VW Golf stasjonsvogn 1,4 TSI 122 hk, 2013

Nå er VW Golf ekte familiebil

Den nye utgaven av VW Golf stasjonsvogn har endelig vokst seg stor nok.

DET HOLDER: For en familie på fire med normale plassbehov er VW Golf stasjonsvogn stor nok.
DET HOLDER: For en familie på fire med normale plassbehov er VW Golf stasjonsvogn stor nok.
Først publisert Sist oppdatert

De siste par årene er det i kompaktklassen - eller Golf-klassen, om du vil - at fremskrittene har vært mest merkbare.

Det begynte med den nye Ford Focus i 2011, og fortsatte med et rush av nyheter i 2012: Først med Audi A3, så med de coupéaktige Volvo V40 og Mercedes A-klasse. Og de koreanske Kia C'eed og Hyundai i30 overrasket med forbløffende gode, nye modeller.

I november i fjor kom sjefen selv: Den nye VW Golf. Tett fulgt av noen av sine sterkeste fornuftskonkurrenter; Toyota Auris og Skoda Octavia.

Det er ikke bare plassen og egenskapene som har blitt bedre siden forrige generasjon kompaktklasse-modeller. Også den opplevde kvaliteten, utstyrsnivå og ikke minst standarden på aktivt og passivt sikkerhetsutstyr.

Samtidig har det ikke skjedd så mye med bilene i mellomklassen. De mest populære - VW Passat og Ford Mondeo - har så langt måttet nøye seg med facelifter. Helt nye modeller er fortsatt en god stund unna. Dermed er avstanden i egenskaper mellom for eksempel en VW Golf og en VW Passat historisk liten.

Stadig fler av modellene i kompaktklassen kommer nå i stasjonsvognsutgaver. Så også med VW Golf. Av en eller annen grunn har tidligere utgaver av VW Golf stasjonsvogn solgt svært lite, sammenlignet med kombimodellen.

Det har VW tenkt å endre på nå, og har satt seg som mål å selge ca. 1500 Golf stasjonsvogn per år. Til sammenligning har VW solgt ca. 6500 Golfer i snitt de siste fem årene.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har testet den femdørs kombiversjonen av VW Golf i flere utgaver. Og alle har imponert med sikre og inspirerende veiegenskaper.

Stasjonsvognen er litt større og tyngre enn en normal femdørs VW Golf. Det har lite å si for oppførselen i våre sikkerhetstester.

Både i unnamanøver (elgtest) og slalåm gjør bilen sine saker trygt og effektivt.

Ute på veien kjennes stasjonsvognen litt større og mer gedigen ut, og ikke fullt så kjapp og leken ved aktiv svingkjøring.

I forhold til konkurrerende stasjonsvognsmodeller, er VW Golf likevel en av de som klarer balansen mellom fornuftig familiebil og underholdende svingkunstner best.

GOD TAKHØYDE: Det er spesielt god plass fra gulvet opp til gardinen og videre til taket. Om du ikke trenger all plassen hele tiden, kan du legge gulvplaten høyere, slik at den flukter med innlastningskanten.
GOD TAKHØYDE: Det er spesielt god plass fra gulvet opp til gardinen og videre til taket. Om du ikke trenger all plassen hele tiden, kan du legge gulvplaten høyere, slik at den flukter med innlastningskanten. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 5

Testdata

VW Golf stasjonsvogn 1,4 TSI

  • 0-100 km/t, sek: 10,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,7
  • 60-100 km/t, 6. gir: 11,3
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,0
  • 80-120 km/t, 7. gir: 16,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,5
  • Støy tomgang, dBA: 38,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

VW kan skilte med en imponerende rekke av moderne turbomotor, der bensinmotorene nå får den oppmerksomheten de fortjener. Vår testbil var utstyrt med 1,4 TSI-maskinen med 122 hk og 200 Nm, koblet til den utmerkete 7-trinns DSG-girkassen.

Det er en svært harmonisk og lettkjørt drivlinje. Girkassen sjalter enda riktigere og mer behagelig enn vi kan huske fra tidligere Golf-versjoner med denne motoren. Det eneste vi savner er litt mer dreiemoment.

Derfor ville vi brukt de snaue 10 000 kronene ekstra på den litt sterkere 1,4 TSI-versjonen. Ikke så mye på grunn av de 140 hestene, men aller mest fordi den har 250 Nm og gjør kjøreopplevelsen enda mer smidig - ikke minst med passasjerer og last om bord.

Ytelser: 4

Det er godt driv i VW Golf stasjonsvogn 1,4 TSI med 122 hk under alle normale kjøreforhold. Bilen går godt uten at du til stadighet må trykke gassen helt i bunn med påfølgende kickdown.

