Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011
Norges første test av nye Passat
Den nye VW Passat er i hovedsak en gjennomgripende facelift. Det hindrer ikke at den fortsatt er blant de aller beste familiebilene.
Tekniske data:
MOTOR, CM3: 1968
EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500
EGENVEKT, KG: 1581
TILHENGERVEKT, KG:
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/182/152
BAGASJEROM, LITER: 603-1731
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52
CO2-UTSLIPP, G/KM: 135
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10
TOPPFART, KM/T: 208
PRIS FRA, KR: 373 500
PRIS TESTBIL, KR: 476 210
Du får ikke høye odds på å tippe VW Passat som bestselger på det norske markedet i 2011. Særlig fordi stasjonsvognversjonen er tilgjengelig fra lanseringsdato, og det er den modellen som utgjør hoveddelen av Passat-salget.
Vi har tidligere gått gjennom den nye VW Passat i detalj. Derfor konsentrer vi oss denne gangen om å teste det som etter importørens mening vil bli en av bestselgerutgavene i den brede modellrekken.
Her kan du se hvordan Vi Menn Bil-redaksjonen gjennomfører biltester.
Vår testbil er en stasjonsvogn med toliters dieselmotor på 140 hk, kombinert med en sekstrinns DSG girkasse. Det er en kombinasjon som starter på 373.500 kroner i Comfortline utstyrsversjon, mens vår testbil er den best utstyrte Highline-versjonen til 395.710 kroner.
Kjøreegenskaper: 5
VW Passat har ikke vært av de aller mest sportslige familiestasjonsvognene. Da har biler som Ford Mondeo vært hakket hvassere. Derimot har Passat alltid vært blant de mest kompetente, et inntrykk som fester seg enda tydeligere nå i den nye modellen.
Vi kjørte bilen på vinterføre, noe som avslører en kjørevillig og trygg bil. Den har et godt og sikkert bitt i forhjulene, mens styringen har en myk og jevn respons som passer spesielt bra når det er glatt. Dermed inngir bilen tillit, når det først slipper skjer det jevnt, mens ESP-systemet har en passe avveining mellom det sikre og det hysteriske.
Slik vi opplever nye VW Passat er den blant de aller beste familiebilene på veien, med en solid balanse mellom kjøreglede og trygghet.
Motor: 5
Testdata: VW Passat
- 60-100 KM/T, 4. GIR:7,3
- 60-100 KM/T, 5. GIR:10,0
- 60-100 KM/T, 6. GIR:14,2
- 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,7
- 80-120 KM/T, 4. GIR:8,9
- 80-120 KM/T, 5. GIR:10,9
- 80-120 KM/T, 6. GIR:14,0
- 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,0
- STØY TOMGANG, dBA:48,4
- STØY 50 KM/T, dBA:59,8
- STØY 80 KM/T, dBA:62,7
- STØY 100 KM/T, dBA:65,8
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,59
- MISVISNING 50 KM/T46
- MISVISNING 80 KM/T74
- MISVISNING 100 KM/T93
Det er den velkjente toliters dieselmotoren med common rail innsprøytning som gjør jobben. 140 hk og 320 Nm er helt normale verdier for klassen. Ved siden av forhjulsdrift og sekstrinns DSG-kasse, kan den også leveres med sekstrinns manuell girkasse som for- eller firehjulsdreven.
VW-motoren er blant de beste i denne klassen, med en jevn kraftutvikling og bredt effektregister. Drivverkskomforten blir enda bedre i kombinasjon med DSG girkasse. Den sjalter umerkelig og korrekt, samtidig er den fin å bruke i manuell modus. Litt dieselknatring i lav hastighet er eneste ankepunkt mot denne drivlinjen.
Ytelser: 4
I daglig bruk har du alle kreftene du trenger med denne motor- og girkassekombinasjonen. Den trekker kraftfullt uten å måtte ty til kickdown, og "halv gass" holder 99 % av tiden. Vår bil var veldig fersk med drøyt 500 km på telleren, noe som kan forklare de middels akselerasjonstallene. 6,7 sekunder fra 60-100 km/t med kickdown og 9,0 sekunder i 80-120 km/t gjør Passat til en normal familiebilsprinter.
