Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil

Liten motor, men stor bil.

VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn har de samme livlige veiegenskapene som de dyrere modellene.
VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn har de samme livlige veiegenskapene som de dyrere modellene. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

1,6-liters dieselmotor på 105 hk høres ikke ut som all verden i en stor familiestasjonsvogn som VW Passat. Men med priser som starter på rett over 300 000, er billigversjonen av den nye VW Passat uansett et fristende tilbud.

Vi har tidligere testet den nye VW Passat i det som for mange er den ideelle versjonen - med sterk 140 hk diesel og sekstrinns automatisk DSG-girkasse. Men da hilser du fort på 400 000 kroners-streken. Og det er mange som verken kan eller vil bruke så mye penger på en ny bil.

Da er det spennende å se hva den langt rimeligere 1,6-liters TDI-versjonen kan tilby. VW-konsernets lille dieselmotor har tidligere imponert oss i biler som Audi A1 og VW Golf.

Så er spørsmålet hvordan den håndterer en større og tyngre familiebil som VW Passat.

Kjøreegenskaper: 5

Vi merker som ventet ingen forskjell i oppførsel mellom Passat med stor og liten motor. Også med 1,6 TDI under panseret er VW Passat blant de mest velkjørende familiestasjonsvognene. Da vi kjørte bilen, var det typisk vinterføre.

Og bilen trives godt selv om det glatt; den styrer villig inn i svingene og hekken følger godt på, slik at kjørefølelsen blir relativt livlig for en så stor familiebil.

ESP-systemet tillater en passe grad av slipp før det trer i kraft, slik at du ikke føler deg arrestert med en gang det slipper litt, og dermed kan holde en bra fremdrift uten å måtte skru av ESP-en. Dermed er totalinntrykket at VW Passat er en av de beste familiebilene på veien, med en riktig balanse mellom kjøreglede og trygghet.

Del

Motor: 5

Selv om VW Passat er gode 300 kilo tyngre enn for eksempel Audi A1 med samme motor, det fortsatt lite å utsette på egenskapene til drivlinjen i VW Passat 1,6 TDI.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG:1543
  • TILHENGERVEKT, KG:1400/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:477/182/152
  • BAGASJEROM, LITER:603/1731
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:116
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,5
  • TOPPFART, KM/T:193
  • PRIS FRA, KR:311 270
  • PRIS TESTBIL, KR:322 770

Her har man sågar fått på plass den sekstrinns manuelle girkassen vi tidligere har etterlyst. Riktignok ikke i en tettsteget versjon, men med et 6. gir som er såpass langt at det først kommer til sin rett i 90- og 100-soner.

Vi setter fortsatt stor pris på motorens tilbakeholdne lydbilde til å være diesel, den myke og progressive kraftutviklingen og en relativt bra turtallsvilje. Dermed får du et litt lenger kraftregister enn det du er vant med på tilsvarende dieselmotorer.

Ytelser: 3

Hvis du lurer på om du merker stor forskjell på en VW Passat med 1,6 eller 2,0 TDI under panseret, må vi være ærlige og svare ja. Samtidig ser du hva vekt gjør med akselerasjon.

I Comfortlineversjonen av VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er utstyrsnivået fornuftig og setene behagelige.
I Comfortlineversjonen av VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er utstyrsnivået fornuftig og setene behagelige. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mens den nevnte Audi A1 1,6 TDI er raskere enn en Passat 2,0 TDI i 60-100 og 80-120 km/t, er altså Passat 1,6 TDI 1,4 og 2,5 sekunder langsommere enn sin kraftigere tvilling.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:8,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:9,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:14,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:11,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:15,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:22,3
  • STØY TOMGANG, dBA:51,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:57,7
  • STØY 80 KM/T, dBA:61,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:64,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,58
  • MISVISNING 50 KM/T:46
  • MISVISNING 80 KM/T:74
  • MISVISNING 100 KM/T:92

Dette når du sammenligner de beste akselerasjonsresultatene i hvert hastighetsområde.

Ser du eksempelvis på akselerasjonen i høye gir blir avstanden svært tydelig og understreker "ø konomikarakteren" på utvekslingen i 5. og 6. gir.

Trøsten for 1,6 TDI-sjåføren er at du merker lite til dette ved normal kjøring. Den fine motorkarakteren gjør at bilen føles på høyden og det kun er ved ivrig gassing at en eventuell manko på effekt og dreiemoment merkes.

Eksteriør: 4

Det har vært en vellykket utvendig oppgradering for VW Passat. Kanskje mest fordi den forrige modellen begynte å bli mer enn normalt preget av tidens tann, men også fordi man på en harmonisk måte har integrert VW's nye og skarpere designspråk i umiskjennelig Passat-drakt.

Innvendingen går i første rekke på at det blir vel konformt. Men skal man bygge en bestselger i familieklassen nytter det lite å stille med en design som støter bort deler av kundemassen. Altså er pent og moderne et greit kompromiss.