DSG-girkassen flink til å utnytte dreiemomentet i motoren, slik at du kan gi ganske mye gass uten at den roter seg langt nedover i girtrinnene.

Samtidig vet den godt når du trenger maksimal kraft, og tar en kickdown-akselerasjon uten å nøle.

Med beste akselerasjon fra 60-100 km/t på 5,6 sekunder er den merkbart kvikkere enn 1,6 TDI versjonen (7,0) og Toyota Auris TS hybrid (6,7). Samtidig gjør Golf med 140-hesters TSI-motor og DSG 60-100 km/t på 4,6 sekunder. Det er forskjellen mellom kvikk og sprek.

Eksteriør: 4

POLERT: Design, detaljer og materialkvalitet gjør at du føler deg hensatt til bil med prislapp langt over 300 000 kroner. Betjeningen er logisk og instrumentene lettavleste.
POLERT: Design, detaljer og materialkvalitet gjør at du føler deg hensatt til bil med prislapp langt over 300 000 kroner. Betjeningen er logisk og instrumentene lettavleste. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vi har allerede gitt den nye VW Golf skryt for et skarpt og moderne design.

Tekniske data

VW Golf stasjonsvogn 1,4 TSI

  • Motor, cm³: 1395
  • Effekt, hk ved o/min: 122/5000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1500-4000
  • Egenvekt, kg: 1350
  • Tilhengervekt, kg: 1400/670
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 456/180/148
  • Bagasjerom, liter: 605-1620
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO2-utslipp, g/km: 118
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 9,7
  • Toppfart, km/t: 204
  • Pris fra, kr: 311 900
  • Pris testbil, kr: 354 900

Ikke uventet blir stasjonsvognen litt mer anonym og en bil du ikke legger spesielt merke til i mengden. En fordel for noen, og et lite minus for de som vil skille seg ut.

Vår bil hadde 18-tommers felger og et sportsunderstell som senker bilen 20 mm. Det gjør at den ser mer sporty, men fører også med seg noen ulemper på andre områder, noe vi kommer tilbake til senere i testen.

Interiør: 5

VW har vært dyktige med interiørdesign og materialbruk i nye VW Golf. Vår Highline-versjon er godt utstyrt og elegant i utførelsen.

Dermed blir ikke savnet av kvalitetsfølelsen i en Audi eller BMW så stort. Dessuten har VW god utforming av instrumenter og betjening.

Men til det viktigste i stasjonsvognsverden: Den innvendige plassen er familiedugelig, men det mangler litt på at VW Golf stasjonsvogn tukter konsernkollega Skoda Octavia. Selv om den tekniske basisen er ganske lik, har Octavia litt lenger akselavstand og karosseri.

Slik tar Octavia viktige centimetere - vårt målebånd viser at tsjekkeren har 4 cm mer bakseteplass og et bagasjerom som gjennomgående er litt bredere, lengre og høyere.

Kampen mot VW Passat er jevnere. Her viser våre interiørmål at Golf stasjonsvogn stort sett matcher Passat stasjonsvogn.

Den største forskjellen er at Passat har lengre lasteplass i bagasjerommet, mens VW Golf stasjonsvogn har bedre plass i høyden.

Dermed består VW Golf prøven som fullblods familiebil.

Komfort: 4

Hvis du ønsker best mulig komfort i en kompaktklassebil, skal du være obs når du setter kryss i listen for ekstrautstyr.

FAMILIESTANDARD: Dimensjonene i baksetet følger standarden for de nye, rommelige kompaktklassebilene. Dermed er det ikke mye ekstra plass du får eksempelvis i VW Passat.
FAMILIESTANDARD: Dimensjonene i baksetet følger standarden for de nye, rommelige kompaktklassebilene. Dermed er det ikke mye ekstra plass du får eksempelvis i VW Passat. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vår testbil var utstyrt med 18-tommers lettmetallfelger og dekk i dimensjon 225/40-18, samt et sportsunderstell som senker bilen 15 mm. Ved siden av prisen på nesten 12 000 kroner, får du også en strammere fjæringskomfort og mer veistøy på kjøpet.

I 100 km/t måler vi 71 dBA. Det ligger omtrent på snittet i forhold til andre kompaktklassebiler vi har testet på sommerdekk de siste årene.

Som et kompromiss mellom kjøreglede og komfort, ville vi nøyd oss med 17-tommers hjul og dekk i dimensjon 225/45-17 og droppet sportsunderstellet.

Er du litt mer enn normalt kjøreinteressert, ville vi kombinert 17-tommere med adaptivt understell med tre dempingskarakteristikker (komfort-normal-sport).