Eksteriør: 4
Det har vært en vellykket utvendig oppgradering for VW Passat. Kanskje mest fordi den forrige modellen begynte å bli mer enn normalt preget av tidens tann, men også fordi man på en harmonisk måte har integrert VW's nye og skarpere designspråk i umiskjennelig Passat-drakt. Innvendingen går i første rekke på at det blir vel konformt. Men skal man bygge en bestselger i familieklassen nytter det lite å stille med en design som støter bort deler av kundemassen. Altså er pent og moderne et greit kompromiss.
Interiør: 5
Et av fortrinnene i forrige VW Passat var elegant interiørdesign med høy finish. Det er videreført og polert i den nye modellen, noe som både kan være et fortrinn og en innvending. Uansett om du ikke får den store nyhetsfølelsen av å sette deg inn i den nye VW Passat, er det fortsatt en cockpit som sørger for en god kvalitetsopplevelse.
Plassmessig er VW Passat blant de større familiebilene, selv om den ikke er i samme klasse som konsernsøsteren Skoda Octavia stasjonsvogn. Det er akseptabel bakseteplass, selv om panoramasoltaket i glass i vår testbil stjeler en god del takhøyde. Bagasjeromsplassen er oppgitt til 603 liter, og vår gjennomgang av det kvadratiske lasterommet gir inntrykk av at det vil duge for de fleste barnefamilier.
Komfort: 5
Vår testbil var utstyrt med sportsunderstell som senker karosseriet med 15 mm. Det forklarer den litt korte og støtete fjæringsbevegelsen i lav fart og små ujevnheter. Ute på landevei legger du i mindre grad merke til dette, men er du opptatt av det behagelige behøver du ikke krysse av her i utstyrslisten.
Ellers er nye VW Passat blant de aller mest behagelige familiebilene på denne siden av Citroën C5. Støynivået er lavt med snaut 66 dBA i 100 km/t på brede piggfri vinterdekk. Dessuten er sittekomforten utmerket med sportsseter i Nappaskinn (6 650 kroner) og seks-veis elektrisk innstilling av førersetet (standard).
Sikkerhet: 5
Den nye VW Passat er nylig testet i EuroNCAP.
Siden bilens struktur ikke har endret seg vesentlig fra forgjengeren, har man brukt de samme testresultatene som for forgjengeren når det gjelder beskyttelse av voksne og barn, men gjort ny test på fotgjengerbeskyttelse på grunn av ny karosseriutforming. Dermed får VW Passat gode resultater, men med merknader i forhold rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.
Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.
Pris/utstyr: 4
I utgangspunktet er VW Passat attraktivt priset opp mot naturlige konkurrenter som Opel Insignia, Toyota Avensis og Ford Mondeo.
Rimeligste versjon med 2,0 TDI 140 hk motor koster fra drøyt 350 000 med manuelt gir. Vår testbil med DSG koster i utgangspunktet snaut 400 000 kroner, og selv i den velutstyrte Highline-versjonen kan du fort putte inn 50-60 000 kroner for å få med deg viktige og hyggelige ting som adaptive cruisekontroll, filvarsler, sidekollisjonsputer bak, navigasjon, skinnseter og en del annet småtteri.
Dermed koster en VW Passat som dette fort opp mot 450 000 kroner uten at du har fylt godteposen til randen. Vi regner med at VW Passat vil beholde sin populære posisjon også som bruktbil. Bilen har tre år/100 000 km garanti, tre år lakkgaranti og 12 år mot gjennomrusting.
Miljø: 5
Normforbruk ved blandet kjøring tilsier at VW Passat skal klare seg på 0,52 l/mil og slippe ut 135 gram CO2 per kilometer. Det er optimistiske tall, men vår testbil klarer seg likevel relativt bra i testløypa. Vi oppnådde et testforbruk på 0,59 l/mil, noe som sett opp mot andre familiebiler med automatgir er et godt resultat. Bilen har batterilading ved motorbrems og BMT-modellene har start/stoppanlegg.