrenter. Oppe i fart svelger den derimot unna de fleste typer ujevnheter på riktig godt vis. Dette er en av RAV4s beste sider.

OVERFLOD: Beinplassen i baksetet er sjenerøs, større enn i de direkte konkurrentene. FOTO: Petter Handeland
OVERFLOD: Beinplassen i baksetet er sjenerøs, større enn i de direkte konkurrentene. FOTO: Petter Handeland

Den generelle brukskomforten er for det meste også god. De viktigste instrumentene er enkle i bruk, og pekeskjermen er stor og lettbrukt.

Sikten bakover lider under den moderne designtrenden med smale vinduer bakover i bilen. Testbilen har ryggekamera, men vi opplever ofte at kameraet er tildekket av skitt. Barn vil ha store problemer med å se over den høye vinduskarmen i baksetet.

Som antydet blir komfortinntrykket redusert av støynivået. Det er høyere enn i konkurrenter som Subaru Forester og Ford Kuga i alle målinger fra tomgang til 100 km/t.

På ujevn vei er det dessuten ulike lyder fra understellet. Lydene forplanter seg i kupeen og gir et såpass betydelig støyvolum at det til en viss grad påvirker vår oppfatning av hvor forseggjort RAV4 er.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Toyota RAV4 og gitt den fem av fem stjerner som hovedkarakter. Fem stjerner er normalen for nye biler som kommer til det norske markedet, og ikke unntaket.

Ser man på EuroNCAPs underkategorier, får RAV4 89 prosent for voksnes sikkerhet, 82 prosent for barns sikkerhet, 66 prosent for fotgjengersikkerhet og 66 prosent for sikkerhetssystemer.

Særlig på det siste punktet henger RAV 4 etter konkurrenter som Ford Kuga og Mazda CX-5. RAV4 kan for eksempel ikke fås med autobrems. Du kan sjekke EuroNCAPs sikkerhetsvurderingen av RAV4 mot konkurrenter her.

MYE STØRRE: Bagasjerommet er blitt mye større enn i forgjengeren, og kan konkurrere i volum med mange familiestasjonsvogner. Det er med på å gjøre Toyota RAV4 til en god familiebil. FOTO: Petter Handeland
MYE STØRRE: Bagasjerommet er blitt mye større enn i forgjengeren, og kan konkurrere i volum med mange familiestasjonsvogner. Det er med på å gjøre Toyota RAV4 til en god familiebil. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Det er ikke i SUV-klassen du skal lete om du er ute etter mest mulig bil for pengene. En SUV med firehjulsdrift og kraftig motor blir fort dyr.

Frapris med testbilens 2,2-litersdiesel og firehjulsdrift er 371.700 kroner, mens den meget godt utstyrte testbilen koster 456.800 kroner.

Med disse prisene legger Toyota seg på akkurat samme nivå som de nærmeste konkurrentene.

Toyota har meget godt pålitelighetsry i Norge. I tillegg virker nordmenns appetitt på firehjulsdrevne biler å være stadig økende. Dette vil trolig sikre en fornuftig bruktpris for en RAV4 av testbilens versjon.

Forbruk: 5

Vi har sett flere eksempler på at bilprodusentene har gjort en god jobb med å senke forbruket på nye SUV-modeller. Dette gjelder også for Toyota RAV4.

Ifølge de oppgitte tallene har den et EU-forbruk på 0,57 l/mil og et tilhørende CO2-utslipp på 149 g/km.

Selv om bilen veier tett på 1,7 tonn, har firehjulsdrift og skal flytte på mye luft, kommer den seg gjennom vår faste testløype på 20 mil med et gjennomsnittsforbruk på 0,59 l/mil.

Det er i samme område som Subaru Forester, og dermed et av de beste resultatene for en familie-SUV.

HUMMER OG KANARI: Dashborddesignen er særegen. FOTO: Petter Handeland
HUMMER OG KANARI: Dashborddesignen er særegen. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon:

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Slik setter vi karakterer.

Den nye Toyota RAV4 er blitt en klart bedre bil enn forgjengeren. God plass i forhold til konkurrentene er dens fremste styrke. Samtidig viser kjøreegenskapene god kapasitet.

Akkurat dette er det mange nordmenn som ønsker seg i sin SUV. Det gjør dessuten RAV4 til et godt alternativ til den tradisjonelle familiestasjonsvogna.

RAV4 har få viktige svakheter. Fjæringen er vel fast i lav fart, og vi opplever firehjulsdriften som mindre aktiv enn i flere nære konkurrenter. Men det er først og fremst svak støydemping som stopper oss i å trille til fem på terningen. Fireren er sterk.

Les også:

Slik var den forrige Toyota RAV4

Bruktbilguide: Toyota RAV4 2006-2011

Test deg selv: Hva kan du om Toyota-biler?

De beste og verste bilene