Seter og sittestilling holder toppkvalitet i forhold til klassestandarden.

Sikkerhet: 5

Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode:

For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 % score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 %, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 %.

I kommentarene til testen fremhever EuroNCAP solid karosseristruktur og god beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med barriere. Fullt så bra går det ikke i sidekollisjon med stolpe. Der betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.

Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer. Som standard har den pre-crash kollisjonsbeskyttelse, multikollisjonsbrems og frontassist med City-nødbrems.

Testbilen har i tillegg innovasjonspakke, som inkluderer adaptiv cruisekontroll, lane-assist og dynamisk lysassistent. Denne må kombineres med bi-xenon lys, slik at totalprisen blir på 22 000 kroner.

Pris/utstyr: 4

I forhold til en tilsvarende utstyrt femdørs kombimodell, koster VW Golf stasjonsvogn 1,4 TSI rundt 12 000 kroner mer. Det synes vi er et fornuftig tillegg for ekstra plass og fleksibilitet.

Samtidig er VW Golf stasjonsvogn gjennomgående noe dyrere enn sammenlignbare versjoner av Skoda Octavia stasjonsvogn.

KOSTBART: Adaptive bi-xenonlys koster 12 700 kroner og må på plass om du vil ha den nyttige innovasjonspakken (9 300 kroner) som innholder navigasjon, lane-assist, adaptiv cruisekontroll og dynamisk lysassistent. Totalprisen blir 22 000 kroner.
KOSTBART: Adaptive bi-xenonlys koster 12 700 kroner og må på plass om du vil ha den nyttige innovasjonspakken (9 300 kroner) som innholder navigasjon, lane-assist, adaptiv cruisekontroll og dynamisk lysassistent. Totalprisen blir 22 000 kroner. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Kikker du i retning av VW Passat, virker Golf som et røverkjøp. Med tilsvarende drivlinje og utstyrsbetegnelse, er Golf drøyt 55 000 kroner billigere enn Passat.

Som mangeårig bestselger ligger prisnivået på VW Golf ikke bare høyt som nybil. Også på bruktmarkedet er modellen svært ettertraktet og holder seg godt i verdi.

Dessuten har både VW Golf V og VW Golf VI gjort det bra i bruktbilundersøkelser, og sannsynligheten for at VW Golf VII skal være problemfri, anser vi som stor.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen bruker VW Golf stasjonsvogn 1,4 TSI med DSG 0,51 l/mil. Den slipper ut 118 g/CO2 per kilometer og 27 mg NOx per kilometer.

I vår faste forbrukstest, ender forbruket på 0,58 l/mil. For et par år siden ville jubelen stått i taket over slike forbrukstall fra en relativt kjapp bensinbil, men nå er dette på et greit gjennomsnitt.

Ved by- og nærkjøring i Oslo-området brukte testbilen omkring 0,8 l/mil.

Standarden i kompaktklassen setter stasjonsvognsutgaven av Toyota Auris hybrid, med 0,46 l/mil i vår forbrukstest. Aller lavest ligger Honda Civic med 1,6-liters dieselmotor.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Golf er Golf, også som stasjonsvogn: Velkjørende, med gode motoralternativ, fint interiør og ikke minst: Plass slik det skal være i en familiebil og på nivå med storebror VW Passat.

Vi spår tøff rivalisering innad i VW-konsernet den nærmeste tiden, der også Skoda Octavia fremstår som et interessant alternativ.

STÅ OVER: Så sant du ikke bruker din VW Golf stasjonsvogn mest til å kjøre fort på svingete veier, kan du godt stå over sportsunderstell og 18-tommers hjul til 2 000 og 9 800 kroner. Selv om det ser bra ut.
STÅ OVER: Så sant du ikke bruker din VW Golf stasjonsvogn mest til å kjøre fort på svingete veier, kan du godt stå over sportsunderstell og 18-tommers hjul til 2 000 og 9 800 kroner. Selv om det ser bra ut. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Les også:

Test deg selv: Allround-quiz om bil

11 viktige familiebiler som kommer

To av Norges beste familiebiler i duell

Vi sliter med å finne en svakhet ved denne familiebilen

NYTTIG: Den rimeligste navigasjonsløsningen har en 5,8-tommers berøringsskjerm. Den koster 3400,- alene og 9 300,- som en del av innovasjonspakken. Norsk tale, DAB+ samt Bluetooth er inkludert.
NYTTIG: Den rimeligste navigasjonsløsningen har en 5,8-tommers berøringsskjerm. Den koster 3400,- alene og 9 300,- som en del av innovasjonspakken. Norsk tale, DAB+ samt Bluetooth er inkludert. Foto: FOTO: Handeland, Petter