STORT NOK: Bagasjeromsplassen i VW Passat stasjonsvogn er solid, men det finnes biler som er noen centimeter større.
STORT NOK: Bagasjeromsplassen i VW Passat stasjonsvogn er solid, men det finnes biler som er noen centimeter større. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Et av fortrinnene i forrige VW Passat var elegant interiørdesign med høy finish. Det er videreført og polert i den nye modellen, noe som både kan være et fortrinn og en innvending. Uansett om du ikke får den store nyhetsfølelsen av å sette deg inn i den nye VW Passat, er det fortsatt en cockpit som sørger for en god kvalitetsopplevelse.

Plassmessig er VW Passat blant de større familiebilene, selv om den ikke er i samme klasse som konsernkonkurrenten Skoda Superb stasjonsvogn.

Det er akseptabel bakseteplass, men VW Passat mangler noen centimeter i benplass og bredde i forhold til de mest rommelige konkurrentene. Det betyr at to voksne sitter bra, mens det blir litt snaut i midten for en voksen.

Vi er også blitt spurt av lesere om plassen for barneseter i VW Passat. Fra eksperthold (vår mann med tre barn i barnesetealder) er kommentaren at det varierer med hensyn til utformingen av barnesetene, men at han har sett biler i denne klassen det er enklere å få plass til tre barneseter i baksetet enn i VW Passat.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 603 liter, og vår gjennomgang av det kvadratiske lasterommet gir inntrykk av at det vil duge for de fleste barnefamilier.

Komfort: 5

Vår testbil var en lett ekstrautstyrt Comfortline-versjon, og beviser at du ikke nødvendigvis må dypdykke i utstyrslistene for å ha det behagelig i en VW Passat.

Standardsetene gir bra sittekomfort, og bilen har en lys og oversiktelig førerplass med styring, pedaler og girskift som gjør bilen utpreget lettkjørt.

Med standardunderstell er fjæringskomforten god, mens støynivået holder bra klassestandard. Klimaanlegget fungerer også godt.

Sikkerhet: 5

Bakseteplassen er et viktig tema for de som kjøper familiebil. VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er ikke den største i klassen, men rommelig likefullt.
Bakseteplassen er et viktig tema for de som kjøper familiebil. VW Passat 1,6 TDI stasjonsvogn er ikke den største i klassen, men rommelig likefullt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den nye VW Passat er nylig testet i EuroNCAP.

Siden bilens struktur ikke har endret seg vesentlig fra den forrige VW Passat, har man brukt de samme testresultatene som for forgjengeren når det gjelder beskyttelse av voksne og barn, men gjort ny test på fotgjengerbeskyttelse på grunn av ny karosseriutforming.

Dermed får VW Passat gode resultater i forhold til klassestandarden, men med merknader i forhold rattsøylen og beskyttelse av overkroppen ved sidekollisjon med stolpe.

Nivået på sikkerhetsutstyret er bra, og bilen kan blant annet leveres med moderne aktivt sikkerhetsutstyr som filvarsling og adaptiv cruisekontroll med front assist og nødbremsefunksjon ved bykjøring.

Pris/utstyr:5

Vår testbil var en Comfortline, midt mellom basisversjonen Trendline og toppmodellen Highline. Startprisen for de ulike versjonene er 311 000, 318 000 og 340 000 kroner.

Vår testbil kostet totalt 323 000 kroner og opplevdes ikke som ribbet på noen måte. Det synes vi er en meget hyggelig pakke, og helhetsinntrykket trekkes kraftig i været av at VW-importøren nå tilbyr fem års nybilgaranti.

Som bruktbil har VW Passat tradisjonelt holdt seg meget godt i verdi, og det er ingen grunn til å tro at 1,6 TDI-versjonen av den nye modellen skal oppføre seg noe annerledes. Heller tvert om.

Miljø: 4

I følge EU-normens miksforbruk lover VW Passat 1,6 TDI gull og grønne skoger, både i forhold til lave drivstoffkostnader og utslipp som følge av forbruk på 0,44 l/mil og utslipp på 116 gram CO2 per kilometer. Her kan du se hvilke biler som brukte minst og mest i test i 2010.

Derfor ble vi en smule skuffet over at bilen hadde et forbruk i vår testløype på 0,58 l/mil. Isolert sett er ikke det så ille. Men vi er ikke spesielt begeistret over et merforbruk på drøyt 30 % i forhold til det som oppgis som normtall.

Ei heller at forbruket i praksis er det samme som samme bil med to-liters diesel og automatgir (0,59 liter per mil). Og vi har kjørt langt sterkere konkurrenter som Mercedes C-klasse og BMW 3-serie billigere enn dette.

Vi skal ikke gjette på hvorfor forbruket er såpass langt fra normen, men på vår kuperte og svingete testløype merker vi at gasspedalen går oftere og lenger mot gulvet enn i en tilsvarende bil med litt kraftigere motor.

At motoren har bra sparepotensial vet vi fra for eksempel VW Golf BlueMotion og Audi A1 som begge brukte 0,45 l/mil i samme testrunde. Dermed er det antagelig den ekstra vekten i VW Passat som må ta på seg ansvaret for at 1,6-literen må gå mer i kjelleren etter kraft og ikke blir like sparsom i praksis som i EU-teorien.