Test: Kia Cee’d SW og Hyundai i30 stasjonsvogn
To smarte bilkjøp
Smarte stasjonsvognkjøp under 240 000 kroner.
Kompaktklassen, populært kalt Golfklassen, er ikke det den en gang var. Bilene er blitt større og bygges smartere, og har nå innvendig plass på nivå med det mellomklassen (biler som Passat og Avensis) hadde for kun få år siden.
På den samme tiden har også utstyrsnivået gått opp. Utstyr som for kun få år siden var forunt langt dyrere biler er nå blitt tilgjengelig i kompaktklassen. Ikke koster det stort heller.
To gode eksempler på dette er Hyundai i30 stasjonsvogn og Kia Cee'd SW (stasjonsvogn). Hyundai, som eier Kia, gjør mye bra om dagen, og kniver faktisk med Ford om å være verdens fjerde største bilmerke.
Veldig like
Synergier er viktig, så det er mye likt under skallet i de to bilene. Vi har kjørt begge med 1,6-liters dieseler på 110 hestekrefter - de mest aktuelle motorene for det norske markedet.
Motorene gjør en god jobb. De er ikke blant de mest kultiverte smådieselene hva gange, støy og effektutvikling angår, men når det kommer til kraft og ytelse, gjør de en god figur i forhold til konkurrentene.
Ingen av de to bilene er utpreget sportslige å kjøre, men fjæringskomforten er god og kjøreegenskapene ryddige. i30 vifter litt med hekken i elgtesten, mens Cee'd fremstår mer understyrt.
Begge bilene har antiskrens som standard.
Mye for pengene
Kia Cee'd
+ Kjøreegenskaper, innvendigplass, pris/utstyr, fjæringskomfort,garanti, ytelser.
÷ Lite sportslig, gange/kraftutvikling 1,6-diesel,eco-dekkene.
Hyundai i30
+ Pris/utstyr, innvendig plass, ytelser, kjøreegenskaper,moderne design, garanti.
÷ Gange/kraftutvikling 1,6-diesel, noe dekkstøy.
Valuta for pengene står sterk i koreanernes bilbyggerfilosofi. Norske avgiftsregler tar til en viss grad liv av det, for den endelige prisforskjellen opp til konkurrenter som Ford Focus, Volkswagen Golf og Honda Civic er ikke enorm. Går du for en av toppmodellene, får du likevel mer for pengene, for utstyrspakkene er gunstig priset.
Enda viktigere er nybilgarantien. Kia har i flere år vært eneste merke på det norske markedet som tilbyr syv års nybilgaranti, og i år kom Hyundai etter med en enda bedre ordning - syv år og 200 000 kilometer, samt fri veihjelp.
Sikre kjøp
Når det kommer til opplevd kvalitet, er faktisk Cee'd et lite hestehode foran i30. Til gjengjeld har i30 mer moderne linjer både innvendig og utvendig. Både i30 og Cee'd har gjort det bra i krasjtester utført av EuroNCAP.
Vi Menn Bil Top Gear mener
Det er absolutt verdt å sjekke ut i30 og Cee'd dersom du skal kjøpe deg kompaktklassestasjonsvogn. Bilene har gode allroundkvaliteter og er sikre kjøp rent økonomisk takket være lav pris og meget gode nybilgarantier.
Tekniske data
Kia Cee'd SW 1,6 CRDi |
Hyundai i30 stv. 1,6 CRDi |
|
Motor, cm³: |
1591 |
1582 |
Effekt, hk ved o/min: |
110/4000 |
110/4000 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
260/1900-2750 |
260/1900 |
Egenvekt, kg: |
1420 |
1401 |
Tilhengervekt, kg: |
1500/650 |
1500/650 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
451/178/149 |
449/178/150 |
Bagasjerom, liter: |
528/1642 |
528/1642 |
Standard dekkdimensjon: |
205/55-16 |
205/55R16 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,44 |
0,45 |
CO2-utslipp, g/km: |
116 |
117 |
0-100 km/t, fabrikk, sek: |
11.8 |
11,8 |
Toppfart, km/t: |
185 |
185 |
Pris fra, kr: |
233 400 |
222 950 |
Pris testbil, kr: |
300 350 |
287 850 |
Testdata
Kia Cee'd SW 1,6 CRDi |
Hyundai i30 stv. 1,6 CRDi |
|
60-100 km/t, 3. gir: |
6 |
6,8 |
60-100 km/t, 4. gir: |
7,7 |
8,3 |
60-100 km/t, 5. gir: |
10 |
11,1 |
60-100 km/t, 6. gir: |
14,2 |
15,8 |
80-120 km/t, 4. gir: |
8,8 |
9,8 |
80-120 km/t, 5. gir: |
10,6 |
11,8 |
80-120 km/t, 6. gir: |
13,7 |
15 |
Støy tomgang, dBA: |
47,2 |
46,2 |
Støy 50 km/t, dBA: |
62,3 |
62,6 |
Støy 80 km/t, dBA: |
67,2 |
66,5 |
Støy 100 km/t, dBA: |
69,6 |
69,5 |
Testforbruk, l/mil: |
0,51 |
0,51 |
Les også:
Her er spylervæskene som duger i kulda
Enorm avgiftsforskjell på to nesten like biler
Test: Suzuki SX4 S-Cross - Skreddersydd for norske forhold
Denne saken ble første gang publisert 16/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.